• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55114
+
-

لاله‌ها مهمان گچسر شدند

در جشنواره لاله‌های گچسر ۶۰۰ هزار پیاز لاله بومی و حدود 32 واریته به نمایش گذاشته شده است

گزارش
لاله‌ها مهمان گچسر شدند

فتانه احدی|‌ البرز - خبرنگار:


جشنواره لاله‌های گچسر هر سال منتظران زیادی دارد. بسیاری از گردشگران که سال‌های گذشته این جشنواره زیبا را تجربه کرده‌اند بی‌صبرانه خود را به روستای گرماب واقع در کیلومتر ۵۲ جاده کرج - چالوس رسانده و با گرفتن عکس یادگاری لحظه‌های دیدنی را به قاب تصویر می‌برند. 

طبیعت زیبای باغ لاله را می‌توان با چشم‌اندازهایی چون کوه‌های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد جاده چالوس، از جاذبه‌های خاص گردشگری کشور محسوب کرد؛ جایی که هرساله مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری از آن دیدن می‌کنند. این جشنواره به ابتکار سرمایه‌گذار بخش خصوصی از ۲۱ سال پیش در اردیبهشت‌ماه هر سال میزبان هزاران گردشگران است. بازدید از این باغ برای همه افراد رایگان و قابل دسترس است. برپایی این جشنواره در محدوده جاده گردشگری کرج - چالوس بر زیبایی طبیعت جاده افزوده و شاهکاری بی‌بدیل به شمار می‌رود. 


بیست‌ویکمین جشنواره

مدیرعامل شرکت مهد لاله‌ها می‌گوید: امسال بیست‌و‌یکمین جشنواره لاله‌ها در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر‌ مربع برگزار شده است و بازدید از این جشنواره تا 24 اردیبهشت، هر روز از ساعت 9 تا 18 برای عموم رایگان است. 
 «جواد غلامی» می‌افزاید: حدود ۶۰۰ هزار پیاز لاله بومی و حدود 32 واریته در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و همه ساله این جشنواره با استقبال باشکوه مردم و علاقه‌مندان به گل و گیاه همراه است. 

وی اظهار می‌کند: با توجه به قدمتی که جشنواره لاله‌ها دارد مردم استان‌های دیگر از آغاز جشنواره مطلع هستند. در روز آغاز به کار جشنواره نیز از کیش، بوشهر، گیلان، ارومیه، تبریز و مشهد نیز مهمان داشتیم. مدیرعامل شرکت مهد لاله‌ها می‌افزاید: یک واریته جدید لاله به نام «لاله البرز» که ثبت جهانی شده حدود 3 سال است که در این جشنواره نمایش داده می‌شود. وی رنگ سفید این لاله را متفاوت با لاله‌های دیگر می‌داند و می‌گوید: سفیدی این لاله خیلی شفاف‌تر و خالص‌تر از لاله‌های دیگر بوده و طول عمر این گونه از گونه‌های دیگر لاله طولانی‌تر و حدود 24 روز است. 


ضرورت صادرات لاله‌های البرز

غلامی با اشاره به وجود مشکلاتی در امر صادرات گل لاله می‌گوید: این محصول باید صادر شود تا بتوانیم ارزآوری داشته باشیم. با مصرف داخلی نمی‌شود فعالیت آنچنانی داشت و اکنون فقط پیازهایمان را به بازارهای داخلی عرضه می‌کنیم و باید تأکید کنم که این امر جز با حمایت مسئولان امکان‌پذیر نیست. 


اهداف جشنواره

غلامی می‌افزاید: جذب گردشگران، تشویق مردم به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، توسعه کشت گل و گیاه، استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و باغی و معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان البرز از مهم‌ترین اهداف برپایی جشنواره گل لاله‌های البرز است. وی می‌افزاید: این جشنواره همه ساله با استقبال هزاران تن از علاقه‌مندان به گل و گیاه همراه بوده و دست‌اندرکاران جشنواره با برپایی آن درصدد فرهنگ‌سازی و کمک به شکوفایی طبیعت ایران و استان البرز هستند. 


مطالبه‌گری برای بسترسازی گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بسترسازی را ضرورتی برای گردشگری می‌داند و می‌گوید: باغ لاله‌ها سال‌هاست به عنوان یک جاذبه در محور کرج - چالوس مطرح می‌شود و هر ساله جشنواره لاله‌ها در اردیبهشت برگزار و لاله‌ها میزبان مردم و گردشگران هستند. «احمد ترکاشوند» می‌افزاید: تبدیل جاذبه گردشگری به محصول تلاش ما در اداره کل میراث فرهنگی استان است. معرفی این جاذبه یک رویداد فصلی است که هر ساله برای اطلاع‌رسانی این اتفاق تلاش زیادی می‌شود. 

وی اظهار می‌کند: این جشنواره با هدف ایجاد بستر مناسب و ایجاد مطالبه‌گری برای گردشگران برگزار می‌شود و درواقع معرفی و اطلاع‌رسانی از اصول بسیار مهم گردشگری است. ترکاشوند می‌افزاید: بسترسازی از مهم‌ترین اصول ارتقای گردشگری است و مردم و گردشگران باید از دولت بخواهند بستر مناسبی برای گردشگری در استان فراهم شود. به خصوص در باغ لاله‌ها که باید امکان ایجاد اقامتگاه برای لذت بردن بیش از پیش گردشگردان و مردم وجود داشته باشد. 

ترکاشوند می‌گوید: اطلاع‌رسانی در بیلبوردها و در برنامه‌های رادیویی در سطح کشوری نیز انجام شده است تا مردم شهرهای دیگر در جشن لاله‌ها شرکت کنند. وی اضافه می‌کند: نمایندگان مجلس و مسئولان استان نیز می‌توانند در بحث تأمین اعتبار و ایجاد بسترهای مناسب گردشگری به گردشگری استان رونق دهند. 


لاله‌ها نماد البرز هستند

استاندار البرز درباره جشنواره لاله‌ها می‌گوید: با توجه به این‌که فرصت‌های اشتغال به سمت خدمات سوق پیدا کرده، هم‌افزایی برای تحقق اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی را داریم.  «عزیزالله شهبازی» با بیان این‌که جشنواره لاله‌ها نمادی برای البرز است، می‌افزاید: در کرج نیز جشنواره‌ای برگزار شد که حدود ۸۰ هزار نفر بازدید‌کننده داشت. تقویت بسترهای طبیعت‌گردی و بوم‌گردی البرز در دستور کار قرار دارد و استانداری در حوزه ارتقای امکانات اقامتی و تفریحی همراهی لازم را خواهد داشت.  استاندار اظهار می‌کند: منتظریم اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان طرح‌های خود را در این حوزه اعلام کند. وی می‌افزاید: با توجه به این‌که فرصت‌های اشتغال به سمت خدماتی سوق پیدا کرده، هم‌افزایی برای تحقق اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی را داریم.


استقبال از سرمایه‌گذاران

نماینده کرج در مجلس با اشاره به برداشتن موانع سرمایه‌گذاری در استان می‌گوید: جشنواره لاله‌های گچسر قدمت 21 ساله دارد که از این بابت افتخاری برای استان است. این قدمت می‌تواند در امر گردشگری کمک زیادی کند. 
به گزارش همشهری «محمدجواد کولیوند» می‌افزاید: در بخش گردشگری استان به‌ویژه منطقه آسارا باید موانع سرمایه‌گذاری را شناسایی و برطرف کرد. 

وی اظهار می‌کند: دستگاه‌های اجرایی استان  باید به صورت گروهی متشکل از شرکت‌های برق، آبفا، سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی و شورای اسلامی شهر، شهرداری، بخشداری و دهیاری هماهنگ باشند و موانع سرمایه‌گذاری را برطرف کنند؛ زیرا اگر هر کدام بخواهند با اختیارات و نظر خود عمل کنند هیچ‌گاه مشکلات سرمایه‌گذاری در استان حل نخواهد شد. 

کولیوند می‌افزاید: ما به عنوان نماینده مجلس می‌توانیم به سازمان‌های مختلف برای حل مشکلات سرمایه‌گذارها کمک کنیم. مشکلات را طبقه‌بندی کنیم؛ بخشی را که قابل حل است پیگیری کنیم و بخش غیرقابل حل را نیز کنار بگذاریم و به مردم بگوییم حل‌شدنی نیست. نباید مدام با وعده و وعید مطالبات مردم را بیشتر کنیم. وقتی توان حل کردن وجود ندارد باید خیلی شفاف آن‌ها را عنوان کرد. 

وی ادامه می‌دهد: باید پنجره‌ای به روی سرمایه‌گذاری باز کنیم. این پنجره اختیارش در دست سازمان اقتصاد و دارایی استان است. این سازمان 70 تا 80 درصد سرمایه‌گذاری در استان را از نظر ‌زیست‌محیطی، آلایندگی، فضای طبیعی و غیرطبیعی مطالعه کرده است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این سازمان با نوع سرمایه‌گذاری سودده و مطلوب آشنا شوند و با برنامه‌‌ریزی درست به اهداف خود برسند.  کولیوند ادامه می‌دهد: برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری ابتدا باید از جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها جلوگیری و بعد از طریق استانداری پیگیری کرد. وی با اشاره به حل مشکلات صادرات لاله می‌افزاید: اگر تولید‌کننده گل لاله مشکلاتی برای صادرات دارد می‌تواند به ما مراجعه کند تا مشکل را بررسی و از ریشه حل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید