• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54633
+
-

فاینانس قطار سریع مشهد _ تهران

٦٨٤ موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش 712 میلیون یورو در مسیر اجرای طرح مثلث اقتصادی منعقد شد

گزارش
فاینانس قطار سریع مشهد _ تهران

بهناز رحیمیان|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:


رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری 2 روزه به مشهد در جلسه مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی استان برای بررسی مشکلات شرکت کرد و در این جلسه از مذاکرات برای افزایش توان و تجهیز خط ریلی مشهد ـ تهران خبر داد. «علی لاریجانی» بیان کرد: برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران ـ مشهد و شبکه ریلی اتصال شرق و غرب در حال پیگیری هستیم و با برخی کشورها برای استفاده از فاینانس مذاکره شده است. او همچنین راهکارهایی را برای حل مشکلات استان ارائه کرد. 

وی با اشاره به اندیشه‌های شهید «مرتضی مطهری» در حوزه اقتصاد گفت: این شخصیت برجسته یکی از ارکان پایداری حکومت‌ها را در اقتصاد سالم می‌داند که دارای 2 ویژگی زایندگی و اقتدار است. اگر این ویژگی‌ها در رویکرد اقتصادی کشور قرار می‌گرفت حتی با وجود این تحریم‌های ظالمانه، مشکلات کنونی ایجاد نمی‌شد. 

رئیس قوه مقننه با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت افزود: علاوه بر این خراسان رضوی برخوردار از مزیت همسایگی با 2 کشور است که زمینه صادرات و واردات را فراهم می‌کند که باید از این مزیت نیز استفاده شود. همچنین در زمینه تبادلات تجاری توجه به شرق، با فراهم شدن سازوکار از سوی استاندار ما نیز آمادگی رفع نیازهای استان را در سطح ملی داریم. 

لاریجانی با بیان این‌که طبق آخرین گزارش وزارت اقتصاد سال 97 تراز تجاری کشور منهای نفت با 7/1 میلیارد دلار مثبت بوده است، ادامه داد: این به معنای کاهش واردات است، واردات در سال 97 با کاهش 7/21 درصد به 6/42 میلیارد دلار رسید همچنین صادرات غیرنفتی 6/5 درصد کاهش داشته و به 3/44 میلیارد دلار رسیده است. 

وی تاکید کرد: البته برخی از صادرات مضر بوده مانند صادرات دام زنده که دو برابر شده است اما از این طرف دام زنده با هواپیما وارد می‌شود. همچنین صادرات پیاز 5/2 برابر شد و صادرات روغن پالم و خام 87 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده مشکل در سیستم است و باید این مشکلات برطرف شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی ستادی در قوه قضائیه استان را برای کمک به سرمایه‌گذاران اقدام مثبتی دانست و افزود: باید بر امنیت اقتصادی سرمایه‌گذاران بسیار توجه شود و برای کارآفرینان روشن شود که قوه قضائیه از آنان حمایت می‌کند تا این پشتیبانی در آنان انگیزه ایجاد کند. 


قانون اساسی وزیرمحور است

لاریجانی در خصوص واگذاری اختیارات بیشتر به استانداران و تمرکززدایی گفت: قانون اساسی کشور وزیرمحور است و ایالتی نیست بنابراین به لحاظ قانونی نمی‌توان راهکاری ارائه کرد، اما با شیوه کدخدامنشی مسئولان استانی می‌توانند اختیارات را از وزرا بگیرند. در این خصوص باید درخواست واگذاری اختیارات مهمی که مدنظر استان است به وزارتخانه مربوطه به صورت مکتوب ارسال شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر احیا و تقویت صنایع استان توضیح داد: عاقلانه‌ترین راه در شرایط فعلی این است که مشکلات سرمایه‌گذاران قبلی رفع شود تا صنایع سرپا بمانند و ما نیز در این حوزه کمک خواهیم کرد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار خشنودی از تمرکز برای بازآفرینی حاشیه شهر مشهد تصریح کرد: به منظور رفع موانع در حوزه کشاورزی مانند آبیاری تحت فشار، سیستم گلخانه‌ای و نیز حوزه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با اذن رهبری مبلغی از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه لحاظ شده است. 


مثلث توسعه اقتصادی

استاندار خراسان رضوی با ایراد سخنانی گزارشی از عملکرد 4 ماهه خود ارائه کرد. «علیرضا رزم‌حسینی» با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در مورد گام دوم انقلاب گفت: اقتصاد قوی سلطه‌پذیری و نفوذناپذیری کشور و اقتصاد ضعیف زمینه سلطه و دخالت دشمنان را فراهم می‌کند. 

وی ادامه داد: امروز در اداره استان‌ها با موانعی مواجهیم که عبارتند از تمرکزگرایی، بوروکراسی، نبود انسجام در ارکان حکومت، اختلافات سیاسی و جناحی، بزرگ بودن دولت و گران شدن هزینه اداره آن، نبود فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی، نگاه منفی به مجاهدان اقتصادی، قوانین مزاحم و زائد و نیز عدم تناسب اختیارات، وظایف و مسئولیت‌ها. 

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که علی‌رغم اختلافات سیاسی در بین دیدگاه‌ها هدف مشترک همه توسعه اقتصادی و فرهنگی استان است، افزود: در همین زمینه برای رفع برخی از موانع پیش روی توسعه و پیشرفت استان خراسان رضوی، مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را طراحی و اجرا کردیم تا به کمک همه کارگزاران ارکان حکومت به حل برخی از موانع پیش روی استان کمک کند. رزم‌حسینی به نتایج اجرای طرح مثلث اقتصادی اشاره کرد و گفت: نتیجه و آثار مثلث توسعه اقتصادی امضای 684 موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش 712 میلیون یورو است که با همکاری یکدیگر در شهرستان اجرا شود. 

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ دینی و اسلامی به ‌ویژه در حوزه اقتصادی و آموزه‌های دینی با همکاری ائمه جمعه اظهار کرد: نگاه منفی به مجاهدان سرمایه‌گذار که این قشر را غارتگر و مفسد اعلام می‌کند سبب خروج کل ثروت از کشور شده است در حالی که مقام معظم رهبری این گروه را عابد و کارآفرین نامیدند. 
به گفته استاندار خراسان رضوی، اگرچه توسعه روستایی با مفهوم زیرساختی به خوبی در سال‌های گذشته انجام گرفت اما نتیجه عکس گرفته شد و آمار سال 95 نشان می‌دهد جمعیت جامعه روستایی از 74 درصد به 26 درصد کاهش و مهاجرت به شهرهای بزرگ افزایش یافته است. این موضوع سبب رشد حاشیه‌نشینی در شهرها و معضلات ناشی از آن می‌شود. 

رزم‌حسینی با اشاره به بازآفرینی مناطق حاشیه شهر مشهد توضیح داد: پروژه ساخت 10 هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر آغاز شده است که قابل گسترش تا 15 هزار واحد است و غربالگری برای شناسایی افراد مستحق و واجد شرایط برای اسکان در این واحدها شروع شده است. 

وی در خصوص اجرای طرح نجات، متشکل از همه دست‌اندرکاران در حوزه آسیب‌های اجتماعی ابراز کرد: شهردار مشهد به عنوان مدیر اقتصاد مقاومتی متعهد شده است تا پایان خردادماه 66 دفتر تسهیلگری برای توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد راه‌اندازی شود. 

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این‌که کشور را باید با شرکت‌های خصوصی توسعه‌گرا بسازیم نه با دولت، افزود: هفته گذشته نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی که جانشین دولت دیوان‌سالار است با حضور ارکان حکومت در اتاق بازرگانی افتتاح شد که 59 شرکت نامدار عضو این نهاد هستند. این شرکت‌ها به عنوان معین اقتصادی در 12 منطقه اقتصادی براساس حوزه انتخابیه با هماهنگی، انسجام، وحدت رویه، نظارت و کنترل و با هدف ایجاد شغل پایدار در جوامع محلی فعالیت می‌کنند. 

رزم حسینی با بیان این‌که طرح همیاران آب در استان ماه آینده رونمایی خواهد شد، گفت: نگاه اول در مدیریت آب در حوزه کشاورزی و صنعت است همچنین مطالعات اولیه در پروژه انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی کشور انجام شده است و به‌سرعت در حال اجراست. 
وی از راه‌اندازی کلینیک صنعتی در استان خبر داد و یادآور شد: کلینیک صنعتی با هدف حل مشکلات واحدهای صنعتی راکد، نیمه‌فعال و نیز واحدهایی که با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند راه‌اندازی شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تا حد امکان به حل مشکلات این واحدها کمک کرد. 


کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: از زمان تصدیگری استاندار جدید یک فضای همدلی و صمیمیت بین همه اقشار، گروه‌ها و سازمان‌ها پدید آمده است و اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی افزایش یافته است. حجت‌الاسلام «علی مظفری» ادامه داد: امیدواریم برنامه مثلث توسعه اقتصادی استاندار که مورد حمایت اقشار مردم و سازمان‌ها قرار گرفته است نتایج خوبی داشته باشد و رئیس قوه قضائیه نیز بر حمایت‌های حقوقی و قضایی دادگستری به منظور پیشرفت این برنامه تاکید داشته است بنابراین بنده و دادگستری‌های سایر شهرستان‌ها در کنار فعالان اقتصادی به اجرای این طرح کمک خواهیم کرد. 

وی با اشاره به تشکیل کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و اقتصاد مقاومتی در دادگستری، گفت: هدف این کمیته تقویت اجرای اهداف اقتصادی است و در این مدت موفق شدیم از تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی پیشگیری کنیم. البته برای رسیدن به این اهداف به قانون خوب نیاز داریم و قوانین موجود با وضعیت خاص حاکم بر کشور و نیاز ویژه استان‌ها سازگار نیست که امیدواریم در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید