• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52888
+
-

چرا مجلس، حامی زنان در انتخابات نشد؟

این روزها اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات در قالب طرحی که به استانی شدن انتخابات شهره شده، در دستور کار مجلس شورای اسلامی است؛ طرحی که به‌دنبال اصلاحات اساسی در روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که برجسته‌ترین دستاوردهای آن رفتن به سمت انتخابات استانی و تقویت احزاب به شمار می‌رود. 

در نشست گذشته مجلس در ادامه بحث اصلاح قانون انتخابات موضوع مهمی به رأی نمایندگان گذاشته شد که البته مردان بهارستان اقبالی به آن نشان ندادند؛ موضوع، دادن سهمیه به زنان برای افزایش حضور در مجلس شورای اسلامی بود که در قالب 2 پیشنهاد پی‌درپی به رأی مجلس گذاشته شد که هر دو با یک چوب رانده شد. هر 2 پیشنهاد زنان مجلس برای افزایش شمار زنان در مجلس یازدهم با کسب تنها 63رأی از تبدیل شدن به قانون بازماند. مردان بهارستان در ظاهر انگشتانشان را به نشان عدد 4و موافق بالا ‌گرفتند اما در زمان رأی دادن، رأی منفی دادند. تناقض مجلس در تعیین سهم ثابت برای زنان در فهرست‌های انتخاباتی آنچنان بود که بعد از اعلام آرا یکی از اعضای هیأت رئیسه به طعنه گفت: «150نفر در موافقت دستشان را بالا بردند اما 50نفر هم رأی موافق ندادند.» زنان مجلس البته از کنار این تناقض رفتاری به‌راحتی نگذشتند و با بازنشر توییتی هماهنگ شده همچنان در شبکه‌های مجازی در پی جلب نگاه افکار عمومی به این موضوع هستند. در این توییت که در حساب کاربری پروانه مافی، طیبه سیاووشی و حمیده زرآبادی منتشر شده، آمده است: «مخالفت مجلس با افزایش مشارکت سیاسی زنان، بیش‌ از همه نشانگر فاصله عمیق کشور تا توسعه‌یافتگی بود. ضمن تقدیر از نگرش ٦٣ نماینده مرد موافق اما اغلب مخالفان، زنان را با این پرسش جدی مواجه کردند که آیا با وجود شعار و عمل متناقض آنان، می‌توان به بهبود وضعیت زنان و کشور امیدوار بود؟»

هرچند در پاسخ به گلایه زنان مجلس از رویگردانی بهارستان از ایده آنها، مدافعان برابری حقوق زن و مرد رأی مجلس را ضد‌زن ندانستند و آن را «نه» به تبعیض مثبت زنان ارزیابی کردند که ارتباط مستقیمی با حمایت از افزایش مشارکت سیاسی زنان ندارد اما با توجه به نابرابری سهم زنان و مردان در تصاحب کرسی‌های مدیریتی و رخنه کردن مردسالاری در بدنه حاکمیتی کشور- به رغم تصاحب کرسی‌های علمی و دانشگاهی از سوی زنان-افزایش حضور زنان در پست‌های اجرایی و مدیریتی جز با تحمیل تبعیض مثبت به بدنه اجرایی کشور میسر نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید