• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52856
+
-

به بهانه اول اردیبهشت و تولد سامان احتشامی

پیانیست جوان و سرشناس روزگار ما

پیانیست جوان و سرشناس روزگار ما

سال1357 در تهران به دنیا آمد در محله شهرزیبا. خودش می‌گوید موسیقی برایش از قابلمه‌های مادرش شروع شده است؛ زمانی که از قابلمه‌ها و درهایش به‌عنوان ساز استفاده می‌کرده و همه را هم خراب و بی‌دسته می‌کرده است تا اینکه پدربزرگش برایش یک تنبک کوچک از شهر ری خرید. او هم با همان تنبک در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هنرنمایی می‌کرد.

چندسال بعد که مادرش به‌خاطر علاقه خودش پیانو خرید، مادر و پسر باهم شروع کردند به یادگیری. استاد ایرج مهربخش معلم پیانو آنها شد. مادر کمی بعد آموختن را رها کرد اما سامان همچنان به یادگیری ادامه داد و این هنرش در مدرسه هم مورد توجه قرار گرفت و توانست سرپرست گروه سرود مدرسه شود. در مدرسه هم معلم ورزش و سرودش فردین خلعتبری بود و سیدجواد هاشمی معلم دینی. به بقیه درس‌ها علاقه‌ای نداشت و همه عشقش سرود و موسیقی بود. مکبر مدرسه بود و از آنجا که پدر دوست صمیمی‌اش معمم بود قرآن را هم به‌خوبی یاد گرفت. در 11سالگی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیپلم افتخاری موسیقی گرفت. در دوران راهنمایی به استاد فرامرز پایور معرفی شد و به گروه او پیوست. سال1371، یعنی وقتی که تنها 14سال داشت نخستین درآمدش از موسیقی را کسب کرد. 150هزار تومان که با 75هزار تومانش دبیرستان غیرانتفاعی ثبت‌نام کرد. همیشه هم در خانه بر سر درس خواندن و نخواندن در حال مبارزه بود اما بیرون از خانه به‌خاطر هنرش احترام می‌دید. سال‌های1370 تا ۱۳۷۴، برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر شد و مقام اول را در پیانو کلاسیک و ایرانی کسب کرد. در سال۱۳۸۲ برگزیده جشنواره موسیقی فجر شد. در ۲۱‌سالگی با همسرش «راز» که آن زمان ۱۷سال داشت آشنا شد و بعد از یک سال در سن ۲۲سالگی با هم ازدواج کردند.

سامان احتشامی فارغ‌التحصیل رشته موسیقی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر و معماری است. از سال71 تا به امروز بیش از 20آلبوم منتشر کرده که بین آنها آثاری برای کودکان و موسیقی فیلم هم دیده می‌شود. هرچند همیشه در سکوت و بدون حاشیه به‌کار خودش مشغول است اما سال1391 اجرایش در نشست نخبگان کشور در تالار وحدت با حاشیه‌هایی همراه بود. در بخشی از این برنامه سامان احتشامی اجرای تکنوازی پیانو را برعهده داشت که مصطفی پور‌تراب از ردیف جلوی سالن بلند شد و حین اجرای این نوازنده با صدای بلند صحبت‌ها و انتقاد‌های تندی علیه او انجام داد. این پیشکسوت وقتی با رفتار مؤدبانه احتشامی روبه‌رو شد، پس از ترک صحنه از سوی احتشامی، بازهم کوتاه نیامد و سخنانی را در مورد نوازنده جوان این برنامه بر زبان آورد. او که از اساتید احتشامی در دانشگاه بود انتقادات تندی به احتشامی وارد کرده بود. اما احتشامی همان زمان اعلام کرد که پورتراب برایش قابل احترام است و این حرف‌های او نه از سر حسادت و خصومت بلکه احتمالا بر اثر کهولت سن بوده است. او این روزها مشغول آماده‌سازی مقدمات برای 2کنسرت ویژه با اجرای آثاری از او به رهبری مهدی وجدانی در تالار وحدت تهران در سی‌ام فروردین و 6 اردیبهشت است. این کنسرت شامل قطعاتی چون «چهارمضراب»، «تمنا»، «رنگ تمنا»، «ترانه‌های قدیمی»، «سپیدار»، «غروب در باغ»، «روح‌افزا»، «زندگی»، «غزل باغ» و «راز باغ» است که تنظیم برای پیانو، سازهای زهی و سازهای کوبه‌ای را نیز خود این آهنگساز انجام داده است.

در این کنسرت که احتشامی خودش به‌عنوان نوازنده پیانو حضور دارد، با همراهی ارکستر زهی و سازهای ضربی، مدل‌های مختلف چهارمضراب را براساس ملودی‌هایی از استاد فرامرز پایور اجرا می‌کند. علاوه بر این او این روزها مشغول ضبط موسیقی نمایش «کدو قلقلی و دیو» به کارگردانی رضا بابک و نمایش «پهلوون پنبه» به کارگردانی و بازی ابراهیم شفیعی است. کدو قلقلی و دیو توسط اردشیر کشاورزی به پیشنهاد داوود رشیدی، 45سال پیش در تئاتر شهر اجرا و با اقبال عمومی روبه‌رو شد و این بار با نویسندگی مجدد و کارگردانی رضا بابک در حال تهیه و تولید است. سامان احتشامی در این اثر به‌عنوان آهنگساز و مسئول ضبط صداها انتخاب شده است و تأکید دارد که صداهایی که در حال تولید و ضبط هستند احتمال دارد در قالب تئاتر، انیمیشن  یا حتی نسخه سینمایی استفاده شوند. سوسن مقصودلو، رضا بابک، حمید جبلی، راضیه برومند، هوشنگ قبانلو، فریبا متخصص و کامیار محبی ازجمله بازیگرانی هستند که تا این لحظه برای حضور در این اثر انتخاب شده‌اند. سامان احتشامی معتقد است: کدو قلقی و دیو حتما برای کودکان و نوجوانان و در سلیقه این قشر است و بی‌شک برای بزرگسالان هم نوستالژی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید