• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52721
+
-

برپایی رویدادی جهانی با بودجه استانی

برای تردد به سمت مسجد جمکران در شب و روز نیمه شعبان بلوار پیامبر اعظمص مسیر ویژه پیاده‌روی منتظران ظهور است

گزارش
برپایی رویدادی جهانی با بودجه استانی

علی نوری|  قم- خبرنگار:


میلیون‌ها دلداده مهدوی چشم انتظار نیمه شعبان هستند. جمکران، میعادگاه منتظران ظهور به استقبال این رویداد شورآفرین رفته است. نهادهای استانی برای پذیرایی از عاشقان مهدوی به تکاپو افتادند. جلسه‌های مختلف برای هماهنگی برگزار شد و بخشی از برنامه‌های نیمه شعبان در رسانه‌ها اعلام شد.

یک رویداد جهانی دیگر به وسعت مناسک حج با بودجه استانی و زیرساخت‌های محدود فرا رسیده است، اما این امکانات ناچیز از تلاش مجاهدانه دستگاه‌های استانی و شهری در کیفیت‌بخشی به خدمات نکاسته است. برنامه‌های متنوع فرهنگی و زیرساختی برای این میزبانی بزرگ تدارک دیده شده تا لحظه‌های شیرین در ذهن منتظران ظهور ماندگار شود.


مسیر پیاده‌روی

در این روزها که تردد به سمت مسجد جمکران بیشتر از روزهای دیگر سال است، یک مسیر ویژه برای پیاده‌روی منتظران ظهور در نظر گرفته شد. بلوار پیامبر اعظم(ص) از صبح روز شنبه ۳۱ فروردین تا صبح یکشنبه یکم اردیبهشت به روی همه وسایل نقلیه مسدود خواهد شد تا پیاده‌روی در طول این ۲۴ ساعت به راحتی انجام پذیرد.
به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری قم، مسیر برگشت این بلوار به صورت رفت و برگشت برای استفاده حمل‌و‌نقل خودروهای عمومی و خودروهای امدادی و خدماتی در نظر گرفته می‌شود.
«عباس ذاکریان» افزود: تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت از بلوار پیامبر اعظم(ص) انجام نخواهد شد و مردم به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنند که از مسیرهای جایگزین برای دسترسی به مسجد جمکران استفاده کنند.


آماده‌سازی 200 هکتار پارکینگ

یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته برای میزبانی شایسته از زائران نیمه شعبان مانع ایجاد می‌کرد کمبود ظرفیت پارکینگ‌های اطراف مسجد جمکران بود. امسال مدیریت شهری جدی‌تر پای کار آمد و ظرفیت‌های خوبی برای پارک‌کردن خودروها ایجاد کرده است.

به گفته مدیر کل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری، ۲۰۰ هکتار پارکینگ با ظرفیت بیش از 4 هزار دستگاه اتوبوس و ۴۰ هزار خودرو سواری در محدوده مسجد مقدس جمکران آماده‌سازی شد. «سیدمحسن میرهادی» افزود: پارکینگ یاوران مهدی، ظهور، خضرنبی(ع)، ناظم‌زاده، انسجام، طیبی و آل یاسین از مهم‌ترین پارکینگ‌هایی است که خدمات انجام می‌دهند.

شهرداری برای دسترسی بهتر شهروندان به وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها، علاوه بر تهیه 10 هزار نسخه نقشه راهنما و کارت‌های رنگی، به نصب بالن‌های رنگی در پارک‌سوارهای انسجام،‌ خضر نبی(ع)،‌ یاوران مهدی، آل یاسین و… اقدام کرده است.


 افزایش ناوگان عمومی

با توجه به مسدود شدن مسیرهای دسترسی به بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد مقدس جمکران، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی رسالت مهمی در انتقال مسافران دارد. سازمان اتوبوسرانی برنامه‌ای تدارک دیده که مسافران را از 8 نقطه شهری به صورت رایگان به مسجد جمکران منتقل کند. ‌مسیرهای منتهی به مسجد مقدس جمکران از شهرک امام حسن(ع)، میدان نبوت، حرم مطهر، بلوار شهید صدوقی،‌ بلوار امین، پردیسان، شهرک قدس و میدان مطهری در این طرح پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قم گفت: سال گذشته ۱۵۸ دستگاه اتوبوس در خط جمکران فعالیت می‌کرد که هزار و ۹۹۷ سرویس ارائه شده است. بر اساس استاندارد تعداد صندلی‌ها ۹۹ هزار و ۸۵۰ نفر جابه‌جا شده‌اند اما با جمعیت ایستاده در اتوبوس، بیش از ۱۵۹ هزار نفر انتقال یافتند.
«امیر یزدی» افزود: در نیمه شعبان امسال 199 دستگاه اتوبوس به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.
مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری هم از آماده‌سازی ایستگاه ویژه مسجد جمکران در تقاطع عمار یاسر و انقلاب خبر داد و گفت: ایستگاه مسجد جمکران نیز در میدان آل یاسین آماده‌سازی شده است.
به گفته «مرتضی عزتی»، بیش از سه هزار تاکسی در نیمه شعبان امسال فعال هستند.


 استقرار نیروهای امدادی

مدیر کل مدیریت بحران استان قم نیز از استقرار ۲۰ اکیپ نیروهای امدادی در ۴ منطقه شهری و مسیرهای منتهی به مسجد جمکران خبر داد.
«محسن اروجی» گفت: امسال بیمارستان سیار در جمکران راه‌اندازی نخواهد شد و قرار است درمانگاه مسجد جمکران در زمینه تجهیزات و نیروی انسانی تجهیز شود و نیروهای امدادی در داخل و خارج از صحن مسجد آمادگی لازم برای امداد و خدمات را دارند. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی هم 20 دستگاه ماشین‌آلات آتش‌نشانی را در محدوده مسجد جمکران مستقر می‌کند.

«عباس جعفری» مدیر عامل این سازمان گفت: علاوه بر این، 7 دستگاه ماشین‌آلات آتش‌نشانی در اطراف حرم مطهر مستقر می‌شوند. همه موتورسیکلت‌های سازمان آتش‌نشانی در محدوده مسجد مقدس جمکران به تعداد ۱۰ دستگاه گردش عملیاتی خواهند داشت.به گفته وی، کپسول‌هایی که در مسجد مقدس جمکران مشکل داشته‌اند اصلاح و آماده‌سازی شده‌اند.گروه‌های مختلف مردمی و هیأت‌های مذهبی هم برای پذیرایی از زائران نیمه شعبان پای کار هستند. بیش از 100 ایستگاه پذیرایی در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) ایجاد شده و خدمات مختلف فرهنگی و پذیرایی از زائران در این محور انجام می‌شود.


اجرای 100 برنامه فرهنگی


جشن‌های ویژه دهه مهدویت در مسجد مقدس جمکران از 20 فروردین آغاز شده و تا سالروز ولادت حضرت امام زمان(عج) ادامه دارد. امسال حدود 100 برنامه فرهنگی در نیمه شعبان تدارک دیده شده که برگزاری مسابقات، جشن و شادی، سخنرانی و... از جمله آنهاست.
تجلیل از پیرغلامان مهدوی یکی از این برنامه‌هاست که به گفته معاون فرهنگی مسجد جمکران امسال برای دومین بار برگزار شد.  حجت‌الاسلام «یاسین حسین‌آبادی» گفت: اجتماع عظیم جوانان عاشورایی مهدی‌یاور نیز در مسجد جمکران برگزار می‌شود.

غبارروبی مسجد جمکران، اجرای برنامه نرجسانه، برپایی کرسی ملی تلاوت، برگزاری جشنواره عکس قاب فیروزه‌ای، پیاده‌روی با عنوان «قدمی برای ظهور» و... از دیگر برنامه‌هایی است که معاون فرهنگی مسجد جمکران بیان کرد.
مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم نیز از توزیع ۱۰ هزار بسته فرهنگی در نیمه شعبان خبر داد. «ابوالقاسم مقیمی» گفت: امسال دو برنامه ویژه در نیمه شعبان داریم؛ یکی برنامه‌های جشن‌های شعبانیه است که از شب ۱۱ شعبان آغاز شد و تا روز ۱۵ شعبان ادامه خواهد یافت و دیگری ایجاد مجموعه غرفه‌های فرهنگی به مساحت ۳۰۰ متر‌ مربع در بلوار پیامبر اعظم(ص) است.

این خبر را به اشتراک بگذارید