• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52713
+
-

سیل همچنان پیشروی می‌کند

خسارات سیل به خوزستان تاکنون 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است

سیل
سیل همچنان پیشروی می‌کند

پیشروی سیلاب ناشی از سیلاب استان‌های بالادست و نیز رهاسازی آب سد کرخه تاکنون شهرها و روستاهای زیادی را در خوزستان تخلیه کرده است و همچنان نیز به پیشروی خود ادامه می‌دهد. طبق گفته مسئولان کشور و استان، جاری شدن سیلاب در خوزستان تا اردیبهشت یا خرداد ادامه خواهد داشت.

به گزارش همشهری، سیل خوزستان خسارات فراوانی به بخش‌ها و حوزه‌های گوناگون استان وارد کرده است. طبق برآوردهای اولیه، این سیل از نوروز امسال تاکنون 4 هزار میلیارد تومان به تمامی بخش‌ها خسارت زده که نیمی از این مبلغ مربوط به بخش کشاورزی است.

همچنین بیش از 600 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، جاده‌ها و پل‌های متاثر از سیلاب استان وارد شده است. اکنون جاده مهم اهواز - آبادان زیر آب رفته و تا اطلاع ثانوی مسدود است. آبگرفتگی در این جاده به گونه‌ای است که ماهیگیران برای صید ماهی در این جاده تور پهن می‌کنند.


آب شرب 98 روستا قطع است

در حال‌ حاضر آب شرب 98 روستای درگیر سیل خوزستان قطع است. سرپرست شرکت آبفا روستایی خوزستان در این رابطه گفت: سیل باعث قطع آب شرب 1081 روستای خوزستان با جمعیت 320 هزار نفر شد که آب شرب بخشی از این روستاها وارد مدار شده اما همچنان آب 98 روستا قطع است.

«عادل حرباوی» با اشاره به این‌که آب شرب 51 هزار نفر در روستاهای خوزستان همچنان قطع است، بیان کرد: آب شرب روستاهای سیل‌زده و مردم ساکن در اردوگاه‌های خوزستان با تانکر و نیز به صورت آب بسته‌بندی‌شده تامین می‌شود.

وی گفت: تاکنون 205 هزار بطری آب بسته‌بندی شده در روستاهای سیل‌زده توزیع شده است. همچنین 45 تانکر سیار آب‌رسانی وظیفه تامین آب شرب این نقاط را بر عهده دارند. حرباوی گفت: روستاها در شوشتر، شوش، اهواز، باوی، اندیمشک، شادگان، دشت ‌آزادگان و هویزه بیش از سایر شهرستان‌های خوزستان در سیلاب اخیر خسارت و قطعی آب داشته‌اند. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان ادامه داد: سیلاب‌های اخیر خوزستان سبب وارد آمدن خسارات سنگینی به تاسیسات آبرسانی روستایی شده که برای جبران این خسارت‌ها به 1260 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.


روستاهای مجاور کانون ریزگردها در خطر

بخشدار غیزانیه اهواز نیز با اشاره به وضعیت روستاهای این بخش در پی وقوع سیل گفت: با توجه به این‌که روستاهای بخش غیزانیه در مجاورت کانال آبرسانی کانون ریزگردها هستند، اگر ورودی دبی این کانال افزایش یابد، دچار مشکل خواهیم شد. 

«رسول ساکی» اظهار کرد: 81 روستا در بخش غیزانیه وجود دارد که 5 روستا از این تعداد درگیر سیل بوده‌اند. همچنین از سمت نهر مالح و رودخانه فصلی کوپال تهدید می‌شویم. وی گفت: روستاهای بخش غیزانیه با شهرستان کارون هم‌مرز هستند و تنها یک ریل قطار بین آنهاست و این ریل تا الان به عنوان سیل‌بند عمل کرده است. 

ساکی عنوان کرد: اطراف روستاها دایک و سیل‌بند احداث شده است و فعلا خطری روستاهای بخش غیزانیه را تهدید نمی‌کند. با انجام اقدامات پیشگیرانه تاکنون مشکلی برای روستاهای این بخش ایجاد نشده است.  بخشدار غیزانیه با اشاره به مشکلات این بخش در پی وقوع سیل گفت: از مشکلاتی که سیل برای این بخش ایجاد کرده، زیر آب رفتن 2 مرکز تاسیسات آبرسانی است. چند روستا بی‌آب شده بودند که مشکل رفع شد. همچنین 35 روستا بی‌آب شده‌اند که اکنون مشکل آنها هم رفع شده است اما نه به صورت اساسی.


مهم‌ترین مساله خوزستان

استاندار خوزستان نیز با اشاره به آبگیری 90 درصد از تالاب هورالعظیم گفت: حداقل ارتفاع آب در هورالعظیم 50 سانتیمتر است و هیچ محدودیتی برای ورود آب به آن وجود ندارد. دور تا دور بسیاری از دکل‌های نفتی مستقر در هورالعظیم آب هست. «غلامرضا شریعتی» با اشاره به این‌که خوزستان علاوه بر بارش‌های استان باید بارش‌ها و سیلاب‌های دیگر استان‌ها را نیز کنترل کند، اظهار کرد: اکنون مساله سیلاب و بارش‌ها مهم‌ترین مساله کشور و استان است و خوزستان به صورت اساسی درگیر این موضوع است.

وی افزود: اگر یک‌سری کارهای اساسی در خوزستان انجام داده نشود، در زمینه سیل شاهد مشکلات اساسی در استان خواهیم بود.
استاندار خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته در یک حوضه آبریز دچار سیلاب می‌شدیم و در دیگر حوضه‌ها شرایط نرمال بود، اما امسال همه حوضه‌های آبریز درگیر سیلاب شده‌اند و در بسیاری از مناطق استان سیل جاری شده است.
 شریعتی تاکید کرد: تا الان تلاش شده به نحوی عمل شود که حداقل مشکلات را برای مردم شاهد باشیم و خسارت‌ها نیز در پایین‌ترین میزان ممکن باشد. در این زمینه سیاستگذاری شد که تلفات انسانی حداقل باشد و شهرهای استان نیز تا حد امکان دچار آبگرفتگی نشوند. مسائل اقتصادی اولویت‌ بعدی بودند.

وی با بیان این‌که آورد آب رودخانه‌های خوزستان در یک سال آبی به صورت میانگین 27 تا 29 میلیارد متر مکعب است، گفت: این آورد در سال‌های خشکسالی کمتر می‌شود به شکلی که سال گذشته 13 میلیارد متر مکعب بود.
شریعتی با بیان این‌که ما با یک میلیارد متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی وارد سال آبی 97 شدیم و این شرایطی بحرانی برای استان بود، گفت: در آن زمان سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد که حتی مجوز کشت پاییزه نیز به کشاورزان داده نمی‌شود چون شرایط پشت سدهای استان بسیار نامناسب بود و حتی برای تامین آب شرب نیز نگران بودیم.

استاندار با اشاره به آورد آب رودخانه‌های استان در سال آبی 98-97 گفت: در این سال، از مهرماه تا اسفندماه 28 میلیارد متر مکعب آورد آب استان بوده است و پیش‌بینی می‌شود میزان آن به 52 میلیارد متر مکعب برسد. زیرساخت‌های استان برای این میزان آورد فراهم نیست و باید شرایط را مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: سیاست‌هایی که تاکنون اعمال کرده‌ایم به شکلی بوده که خوشبختانه تلفات نداشته‌ایم و تقریبا هیچ شهری هم درگیر سیل نشده است. شریعتی گفت: کارهای شبانه‌روزی سنگینی در استان انجام گرفت تا شرایط را در استان کنترل کنیم و بتوانیم در جهت اهداف و سیاست‌های مدنظر در راستای رضایت مردم گام برداریم و کاری کنیم که سیل کمترین تبعات اجتماعی را در خوزستان داشته باشد.


تحویل سریع غذا به سیل‌‌زدگان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز بر لزوم رعایت بهداشت مواد غذایی در اردوگاه‌های آسیب‌دیدگان سیل اخیر تاکید کرد. دکتر «مهدی حسینی‌زاده» اظهار کرد: در شرایط بحرانی مانند سیل مردم به دلیل استرس‌های وارد شده و دور ماندن از منازل خود نسبت به شرایط عادی دچار آسیب‌پذیری بیشتری هستند. وی افزود: برای تامین شرایط بهداشتی برای این افراد فعالیت‌های بیشتری باید انجام شود. با توجه به نگرانی‌ها در خصوص بروز بیماری‌های روده‌ای، همکاران بهداشت محیط با تمام توان برای پیشگیری از این بیماری‌ها بسیج شده‌اند و وضعیت آب، بهداشت عمومی و بهداشت غذا را در محل‌های تجمع مردم کنترل می‌کنند. 

حسینی‌زاده گفت: بازرسی‌ها در خصوص بهداشت مواد غذایی در اردوگاه‌های آسیب‌دیدگان سیل اخیر و همچنین محل‌های پخت موکب‌ها با جدیت انجام می‌شود و در صورت مواجه شدن با مواد غذایی غیرمجاز و تاریخ گذشته یا مواد غذایی مانده معدوم‌سازی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: به دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله هلال احمر اعلام شده است که مواد غذایی پخته‌شده باید در حداقل زمان ممکن - یعنی حداکثر یک ساعت پس از پخت - به دست مصرف‌کنندگان برسد تا از مسمومیت جلوگیری شود. همچنین در بازدیدهایی که از اردوگاه‌ها انجام می‌شود، مرتبا از مردم درخواست می‌کنیم از نگهداری غذای گرم در چادرهایشان خودداری کنند. 

حسینی‌زاده اضافه کرد: همچنین با اعزام پزشک و تیم بهداشتی به معاینه افراد در موکب‌ها و محل‌های پخت مردمی اقدام خواهد شد تا در خصوص توزیع غذای سالم بین مردم اطمینان بیشتری حاصل شود.  این مسئول گفت: با توجه به آسیب‌پذیرتر شدن افراد، باید مسائل بهداشتی با دقت و جدیت بیشتری دنبال شود. از این رو از خیّران و همچنین موکب‌داران درخواست می‌شود مواد اولیه را در شرایط مناسب نگهداری کنند.


تجار برای صادرات به عراق به پایانه شلمچه مراجعه کنند

در حال ‌حاضر 2 مسیر شریانی بستان - چذابه و اهواز - آبادان مسدود هستند. مدیرکل راهداری و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای خوزستان در این رابطه گفت: تجار می‌توانند کالاهای خود را از طریق مرز شلمچه به عراق صادر کنند. «غلام‌عباس بهرامی‌نیا» بیان کرد: ظرفیت لازم برای تردد افراد و صادرات کالا از پایانه مرزی شلمچه ایجاد شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. وی همچنین با اشاره این‌که 26 مسیر روستایی استان درگیر سیلاب هستند، بیان داشت: ما توانسته‌ایم مسیر 4 روستای مزرعه، شیبان، آهودشت و فکه را بازگشایی کنیم.
بهرامی‌نیا تاکید کرد: تلاش‌های نیروهای راهداری با همکاری پلیس راه برای بازگشایی دیگر مسیرها یا جلوگیری از مسدود شدن جاده‌های بیشتر ادامه دارد.


جمع‌آوری سیلاب از منطقه عین‌دو

اما از زمان ورود سیلاب به شهر اهواز، مناطقی همچون عین‌دو دچار آبگرفتگی شده‌اند و در بخش‌هایی از منطقه ارتفاع آب همچنان بالاست و حالا مسئولان می‌گویند که جمع‌آوری این حجم آب به پمپ‌های قوی نیاز دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این خصوص با بیان این‌که حجم بالایی از آب در منطقه عین‌دو جمع شده است که باید به سمت مسیل‌ها هدایت شود، گفت: باقی ماندن آب در خیابان‌های عین‌دو اهواز و ترکیب آن با فاضلاب شیوع بیماری‌های روده‌ای را در پی دارد و خطرساز است.  «علیرضا عالیپور» با اشاره به این‌که برای خروج این آب‌ها پمپ به اندازه کافی وجود ندارد، افزود: انتظار می‌رود استان‌های معین خوزستان بتوانند برای جمع‌آوری این آب‌ها ماشین‌آلات و تجهیزات در اختیار اهواز قرار بدهند. وی درخصوص شکسته شدن مجدد سیل‌بند عین‌دو اظهار کرد: بخش‌هایی از سیل‌بند عین‌دو شکسته شد اما با کمک نیروهای مردمی و جهادی ترمیم شد و با کمک ماشین‌آلات تراز این سیل‌بند افزایش یافت. 


10 هزار نفر در شادگان باید جابه‌جا شوند

در سیل‌های اخیر خوزستان، شهرستان شادگان نیز به شدت تحت ‌تاثیر قرار گرفته است و به گفته فرماندار این شهرستان، 10 هزار نفر باید خانه‌های خود را تخلیه کنند و به کمپ‌های اسکان اضطراری منتقل شوند.
«سعید حاجیان» با بیان این‌که مناطقی از این شهرستان در معرض تهدید سیلاب قرار دارند، گفت: شادگان متاثر از سیلاب خواهد بود ولی با همه توان در حال دفاع از این شهرستان هستیم.
به گفته حاجیان، واحدهای مسکونی که اطراف تالاب شادگان بنا شده‌اند، در معرض وقوع سیلاب قرار دارند.
فرماندار شادگان به نیاز ضروری به ماشین‌آلات راه‌سازی و خودروهای سنگین برای مقابله با سیلاب احتمالی در شادگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین نیاز شهرستان شادگان برای احداث سیل‌بند لودر، بولدوزر، کامیون و بیل مکانیکی است.
این مسئول گفت: خشکسالی طولانی‌مدت باعث شد کشاورزان شادگانی در مجاورت تالاب شادگان به کشاورزی بپردازند و اکنون سیلاب 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی را در این منطقه با تهدید جدی مواجه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید