• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52724
+
-

عبور از بحران آلودگی عسلویه

در سفر استانی هیات دولت به بوشهر 200 میلیارد ریال به پایش آلایندگی زیست‌محیطی این مناطق تخصیص پیدا کرد

‌زیست بوم
عبور از بحران آلودگی عسلویه

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:


سال‌های ابتدایی دهه 70 زمانی که قرار شد تاسیسات صنایع نفت و گاز به دلیل اکتشاف میادین عظیم این منابع پول‌ساز در جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر یعنی عسلویه احداث شود در باور هیچکس نمی‌گنجید که 2دهه بعد این صنایع آنقدر رشد کنند که سکه پایتخت انرژی را به نام این محروم‌ترین بندر مسکونی و صیادی ضرب کنند، اما حالا اینجا در همسایگی این کوه آهن و فولاد مشعل‌هایی قد کشیده‌اند که شبانه‌روز دود سیاهشان را به حلق ساکنان بومی منطقه فرو می‌برند. بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر بیش از100 هزار نفر در یک‌قدمی این تاسیسات صنعتی زندگی می‌کنند. از این تعداد حدود ۶۰ هزار نفر در این طرح‌ها مشغول کار هستند و بقیه هم بومیانی هستند که نسل‌ اندر نسل حق آب و گل در این نقطه دارند. جمعیت عظیمی که از همسایگی با غول‌های نفتی و گازی تنها آلودگی نصیبشان شده است. انتشار بوی گاز یکی از پیامد‌های فعالیت صنعت در این منطقه است. فعالیت روزافزون پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی آلودگی‌های فراوانی به دنبال داشته و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی از هوا تا آب و خاک و دریا نفوذ کرده است. 


13پالایشگاه گازی

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی شامل 13پالایشگاه گازی است که تاکنون 10پالایشگاه آن تحویل مجتمع گاز پارس جنوبی شده است. روزانه 540 میلیون مترمکعب‌ گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید می‌شود که نقش مهمی در تامین نیاز داخل کشور و یا صادرات دارد. با تحویل پالایشگاه‌‌های فازهای 13 و22 تا 24 به مجتمع گاز پارس جنوبی تا سه ماه آینده، تولید گاز در این مجتمع به 720 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت. 


تشکیل کمیته ملی توسعه پایدار

استاندار بوشهر با اشاره به مشکلات متعدد زیست‌محیطی مناطق مسکونی و همجوار صنایع مستقر در پارس جنوبی و با تاکید بر ارائه راهکار اساسی برای حل مشکلات زیست‌محیطی و کاهش آلایندگی این مناطق می‌گوید: یکی از مشکلات و معضلاتی که اهالی و ساکنان نقاط شهری و روستایی واقع شده در پیرامون منطقه پارس جنوبی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند آلایندگی صنایع نفت و گاز و چالش زیست‌محیطی این صنایع است. البته در سالیان اخیر برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی این معضلات تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و اقدامات خوبی در حال انجام است. 


تخصیص200 میلیارد ریال اعتبار

«عبدالکریم گراوند» اضافه می‌کند: در آخرین سفر استانی رئیس‌جمهوری و هیات دولت که اسفند سال گذشته به عسلویه انجام شد این موضوع که از درخواست‌های بحق مردم و مسئولان استان بوشهر بود مطرح شد و بر همین اساس، تشکیل کمیته ملی توسعه پایدار و کارگروه کاهش آلایندگی زیست‌محیطی عسلویه مورد تصویب قرار گرفت. 
وی با اشاره به این‌که کاهش آلایندگی در حوزه آب، خاک، ساحل و دریا در شهرستان‌های پیرامونی پارس جنوبی از اهداف تشکیل این کارگروه و کمیته خواهد بود، ادامه می‌دهد: همچنین در سفر استانی هیات دولت به استان بوشهر 200 میلیارد ریال برای پایش آلایندگی زیست‌محیطی و مقابله با آلایندگی‌ها این مناطق تخصیص پیدا کرد. با تحقق این مهم، زمینه نظارت علمی و عالمانه بر شرایط حاکم بر منطقه فراهم و زمینه تصمیم‌گیری بهتر برای کنترل وضعیت آلاینده‌ها فراهم می‌شود. 


بررسی طرح‌ها و پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی
 
گراوند با بیان این‌که کارگروه کاهش آلایندگی‌های‌زیست محیطی، طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌های مختلف و متولی برای بهبود وضعیت و کاهش آلودگی زیست‌محیطی عسلویه را جمع‌بندی خواهد کرد، خاطر نشان می‌کند: در این زمینه باید دستگاه‌های متولی مانند محیط زیست، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌های مدنظر خود را تهیه کنند و به کمیته ملی توسعه پایدار عسلویه تحویل دهند. ضمن این‌که در ارتباط با منطقه عسلویه باید شرایط چند وجهی دیده شود و موضوع تنها به حوزه آب و هوا معطوف نشود. 

استاندار بوشهر ادامه می‌دهد: تهیه گزارش جامع از میزان آلایندگی پالایشگاه‌های فعال در پارس جنوبی یکی از الزامات اجرای این طرح است. همچنین در این زمینه باید مراقبت‌های پزشکی در حوزه سلامت از سوی دانشگاه علوم پزشکی مورد توجه واقع شود. 

گراوند با اشاره به نقش مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در کاهش آلودگی زیست‌محیطی عسلویه تصریح می‌کند: توسعه فضای سبز و برنامه‌های تقویتی زیست‌محیطی در عسلویه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر پیش‌بینی و محقق شود. 


کاهش مشعل‌سوزی در پارس جنوبی 

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اجرای عملیات کاهش فلرینگ در پالایشگاه‌های ۱۰گانه پارس جنوبی در عسلویه می‌گوید: سال گذشته مشعل‌سوزی در این پالایشگاه‌‌ها نسبت به سال 96به میزان 21/6 درصد کاهش یافت. 

«هادی ‌هاشم‌زاده» با بیان تدوین و اجرای راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی در محدوده پارس جنوبی اضافه می‌کند: جلوگیری از فلرینگ در پالایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی مجتمع گاز پارس جنوبی است و در این زمینه اقدامات مهم و موثری انجام شده است. کاهش فلرینگ و مشعل‌سوزی در اولویت برنامه مجتمع گازی پارس جنوبی قرار دارد که در این راستا با توان مهندسان ایرانی، کاهش آلایندگی زیست‌محیطی در منطقه پیرامونی پارس جنوبی مورد توجه ویژه است. 


جانمایی شهر جدید در چاه‌مبارک

استاندار بوشهر با بیان این‌که ظرفیت شهرهای عسلویه و نخل‌تقی از لحاظ سکونت جمعیتی پر شده، از ایجاد شهر جدید برای سکونت جمعیت سرریز مناطق عسلویه، نخل‌تقی و چاه‌مبارک خبر می‌دهد و می‌گوید: برای اسکان سرریز جمعیتی این شهرها، شهر جدیدی در محدوده منطقه چاه مبارک احداث خواهد شد و در نظر داریم تا زیرساخت‌های اسکان جمعیت در این شهر جدید فراهم شود. در مدیریت شهر جدید چاه مبارک باید از نیروهای بومی منطقه بهره‌گیری شود. در این صورت مردم منطقه با توجه به بومی بودن مدیران همکاری مطلوب و موثرتری در این راستا انجام می‌دهند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید