• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52676
+
-

خسارت 850 میلیارد تومانی سیل به خرم‌آباد

سیل فروردین 300 میلیارد تومان به دیواره‌های ساحلی شهر خرم‌آباد خسارت زد

در شهر
خسارت 850 میلیارد تومانی سیل به خرم‌آباد

فاطمه حافظی|‌ خرم آباد - خبرنگار:

بیش از آغاز بارندگی‌های شدید اوایل فروردین در استان با پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره شروع این بارش‌ها، برخی اقدامات از قبیل نصب نیوجرسی، قرار دادن کیسه‌های شن و ماسه و تخته‌سنگ در دیواره‌های ساحلی، تخریب 2 پل موقت و اقداماتی از این دست برای جلوگیری از تخریب و به بار آمدن خسارت‌های زیاد به شهر، صورت گرفت. همین اقدامات باعث شد خسارت‌ها در شهر خرم‌آباد به حداقل برسد.

طبق برآورد اولیه، خسارت سیل اخیر به شهر خرم‌آباد به مبلغ 850 میلیارد تومان رسید به گونه‌ای که بیشتر قسمت‌های دیواره ساحلی، پل اناری و منازل مسکونی  تخریب شدند، پل بهداری در آستانه تخریب قرار دارد و پل آیت‌الله کمالوند نیز دچار آسیب جدی شده است.

هرچند با کمک شهرداری‌های اصفهان، سمنان، همدان و... خرم‌آباد در زمان کوتاهی پاک‌سازی و تردد در خیابان‌ها و کلیه زیرگذرهای آن برقرار شده است، اما حالا باید به فکر بازسازی، ترمیم و ساخت پل‌های جایگزین بود تا دوباره آرامش به شهر بازگردد.


آسیب دیدن دیواره‌های ساحلی

معاون عمرانی شهردار خرم‌آباد درباره خسارت‌های سیل اخیر به همشهری می‌گوید: بیشترین خسارت وارد شده به خرم‌آباد مربوط به دیواره ساحلی خرم‌رود و کرگانه است. این دو در بسیاری از نقاط به شکل جدی آسیب دیده‌اند؛ زیرشان خالی شده است و در آستانه تخریب هستند. «خسرو اتابک» می‌افزاید: خسارت وارد شده به دیواره‌های ساحلی شهر 300 میلیارد تومان برآورد شده است.وی اظهار می‌کند: آسفالت معابر هم به دلیل سیلاب بیشتر از 100 میلیارد تومان آسیب دیده است.


پل‌های تخریب ‌شده

اتابک به تخریب پل‌های دیگر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: پل اناری در سیلاب تخریب شده و پل بهداری هم آسیب جدی دیده و در آستانه تخریب است به همین دلیل تردد روی این پل متوقف شده و راه فعلا مسدود است. پل آیت‌الله کمالوند هم آسیب دیده و لاین رفت آن از 60 متری به سمت بروجرد مسدود شده است.
معاون عمرانی شهردار خرم‌آباد عنوان می‌کند: پل عابر پیاده در منطقه فلک‌الدین شهر خرم‌آباد نیز آسیب زیادی دیده است و یک سمت آن کاملا خالی شده و غیرقابل استفاده است.

وی می‌گوید: در قسمت‌های ساحلی برای جلوگیری از ورود سیلاب به منازل، با استفاده از تخته‌سنگ‌های بزرگ، تا حدودی جلوی سرعت آب گرفته و از تخریب منازل جلوگیری شد. ولی در قسمت ساحلی کرگانه در چندین نقطه استفاده از این روش امکان‌پذیر نبود زیرا یا دیواره تخریب شده بود یا لوله‌های فاضلاب وجود داشتند (زیر پارک نسترن) و مانع اجرای کار می‌شدند.

اتابک اظهار می‌کند: خیابان‌های ساحلی کرگانه کاملا مسدود هستند و هیچ‌گونه ترددی در آنها صورت نمی‌گیرد. در خیابان ساحلی کنار پارک معلم نیز دیواره ساحلی با 10 متر طول آسیب جدی دیده است و به ساکنان اخطار داده شده که در صورت بارش باران یا وقوع زلزله، خسارت‌های مالی و جانی زیادی به بار خواهد آورد.


بافت فرسوده هم آسیب دید

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آسیب دیدن بافت فرسوده شهر هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بافت فرسوده، کنارساحلی کرگانه چند خانه تخریب شده است و 7 واحد مسکونی هم در معرض تخریب هستند.
اتابک می‌گوید: برای اسکان ساکنان این منازل فعلا ورزشگاه شهدای شهرداری و نمایشگاه بین‌المللی خرم‌آباد در نظر گرفته شده است.


آبگرفتگی ضلع شرقی زیرگذر پل صفوی

اتابک در ادامه به بازگشایی همه زیرگذرها، مسیرها و خیابان‌ها در سطح شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: همه این نقاط از رسوبات و گل‌ و لای پاک‌سازی شده‌اند و تنها ضلع شرقی زیرگذر پل صفوی به دلیل نبود پمپ هنوز دچار آبگرفتگی است که البته تردد در آن جریان دارد.وی ادامه می‌دهد: در برای رفع این مشکل درصدد نصب پمپ برای خروج آب و رسوبات هستیم و مشکل به ‌زودی برطرف می‌شود.


نیاز به اعتبار کلان برای ساخت پل‌ها

معاون عمرانی شهردار خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبتش به نیاز به اعتبار کلان برای ترمیم یا ساخت پل‌های جدید اشاره می‌کند و می‌گوید: ترمیم و بازسازی یا ساخت دیواره‌های ساحلی و پل‌ها اعتبارات کلان می‌خواهد که از عهده شهرداری و اعتبارات جاری آن خارج است.به گفته اتابک، در حال حاضر ساخت هرکدام از پل‌های جایگزین اناری یا بهداری حدود 10 تا 15 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

وی ادامه می‌دهد: البته بین این 2، پل بهداری در اولویت ساخت قرار می‌گیرد چون ارتباط‌دهنده 2 خیابان اصلی است و حجم زیادی از ترافیک را برطرف می‌کند. پل اناری هم چون پل مازیار در کنارش قرار دارد، گره ترافیکی ندارد و برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد نمی‌کند و می‌تواند در اولویت دوم قرار بگیرد.

این مسئول بیان می‌کند: از سوی دیگر، هزینه ترمیم یا ساخت دیواره‌های ساحلی بالاست که این قسمت از کار را می‌توان با توافق استانداری شروع کرد و به اتمام رساند.
اتابک با بیان این‌که برای مقاوم‌سازی پل آیت‌الله کمالوند هم اعتبار زیادی لازم است، می‌گوید: می‌توان با توافق با استانداری کار را پیش برد.


خسارت‌های وارد شده به شهر

شهردار خرم‌آباد در مورد خسارت‌های سیل در این شهر اظهار می‌کند: سیل 850 میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و منازل خسارت وارد کرده است.
«وحید رشیدی» می‌افزاید: در سیلابی که 12 فروردین رخ داد، 25 درصد خرم‌آباد دچار آبگرفتگی شد و پرسنل آتش‌نشانی ۸۵۰ مورد آبگرفتگی را در این شهر برطرف کردند.

شهردار خرم‌آباد ایمن‌سازی و ترمیم دیوارهای ساحلی را از اولویت‌های مدیریت شهری خرم آباد عنوان می‌کند و می‌گوید: سیل در برخی نقاط دیوار ساحلی به پاشنه رودخانه هم به صورت جدی آسیب زده است بنابراین برای این‌که در آینده دوباره دچار خسارت نشویم، باید به جای دیوارهای سنگی، دیوارهای بتنی بسازیم.

رشیدی بیان می‌کند: شهرداری‌های اصفهان، کرمانشاه، یزد، سمنان و سایر شهرها نیز در سیل اخیر به شهرداری خرم‌آباد کمک کرده‌اند. این در حالی است که ستاد مدیریت بحران لرستان توجه کمتری به شهر خرم‌آباد داشته و همه وسایل و تجهیزات را در اختیار سایر شهرها قرار داده است.


ساختن شهر از محل اعتبارات جاری

شهردار خرم‌آباد در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که حجم خرابی‌های حاصل از سیل فروردین در این شهر بالاست، می‌گوید: بازسازی، مرمت و انجام دیگر اقدامات برای برون‌رفت از شرایط فعلی و انتخاب پیمانکار زمان‌بر خواهد بود و از طرفی نمی‌توانیم منتظر پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل از طریق دولت باشیم و بعد کار را شروع کنیم.
اتابک تاکید می‌کند: لازم است شورای شهر هرچه سریع‌تر به انتخاب پیمانکار اقدام کند تا برای تسریع کارها از محل اعتبارات جاری قراردادها منعقد و کارها شروع و بعدا از محل اعتبارات دولتی جبران خسارات‌ها جایگزین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید