• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52694
+
-

انتقال ترافیک تبریز به کمربند میانی

رئیس شورای ترافیک استان: افزایش حضور نیروهای راهور و تعداد دوربین‌های ثبت سرعت و تخلفات در این مسیر در دستور کار است

در شهر
انتقال ترافیک تبریز به کمربند میانی

سید‌رضا حسینی‌زاده |   تبریز – خبرنگار:


اوایل دهه 90 بود که کمربند میانی تبریز به عنوان یک مسیر دسترسی جانبی در حد فاصل ولیعصر تا خیابان امامیه بازگشایی شد. طی چند سال اول و تا اوایل سال گذشته هم این مسیر به عنوان یک مسیر خلوت و جایگزین برای رانندگان تبریز به شمار می‌رفت و حتی به خاطر تردد کم مسافر و خودرو در این مسیر توجه چندانی به توسعه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در آن نشده بود. اما در چند ماه اخیر این محور مورد توجه بیشتر رانندگان قرار گرفته است. با افتتاح مسیر جدید خیابان شهدای ارتش در نخستین روزهای سال جاری هم بخش قابل توجهی از ترافیک شهر در محور شرق به غرب به این محور منتقل شده است که معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز آن را انتقال هوشمندانه عنوان می‌کند. 


نیاز کمربند میانی به تقاطع‌های غیر‌همسطح
 
کارشناس نقشه‌بردار شهری در این باره اظهار می‌کند: یکی از سیاست‌های عمده شهرداری تبریز در دهه گذشته ایجاد مسیرهای دسترسی در محورهای مهم و شریان‌های اصلی شهر بوده است. بر اساس سیاست اعلامی شهرداری در 10 سال گذشته مقرر شده بود با احداث این محورها امکان امدادرسانی و تخلیه به‌موقع نقاط حادثه‌خیز در تبریز به وجود آمده و در مواقع عادی نیز ترافیک روانی در همه محورهای مهم شهر ایجاد شود.

«ناصر بقایی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر عمده راه‌های مواصلاتی تبریز از شرق به غرب بوده و غیر از اتوبان شهید کسایی که به اتوبان پاسداران متصل می‌شود در محور کمربند میانی، خیابان آزادی، چای‌کنار و پاستور جدید تا صایب مسیر‌ها از شرق به غرب است. اما کمربند میانی با توجه به امکان رانندگی با سرعت بالا و وجود 2 تقاطع روگذر مهم در مسیر راهنمایی تا امامیه از اقبال بیشتری برخوردار است.

وی تاکید می‌کند: کمربند میانی توانسته با عرض مناسب مسیر خود را در داخل شهر ادامه دهد و در حال حاضر بار ترافیکی اتوبان شهید کسایی، همچنین بلوار آزادی به طور محسوسی به این محور منتقل شده است. با توجه به افزایش روزافزون تردد خودرو در این مسیر در مرحله نخست اصلاح ورودی‌های فرعی به آن و در مرحله دوم احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در این منطقه ضروری است که البته با توجه به قرار گرفتن این محور در مسیر سیلاب جنوبی تبریز هم احداث روگذر به‌جای زیر‌گذر توجیه بیشتری دارد.


توجه به اصول فنی در کاهش ترافیک کمربند میانی 

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز هم می‌گوید: کمربند میانی تبریز به عنوان یک رینگ متصل در تبریز از پاسداران، توانیر، پل کابلی، میدان افلاک‌نما و کمربندی میانی شروع شده و با اجرای طرح امتداد کمربندی میانی قسمت جنوبی این رینگ ترافیکی در مسیر آخر امامیه، منظریه جلالیه، رسالت، لاله، آخونی و معلم امتداد یافته و به میدان آذربایجان و اتوبان پاسداران متصل شده است. با وجود این‌که در سال‌های نخست بهره‌برداری، برخی کارشناسان شهری معتقد به عدم کارآیی آن بودند اما مطالعات نشان داده بود که این محور به‌زودی یکی از محورهای مهم مبادلاتی شهر خواهد بود.

«محمدحسین اسحقی» ادامه می‌دهد: کمربندی میانی تبریز زمینه‌ای برای کاهش حداکثری بار ترافیکی از محدوده مرکزی شهر تبریز فراهم کرده و شهروندانی که قصد تردد در محور میدان آذربایجان تا سه‌راهی ولیعصر را دارند دیگر نیازی به تردد در بلوار آزادی ندارند. در حال حاضر ترافیک تبریز در این محور به صورت هوشمندانه در حال انتقال به کمربند میانی است.
وی تاکید می‌کند: هم اکنون 12 تقاطع غیرهمسطح در طول 20 کیلومتر این محور از اتوبان پاسداران تا تقاطع شهیدان ذاکر وجود دارد. همچنین در بخش مهم راهنمایی تا امامیه 2 روگذر احداث شده و این در حالی است که می‌شد تقاطع‌های بیشتری هم در زمان احداث در این محور ایجاد کرد. اعتقاد کارشناسی ما نیز بر این بود که باید این اتفاق می‌افتاد و اکنون احداث روگذر در این مسیر با توجه به بار ترافیکی مشکلات بیشتری دارد.

اسحقی عنوان می‌کند: 2 تقاطع روگذر افلاک‌نما و پیش‌قدم از مهم‌ترین تقاطع‌ها هستند و وجود این روگذر‌ها مانع از انتقال ترافیک خیابان مارالان و کوی دانشگاه به کمربند میانی شده است.
این مسئول از توجه به اصول فنی در کاهش ترافیک کمربند میانی خبر می‌دهد و می‌گوید: در افتتاح خیابان شهدای ارتش نیز به این مهم توجه شده و با اصلاح هندسی در این تقاطع، همچنین مسدود کردن بخشی از آن کوشیده شده حداکثر امنیت تردد به وجود آید.


طرح موضوع کمربند میانی در شورای ترافیک
 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای ترافیک استان هم با بیان این‌که اصلاح محورهای مواصلاتی در تبریز و دسترسی آسان و ایمن به مقصد از اولویت‌های این شوراست، اظهار می‌کند: بر این اساس کارشناسان استانداری با همکاری شهرداری، همچنین ارگان‌های دیگر مانند راه و شهرسازی اولویت‌ها را تعیین می‌کنند و با توجه به نوع تردد‌ها برنامه‌ریزی‌های فنی هم صورت می‌گیرد.

«جواد رحمتی» ادامه می‌دهد: یکی از اولویت‌های مسئولان ترافیکی، هدایت ترافیک از مرکز شهر به بزرگراه‌های اطراف شهر بوده و در این بین کمربند میانی به واسطه اتصال چندین نقطه مهم شهر اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به طرح موارد مختلف در مورد این ترافیک موضوع کمربند میانی در شورای ترافیک استان مطرح و با همکاری دستگاه‌های مختلف و نظارت پلیس راهور برای کنترل آن برنامه‌ریزی می‌شود.این مسئول تاکید می‌کند: تقویت نظارت بر تردد خودروها در این مسیر با افزایش حضور نیروهای راهور همچنین افزایش تعداد دوربین‌های ثبت سرعت و تخلفات مورد توجه قرار دارد و در حال حاضر نیز با تاکید شورای ترافیک، ماموران راهور حضور فیزیکی دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید