• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52692
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mm29
+
-

ساخت 2087 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده

معاون اداره راه و شهرسازی مرکزی: پیشرفت فیزیکی مجتمع‌های مهندسی ساز در مناطق حاشیه‌ای کوی سجادیه 90 درصد و محله فوتبال 50 درصد است

شهری
ساخت 2087 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده

آوا صادق|‌ اراک- خبرنگار:


 اراک بیش از 200 سال قدمت دارد و در چند دهه اخیر به دلایل مختلفی همچون مهاجرت روستاییان به شهر، صنعتی شدن و... هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود و حالا جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در این شهر صنعتی زندگی می‌کنند. این در حالی است که هر چه شهر گسترش پیدا می‌کند بر زندگی و ساخت و سازهای غیر اصولی در شهر نیز تاثیر می‌گذارد، به طوری که ‌اکنون بیش از 23 درصد مردم اراک در بافت فرسوده و حاشیه شهر زندگی می‌کنند. 

شاید سیل چند وقت اخیر این هشدار را به مسئولان استان داد که بازآفرینی مناطق شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش خسارات به مردم و استان است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کوچه‌های تنگ و تاریک مناطق بافت فرسوده مرکز و حاشیه‌ای شهر امکان هرگونه امدادرسانی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و این موضوع بر لزوم اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های بازآفزینی شهری در شهرهای استان مرکزی از جمله اراک و ساوه تاکید می‌کند. 


ساخت واحدهای مهندسی ساز در مناطق حاشیه‌ای
 
در این رابطه معاون بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی می‌گوید: ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی اراک و دیگر شهرهای استان در قالب برنامه بازآفرینی شهری در دستور کار قرار دارد.

«مجید موزونی» بیان می‌کند: متأسفانه بیشتر سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر با کاربری‌های غیرمسکونی، بدون مجوز شهرداری و رعایت اصول شهرسازی ساخته شده و در بیشتر این مناطق علاوه بر ممکن نبودن دسترسی خودرو امداد و نجات در زمان وقوع حادثه، مدرسه، فضاهای فرهنگی و ورزشی نیز یا وجود ندارد یا در حد ناچیز است.

وی ادامه می‌دهد: مرکزی در مجموع حدود هزار و 900 هکتار بافت فرسوده و ناهمگون شهری و 712 هکتار سکونتگاه غیررسمی دارد که بیشتر سکونتگاه‌های غیررسمی آن در شهرهای اراک و ساوه و بافت‌های فرسوده در اراک، دلیجان، محلات، آشتیان، غرق‌آباد، مامونیه و پرندک قرار دارد.

معاون بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار می‌کند: حدود 125 هزار نفر از جمعیت استان معادل 13 درصد جمعیت آن ساکن محله‌های حاشیه‌ای و فرسوده هستند که توجه به استحکام سازه‌های ساختمانی و بهبود خدمات برای آنها در قالب برنامه بازآفرینی شهری از اولویت‌های مدیران است.

موزونی با اشاره به این‌که ستادهای بازآفرینی مسئولیت و نقش بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در محله‌های هدف بر عهده دارند، می‌افزاید: 7 محله از 35 محله حاشیه‌ای و فرسوده در قالب برنامه بازآفرینی شهری که باید تا سال 1400 ساماندهی شوند، در حال پیگیری هستند.

وی می‌گوید: در همین راستا در سال گذشته عملیات ساخت 336 واحد مسکونی مستحکم و مهندسی ساز در زمینی به وسعت 27 هزار متر‌ مربع با زیربنای 48 هزار متر‌ مربع در قالب راهبردهای عمرانی طرح بازآفرینی شهری در منطقه حاشیه‌ای کوی سجادیه(باغ خلج) اراک آغاز شد و ‌اکنون مراحل پایانی تکمیل را می‌گذراند.

معاون بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان می‌کند: پیشرفت فیزیکی این طرح بیش از 90 درصد است و با آغاز تحویل واحدها به متقاضیان این منطقه حاشیه‌ای در سال جاری، گامی مهم در راستای بازآفرینی شهری و پیشگیری از بافت‌های ناهمگون محله‌ای در اراک برداشته می‌شود.

موزونی ادامه می‌دهد: همچنین نهاد توسعه محله فوتبال با پیشرفت فیزیکی 50 درصد، جدول‌گذاری و پله‌گذاری کوی سجادیه(باغ خلج) با 15 گذر در محله اسکان، اصلاح شبکه برق کوی حاشیه‌ای فوتبال و طرح کف‌سازی بخش‌هایی از بازار تاریخی اراک از دیگر گام‌های عملی در راستای بازآفرینی شهری است.


7 درصد از اراک در حاشیه

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی اراک در صورت بروز حوادثی همچون زلزله با خطر جدی مواجه هستند و باید برای ساماندهی این مناطق چاره‌اندیشی شود.

«علی‌اکبر کریمی» با اشاره به اهمیت بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شهر اراک می‌گوید: شهر اراک چند محله با بیش از ٤٥٠ هکتار بافت فرسوده دارد که حدود 7 درصد از مساحت شهر اراک و ١3 درصد از جمعیت این شهر را شامل می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با توجه به حجم گسترده‌ای از جمعیت اراک که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند، باید هرچه سریع‌تر و قبل از وقوع حوادث غیرقابل جبران دستگاه‌های مربوطه در استان برای ساماندهی و نوسازی این سکونت‌گاه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده اراک با اشاره به این‌که در قانون برنامه ششم توسعه تسهیلاتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است عنوان می‌کند: در این زمینه تکالیفی برای دولت تعیین شده که در صورت عملیاتی شدن، بخشی از مشکلات مربوط به این سکونت‌گاه‌ها رفع می‌شود. کریمی اظهار می‌کند: با توجه به مراجعات گسترده و درخواست‌های مردمی از سوی ساکنان سکونتگاه‌های حاشیه‌ای شهر اراک از جمله کوی امام علی(ع)، کوی امام سجاد(ع)، کوی ولیعصر(عج) باغ خلج و سایر محله‌هایی که شامل بافت فرسوده می‌شوند، موضوع باید از سوی دستگاه متولی با جدیت بیشتری مورد بررسی و اقدام قرار گیرد و در مورد وضعیت این محله‌ها تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود. وی می‌افزاید: با توجه به مخاطرات جدی که بافت‌های فرسوده در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه و عوامل طبیعی مانند زلزله با آن روبه‌رو هستند، امیدواریم بتوانیم با همت مسئولان شاهد عملیاتی جدی‌تر و حرکتی گسترده‌تر از گذشته برای نوسازی و ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در اراک باشیم.


طرح ملی بازآفرینی شهری در مرکزی

 مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی می‌گوید: بر اساس طرح ملی بازآفرینی شهری، احداث صد هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد که از این تعداد، سهم استان مرکزی 2 هزار و ۸۷ واحد است.
«احمد مرزبان» موضوع بازآفرینی شهری را در مقابله با خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه بسیار مهم می‌داند و بیان می‌کند: هدف از بازآفرینی شهری، علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی پایدار شهری، پیشگیری از خسارات در زمان حوادث طبیعی و غیرطبیعی است که تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی مدون و کارشناسی هر سال چند محله را بازآفرینی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که ۲۳ درصد از کل جمعیت اراک و ۱۹ درصد از کل جمعیت ساوه در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند در سال گذشته در اراک و ساوه 4 محله را هدف این طرح قرار دادیم. البته در این زمینه تاکنون ۱۳ محله در شهر اراک و ۱۷ محله نیز در ساوه برای این موضوع شناسایی شده‌اند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی تأکید می‌کند: به هر واحدی که در بافت فرسوده ساخته شود، ۴۰ میلیون تومان وام ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید