• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52696
+
-

ساخت پارک‌های بزرگ در یزد

معاون عمرانی استاندار یزد: طرح ساخت اکوپارک در یزد در حال اجراست

شهر
ساخت پارک‌های بزرگ در یزد

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


یزدی ها با استفاده از کوچکترین فضای سبز ایجاد شده حتی در حاشیه میادین نشان می دهند که نیاز بیشتری به پارک‌ها و فضای سبز دارند. اگرچه تعداد پارک های کوچک و محله ای در شهر کم نیست اما پارک منطقه ای بزرگ به معنای واقعی در شهر وجود ندارد.  ازدحام جمعیت در پارک کوهستان در ورودی غربی یزد نشان می دهد که یزد چقدر به چنین پارک هایی نیاز دارد. 

این در حالی است که نمونه این پارک ها و حتی بزرگتر از آن در چهار گوشه شهر ایجاد شود تا نیاز مردم هر منطقه را جبران کند تا مردم مجبور نباشند مسافت طولانی را برای رسیدن به پارک طی کنند. مسئولان در تلاش هستند پارک های بزرگتری در شهر ایجاد کنند. اما با توجه به ایراداتی که درباره آفتابی بودن ساعات طولاتی روز در پارک کوهستان قرار در مکان یابی این پارک هزار هکتاری دقت بیشتری صورت گیرد.

اما باز هم بهترین نقطه در ورودی غربی در مقابل پارک کوهستان البته با در نظر گرفتن ملاحظات متوجه پارک کوهستان شناسایی شده است و این با توجه به اینکه شهروندان یزدی اولویت شهر را بر اساس نظرسنجی مردمی شورای شهر توسعه فضای سبز و پارک ها عنوان کرده اند این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

درست است که مهم‌ترین اثر پارک‌ها و فضاهای سبز شهری کارکرد زیست‌محیطی جلوگیری از انواع آلاینده‌ها، تعدیل و بالا بردن سطح زیبایی و زیبایی‌آفرینی شهری است، اما دارای کارکرد‌های دیگری نیز هستند که اهمیت آنها را دوچندان می‌کند و مهم‌ترین آنها می‌توان به کارکرد تفریحی، بهداشتی، ارتباطی (زمینه‌ساز افزایش روابط اجتماعی شهروندان با توجه به نیاز‌های اقشار مختلف)، آموزشی (بازی و سرگرمی بچه‌ها و جوانان با وسایل پارک که زمینه‌ساز کسب آموزش و مهارت است) و کارکرد تجاری اشاره کرد.  

شهروندان یزدی همواره از کمبود فضاها و امکانات ورزشی در محله‌ها گلایه دارند و خواستار توجه مسئولان به اهمیت تجهیز محله‌ها به امکانات ورزشی و تفریحی هستند. ساکنان بیشتر محله‌ها به‌ویژه محله‌های قدیمی واقع در هسته مرکزی شهر، به دلیل نبود فضاهای ورزشی، همواره نگران پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود در محله‌ها هستند. این در حالی است که زمین‌های رهاشده زیادی در محله‌های قدیم و جدید شهر وجود دارد که مستعد تبدیل‌شدن به فضای ورزشی است.


نامناسب بودن وسایل بازی

«مرضیه محمدی» ساکن شهرک بلوار استقلال است و از کمبود فضای سبز در این شهرک گلایه دارد و می‌گوید: بچه‌های ما پارک مناسبی برای بازی کردن ندارند و مجبورند در کوچه و خیابان بازی کنند.   «سمانه دهقانی» یکی دیگر از شهروندانی است که از نامناسب بودن وسایل بازی در پارک‌ها گلایه دارد و اظهار می‌کند: وسایل بازی بسیاری از پارک‌ها قدیمی و فرسوده است و کودکان هنگام بازی زخمی می‌شوند و آسیب می‌بینند. خیلی از پارک‌ها هم وسیله ورزشی ندارند و این در حالی است که مردم از بسیاری از این وسایل ورزشی استفاده می‌کنند. این شهروند با اشاره به این‌که در برخی از پارک‌ها در کنار وسایل آموزشی، مربی ورزش هم در برخی ساعت‌های روز حضور دارد بیان می‌کند: مردم مناطق حاشیه شهر از این امکانات محرومند. این شهروند از رسیدگی نکردن به بسیاری از پارک‌ها و فضاهای سبز نیز انتقاد می‌کند و می‌افزاید: چمن برخی از پارک‌ها به دلیل گرما و بی‌آبی زرد شده و در برخی مناطق همیشه آب فراوان بین چمن پارک‌ها رها شده است.


کوچک بودن بزرگ‌ترین پارک‌های یزد

«سید علی زارع» با بیان این‌که بزرگ‌ترین پارک‌های یزد نیز برای یزد کوچک هستند می‌افزاید: پارک کوهستان و پارک بزرگ شهر در روزهای تعطیل و به‌خصوص فصل گرما مملو از جمعیت می‌شوند و خانواده‌ها در فاصله یک متری از هم می‌نشینند که این نزدیکی برای بسیاری از خانواده‌ها مطلوب نیست. وی از نبود جای پارک خودرو به عنوان چالش بعدی پارک‌های یزد یاد می‌کند و عنوان می‌کند: در ساعات شلوغی پارک‌ها باید نیم ساعت به دنبال جای پارک بگردیم و همین موضوع نارضایتی‌های بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است.
زارع ادامه می‌دهد: بسیاری از شهرهای بزرگ همچون تهران و اصفهان و مشهد دارای پارک‌هایی با وسعت بیش از هزار هکتار هستند. یزد نیز با تکیه بر درختان کم‌آب‌خواه و محیط‌های ورزشی می‌تواند پارک‌هایی به همین بزرگی و با مصرف آب کمتر داشته باشد.  


برنامه‌‌ریزی برای ساخت پارک‌های بزرگ 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان این‌که تعطیلات نوروزی و افزایش قابل توجه تعداد گردشگران نشان از کمبود تعداد پارک‌های ما داشت ادامه می‌دهد: در همین راستا تصمیم به تسریع در برنامه‌ریزی‌ برای ساخت پارک‌های بزرگ در استان گرفتیم.
«محسن صادقیان» با اشاره به ساخت یک اکوپارک در یزد می‌گوید: این طرح در حال اجرا است. طرح جامع اکو پارک بر اساس گردشگری و مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار می‌تواند فرصتی مناسب برای تقویت سرمایه‌گذاری پایدار بر جاذبه‌های کویری و ایجاد فضایی متفاوت برای گردشگران و علاقه‌مندان این حوزه را رقم بزند و از سوی دیگر، کسب و کارهایی متفاوت با اثرگذاری جوامع محلی به همراه داشته باشد. وی با اشاره به این‌که به دلیل صنعتی شدن میبد و اردکان و اشکذر که موجب شده است وضعیت آب و هوایی یزد مطلوب نباشد می‌افزاید: به همین منظور لزوم ساخت پارک‌های بزرگ سبز جدید مانند پارک کوهستان بیش از پیش احساس می‌شود.

صادقیان در این باره می‌افزاید: یکی از ظرفیت‌های خوب برای ایجاد پارک هزار هکتاری ورودی غربی یزد است که به واسطه تامین آب این پارک از سوی موسسه کوثر یزد می‌تواند از ظرفیت تجهیزات تصفیه آب فاضلاب در راستای طرح پارک‌های بزرگ قدم بردارد.وی تاکید می‌کند: مشابه این پارک باید در ورودی شمالی و جنوبی شهر نیز ایجاد شود تا فضای مناسب در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد.


تلاش برای توسعه فضای سبز و پارک ها در یزد

سرپرست شهرداری یزد می گوید: توسعه فضای سبز شهری و نگهداری از فضای سبز موجود به ویژه ایجاد پارک های جدید یکی از اولویت های همیشگی شهرداری یزد است. «سید علی مشتاقیون» بر ضرورت ایجاد پارک های منطقه ای در شهر بذای تامین خواسته شهروندان تاکید می کند و می گوید: اما ددر این راستا مشکلاتی برای تامین آب وجود دارد. وی ادامه می‏دهد: این موضوع قرار است با همکاری شورای شهر با استفاده از پساب مدیریت شود.  سرپرست شهرداری یزد می گوید: در بحث فضای سبزهم با توجه به سرانه مناسبی که ممکن است در بعضی از نقاط شهر نباشد اما امیدواریم با رفع مشکل چالش آب بتوانیم مشکل را حل کنیم.

وی تاکید می کند: به این ترتیب می توان نیازهای مردم و مناطق مختلف شهر را برای فضای سبزشهری وپارکها و فضاهای مناسب برطرف کرد. سرپرست شهرداری یزد درباره استفاده از پساب برای ایجاد فضای سبز و پارک های جپید می گوید: متولی اصلی این کار شرکت  آب وفاضلاب شهری است اما به دلیل کمبود بودجه روند کار اجرای شبکه فاضلاب شهری متوقف شده و توسعه ای صورت نگرفته است.

وی می افزاید: برای جمع آوری فاضلاب شهری برنامه ریزی هایی در حال انجام است که اگر شرکت آب و فاضلاب شهری در زمینه تامین بودجه مشکلاتی دارد، شهرداری یزد باتوجه به مجوزهایی که می گیرد وارد عمل شود و با توجه به سرانه در نظر گرفته شده در جاهایی از شهر که قابلیت اجرایی دارد، وارد عمل شود. مشتاقیون ادامه می دهد: از جمله این نقاط می توان به مراکز محلی و مراکز پر جمعیت وجاهایی که فاضلاب شهری ایجاد نشده است، اشاره کرد که در مناطق مختلف شهری فضای مناسبی برای پارک ها و فضای شهری ایجاد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید