• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52685
+
-

وقتی پیاز پوست می‌کند

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد : یکی از دلایل گرانی سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی جاری شدن سیلاب در زمین‌های کشاورزی جنوب کشور است

گزارش
وقتی پیاز پوست می‌کند

بهناز رحیمیان|‌ خراسان رضوی ـ خبرنگار:


محصول سیب‌زمینی و پیاز از مواد اولیه و اساسی خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود و در هر آشپزخانه‌ای وجود این 2 نوع ماده غذایی از ضروریات است. 
پیاز به عنوان یک ماده طعم‌دهنده تقریبا در همه غذاها و نیز به صورت خام در انواع سالاد و حتی به تنهایی کاربرد دارد. زمانی سیب‌زمینی و پیاز به عنوان محصولی ارزان و خوشمزه می‌توانست بخشی از وعده‌های غذایی خانواده‌های کم‌درآمد را تامین کند. پس از گران شدن مواد پروتئینی حتی خانواده‌های سطح متوسط نیز به استفاده بیشتر از سیب‌زمینی و پیاز در وعده‌های غذایی خود رو آوردند اما این روزها افزایش سرسام‌آور این محصولات به‌ ویژه پیاز بسیاری از خانواده‌ها را از تهیه غذاهای ساده‌ای مانند اشکنه و کوکو نیز محروم کرده است. 


پیاز 16 هزار تومانی

در حاشیه ابتدای بلوار دستغیب یا همان سه‌راه فلسطین مغازه‌های متعددی وجود دارند که میوه و تره‌بار عرضه می‌کنند. این مغازه‌ها به دلیل کیفیت و تازگی محصولات معمولا مشتریان زیادی از نقاط مختلف شهر دارند. 20 فروردین برای پرس‌وجو درباره قیمت پیاز راهی این محله شدم. در این محدوده یک کیلو پیاز به قیمت 15 تا 16 هزار تومان و سیب‌زمینی 7 تا 8 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها به مشتری عرضه می‌شد. «حمید برادران» کارمند بازنشسته است و در محله آبکوه سکونت دارد. وی می‌گوید: ما با درآمد ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان چگونه باید از عهده هزینه‌های زندگی برآییم. وضعیت خیلی بدی شده است و حتی قدرت خرید پیاز را هم نداریم. 

این شهروند بیان می‌کند: در فیلم‌ها و عکس‌های موجود در فضای مجازی تریلی‌هایی را می‌بینیم که با محموله پیاز و سیب‌زمینی در مرزها برای صادرات به کشورهای همسایه صف کشیده‌اند. نمی‌دانم این تصاویر تا چه حد واقعیت دارد اما باید ابتدا نیاز هموطنان تامین شود. 

«مهدی حسینی» که سرپرست خانواده‌ای 5 نفره و اجاره‌نشین است، می‌گوید: درآمد ماهانه‌ام یک میلیون و 200 هزار تومان است با گران شدن قیمت گوشت و مرغ غذای اصلی ما سیب‌زمینی، پیاز، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی شده بود اما اکنون دیگر این محصولات را هم نمی‌توانیم بخریم. 

یک بانوی سالمند از ساکنان قلعه آبکوه توضیح می‌دهد: امروز پیاز در بازار روز (فروشگاه‌های شهرداری) هر کیلو 13 هزار و 700 تومان است. واقعا برای من با شوهری بیکار و خانواده 7 نفره این قیمت‌ها سرسام‌آور است. این شهروند اظهار می‌کند: باور کنید 6 ماه است که گوشت نخورده‌ایم و با همین ماکارونی، سیب‌زمینی و پیاز سر می‌کنیم. امروز با این قیمت‌ها فقط توانستم چند نان بخرم. 


ما هم از اعلام قیمت‌ها خجالت می‌کشیم

اکثر فروشندگان میوه و تره‌بار در حاشیه بلوار دستغیب از پاسخ به پرسش‌های من درباره نرخ سیب‌زمینی و پیاز طفره می‌روند. «سیدحسین مجدی» فروشنده‌ای که حاضر به گفت‌و‌گو شده است، می‌گوید: اهالی قلعه آبکوه از واحدهای تجاری حاشیه خیابان خرید نمی‌کنند، اما این روزها ما از گفتن قیمت‌ها به مردم قشر مرفه نیز خجالت می‌کشیم. آنها هم با دیدن این نرخ‌ها، اقلام را با حجم کم و برای مصرف روزانه می‌خرند. 

این فروشنده ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد صادرات سیب‌زمینی و پیاز سبب گرانی این محصولات شده است. امروز پیاز با قیمت هر کیلو 13 هزار و500 تومان در میدان بار عرضه می‌شد ما با 35 درصد سود باید آن را به قیمت 17 تا 18 هزار تومان به مشتری عرضه کنیم، اما مردم قدرت خرید ندارند و ما نیز به ناچار با سود کمتر پیاز را به قیمت هر کیلو 15 هزار تومان به مشتری عرضه می‌کنیم. داخل محله آبکوه مغازه‌های میوه و تره‌بار اجناس درجه 2 و 3 را با قیمت پایین‌تر به مردم عرضه می‌کنند که پیازهای بسیار درشت از قرار هر کیلو 12 هزار تومان به فروش می‌رسد. 


علت گرانی، تولید کم است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد درباره علت‌ گرانی قیمت پیاز بیان می‌کند: بنا بر اطلاعات، امسال تولید محصول پیاز کمتر از همیشه بوده است به طور کلی در کشور ما معمولا محصولاتی مانند سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی هر سال کمتر و گران‌تر شود سال بعد کشاورزان این محصولات را بیشتر کشت می‌کنند. در نتیجه عرضه بیشتر در بازار و تقاضای کمتر، محصول با قیمت پایین عرضه خواهد شد و در نهایت نیز محصولات مازاد مصرف فاسد می‌شود. 

«حسین مصدق‌حصار» علت دیگر گرانی سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی را جاری شدن سیلاب در زمین‌های کشاورزی جنوب کشور می‌داند و می‌افزاید: در این فصل از سال، این محصولات اغلب از خوزستان و بندرعباس وارد استان می‌شود. در این مناطق با وجود سیلاب، زمین‌های زیر کشت به زیر آب رفته و محصولات از بین رفته است. 

وی با اشاره به این‌که اکنون صادرات سیب‌زمینی و پیاز متوقف شده است، می‌گوید: محصول سیب‌زمینی و پیاز کشت‌شده در استان خراسان رضوی 2 تا 3 ماه آینده به بازار خواهد آمد و تا آن زمان امیدواریم از استان‌های دیگر این محصولات را وارد بازار کنیم و شاهد کاهش قیمت آن باشیم. 

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد معتقد است در مورد هر کالایی که گران می‌شود و مردم قدرت خرید ندارند، فروشندگان ناچارند کالا را با کمتر از سود قانونی به مشتری عرضه کنند. درباره پیاز هم با توجه به افزایش قیمت این محصول، اکنون خرده‌فروش‌ها آن را کمتر از سود قانونی خود عرضه می‌کنند. 
مصدق‌حصار معتقد است در وضعیت کنونی نمی‌توان کشاورزان را مجبور کرد که با عرضه ارزان‌تر این محصولات متضرر شوند.

 او ادامه می‌دهد: متاسفانه زمانی که محصول زیاد بود و روی دست کشاورزان مانده بود کسی از آنان حمایت نکرد و اکنون نیز بی‌انصافی است که زیان این وضعیت متوجه کشاورز شود.  به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد، سیب‌زمینی اکنون در خرده‌فروشی با قیمت هر کیلو حداکثر 6 هزار تومان باید عرضه شود. شهروندان در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی موارد را برای پیگیری به سازمان بازرسی اطلاع دهند. به منظور اطلاع از تمهیدات ستاد تنظیم بازار برای تعدیل قیمت پیاز، پیگیری‌های مکرر و چندروزه برای تماس با مدیر این ستاد به نتیجه نرسید و پاسخی دریافت نشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید