• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52529
+
-

کشاورزی کردستان را آب برد

رئیس‌جهاد کشاورزی استان : باغ‌های کامیاران، دیواندره، مریوان و سنندج بیشترین خسارت ناشی از سیل را متحمل شدند

کشاورزی
کشاورزی کردستان را آب برد

روح‌الله زرین|  سنندج- خبرنگار:


بارش باران‌های سیل‌آسا در بیشتر نقاط کشور موجب تخریب باغ‌ها و اراضی کشاورزی شده است. در فروردین‌ماه امسال در چندین منطقه کردستان نیز شاهد تخریب باغ‌ها و اراضی کشاورزی بوده‌ایم و ده‌ها تن انواع میوه و مزارع تخریب شده است. این شرایط موجب افزایش قیمت برخی میوه‌ها در بازار کردستان شده است‌. با وجود این، بسیاری از باغداران و کشاورزان از دستگاه‌های اجرایی برای جبران خسارت ناشی از سیل درخواست حمایت همه‌جانبه دارند. 


وضعیت باغ‌ها و اراضی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: بارش باران‌های سیل‌آسا در فروردین سال جاری موجب بروز خسارات فراوانی به باغ‌ها و اراضی کشاورزی شده است و بخشی از آن را از بین برده است.  «خالد جعفری» ادامه می‎دهد: به دلیل قرارگیری سهم عمده اراضی کشاورزی در پایین‌دست سدها و سرریز شدن سدها اراضی کشاورزی در کردستان از بین رفته است. 

وی می‎افزاید: تاکنون بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تأثیر سیلاب و بارش‌های اخیر تخریب شده است. 

جعفری تصریح می‎کند: بیشترین مناطقی که اراضی کشاورزی آنها تحت تأثیر سیلاب و بارش بوده شامل دیواندره، قروه و مریوان می‌شود. همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته ۶۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: با توجه به ادامه این بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود میزان خسارات احتمالی افزایش یابد. 

جعفری تصریح می‎کند: باغ‌های کامیاران، دیواندره، مریوان و سنندج بیشترین خسارت ناشی از سیل را دیدند‌. بر همین اساس ۳۴۵ هکتار باغ‌ها این ۴ شهر خسارت دیده است.  وی ادامه می‎دهد: خسارات ناشی از سیل موجب از بین رفتن
 ۳۸۳ تن انواع میوه با ارزش مالی ۱۱ میلیارد تومان بوده است. جعفری بیان می‎کند: پس از برآورد خسارات باغ‌ها و اراضی کشاورزی و اعلام آن به دفتر بحران استانداری به باغداران خسارات دیده هزینه پرداخت می‌شود. همچنین تاکنون شهرهای خوزستان، همدان و لرستان کمک‌های دولت در زمینه خسارات ناشی از سیل به باغ‌ها و اراضی کشاورزی خود را دریافت کردند. 


وضعیت باغ های  مریوان 

یکی از باغداران مریوان می‌گوید: این منطقه از استان دارای ساختار کوهستانی است و اقتصاد ساکنان از طریق باغداری پایه‌گذاری شده است. 
«خلیل ناصری» ادامه می‎دهد: برخی باغ‌های کمتر توسعه‌یافته مریوان را نهال‌های اصلاح نشده تشکیل می‎دهد‌. این شرایط موجب گل‌دهی درختان میوه در فروردین‌ماه می‌شود. 

وی در ادامه می‎افزاید: گل‎دهی درختان میوه در فصل بارش‎های بهاری موجب ریزش و از بین رفتن محصول شده است. 
این باغدار مریوانی تصریح می‎کند: در سال جاری بخش عمده باغ‌ها میوه مانند زردآلو، سیب و گلابی دچار خسارات ناشی از باران و سیل شده است. پیش‌بینی می‌شود امسال تولید محصولات باغی کاهش یابد.  ناصری ادامه می‎دهد: در بخش دیگری از باغ‌های این منطقه درختان گردوی ۷ ساله اصلاح نهال وجود دارد که مقاومت بیشتری در برابر سرما دارند و همچنین گل‌دهی آن پس از بارش‎های بهاری آغاز می‌شود که کنترل محصول‌دهی گردو و افزایش تولید نتیجه آن است. 
 

خسارت کشاورزان قروه‌ای

یکی از کشاورزان بخش چهاردولی قروه می‌گوید: اراضی کشاورزی این منطقه در پایین‌دست رودخانه‌های فصلی قرار دارد. در نتیجه بخش عمده آن تحت تأثیر سیلاب و باران‌های سیل‌آسای اخیر قرار گرفته است. «مجتبی مهدوی‌راد» ادامه می‎دهد: بسیاری از محصولات کشاورزی این منطقه بیمه نیستند و کشاورزان دچار خسارات جبران‌ناپذیری شده‌اند، به طوری که محصولاتی مانند گندم و جو از بین رفته است.

 به دلیل افزایش سطح رطوبت خاک بر اثر بارش و سیل اخیر زمان کشت نخود و عدس دیم به تعویق افتاده است. این کشاورز قروه‌ای می‌افزاید: بسیاری از شرکت‌های بیمه چند درصد خسارت به سیل‌زدگان پرداخت می‌کنند که برای بهره‌برداران مقرون به صرفه نیست و نتیجه آن ورشکستگی کشاورزان بوده است‌.


‌قیمت‎‌محصولات جالیزی  

کارشناس امور زراعی و باغی می‌گوید: بارش‎های سیل‎آسای بهاری در کردستان موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات جالیزی مانند خیار، کدو، گوجه‌فرنگی و... شده است‌. به طوری قیمت هر کیلو بذر خیار وارداتی از یک میلیون تومان به ۶ برابر این میزان افزایش داشته است. 
«پوریا حسینی» ادامه می‎دهد: با افزایش کشت گلخانه‎ای می‎توان علاوه بر افزایش تولید، کنترل قیمت و در دسترس بودن محصولات مورد نیاز را فراهم ساخت.

وی می‎افزاید: طبق برآوردها، پیش‎بینی می‌شود بسیاری از میوه‎های سردرختی، محصولات جالیزی، برنج و... در ماه‌های اخیر افزایش چند برابری در بازار کردستان داشته باشد، چراکه سیل خسارات فراوانی به بهره‌برداران وارد کرده است. حسینی تصریح می‎کند: ضرورت دارد جهاد کشاورزی دانش کافی و امکانات لازم را در اختیار باغداران مناطق مختلف است در زمان درختکاری قرار دهد، چراکه بسیاری از نهال‌های غرس شده در باغ‌های استان مقاومت کمتری در مقابل سرما و کم‌آبی دارند.این کارشناس امور باغی و زراعی می‌گوید: با کنترل و ذخیره‌سازی رواناب‌های فصلی اخیر می‌توان سال پربارانی را در استان داشت و از آن در پرورش و تولید انواع سیفی و سبزی‌ استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید