• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52517
+
-

روزنه‌ای که حال اقتصاد اردبیل را خوب می‌کند

محمدحسین ایمانی|  اردبیل - کارشناس گردشگری :


گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان است که تاثیر بسزایی در کسب درآمدهای ارزی کشورها داشته و موجب توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی و کاهش فقر می‌شود. در این میان گردشگری سلامت هم به دلیل قابلیت و مزیت‌های رقابتی، در میان حوزه‌های گوناگون صنعت گردشگری، اهمیت زیادی یافته است. ‏ در همین رابطه شاید در کشور ما استان اردبیل از جمله مناطقی باشد که بیش از نیمی از سفرهای سلامت کشور در طول سال به این استان انجام می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که در این زمینه اردبیل ظرفیت‌های ویژه و انکارناپذیری دارد.

بر اساس برنامه مدونی که با همکاری مجموعه مدیریت استان و مقامات کشوری به نتیجه رسید، علاوه بر افزایش تعداد و زمان ماندگاری گردشگران در استان اردبیل، باید توزیع گردشگران هم به لحاظ جغرافیایی و زمانی، در تمام عرصه استان و در تمام فصول سال باشد.
به دنبال توزیع متوازن گردشگر در مناطق و شهرهای مختلف استان، ایجاد پیست‌های اسکی در شابیل مشگین‌شهر و اندبیل خلخال به معنی پراکندگی گردشگر در استان اردبیل از جنوب تا شمال آن بود که به‌خوبی انجام شد تا تمامی توابع استان به یک میزان از آورده توریسم سلامت در منطقه بهره‌مند شوند. در حال‌حاضر بزرگ‌ترین اکوتوریسم در منطقه وجود آب‌ گرم سرد و گرم معدنی است که در طول سال‌های قبل خواص درمانی و طریقه استفاده درست از آن مستندسازی نشده است. استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی این قابلیت بزرگ می‌تواند نقش غیرقابل کتمانی داشته باشد زیرا پراکندگی آب‌های درمانی اردبیل یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد است و همین موضوع از خستگی گردشگر و تکراری بودن منطقه گردشگری جلوگیری می‌کند. هر چند آب گرم‌ معدنی استان چند مشکل اساسی و پایه دارد که اگر بخواهیم بهره‌برداری دلخواه از این ظرفیت داشته باشیم، باید درصدد پی‌جویی و حل این مشکلات باشیم.

نبود طرح جامع گردشگری، برنامه و اقدامات بالادستی، کمبود حمایت بخش‌خصوصی در سایه عدم جذب مناسب سرمایه‌گذار، عدم آگاهی و آموزش اصولی به سرمایه‌داران در منطقه و نگرانی از بابت بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران، از جمله مشکلات گردشگری آب‌درمانی در استان اردبیل به شمار می‌رود. عدم جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه گردشگری در استان اردبیل است که همین موضوع می‌تواند در صورت جدی بودن، گردشگری اردبیل را زمین‌گیر کند.

باید به‌خوبی بدانیم که حوزه گردشگری سلامت با بسیاری از حوزه‌های دیگر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم گره خورده است که بدون توجه به یکی از آنها بی‌شک نتیجه دلخواه، مطابق با اهداف تعیین و پیش‌بینی‌شده حاصل نخواهد شد. گرچه طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های مناسبی در حوزه بهداشت و درمان در استان اردبیل راه‌اندازی و ایجاد و تخت‌های بیمارستانی زیادی به تعداد تخت‌های موجود اضافه شده، اما در این زمینه باید دید که رفتار، کردار و فرهنگ برخورد با گردشگر نیز به همان میزان ارتقا یافته است؟

شاید به جرات بتوان گفت که هنوز فرهنگ برخورد و مراوده با بیماران داخلی به نقطه مورد انتظار و رضایت قریب به اتفاق نرسیده تا افکار عمومی بپذیرند با همین ظرفیت می‌توان ادعای میزبانی آبرومندانه از بیماران سایر کشورها را داشت، بنابراین ارتقای شاخص‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون باید همزمان با توسعه فیزیکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در صدر توجه و افکار قرار داده شود.
باید دانست که با استفاده از ظرفیت علمی و پزشکی کشور و توسعه امکانات پزشکی در شهرهای مرزی، می‌‌توان در گستره وسیعی به گسترش توریسم‌ درمانی امیدوار بود، لیکن لازمه این چشم‌انداز و هدف، داشتن برنامه‌ای منطبق بر اصول گردشگری، پزشکی و درمانی توام با فراگیری شیوه تجارت و بازاریابی مناسب و کارآمد است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید