• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52525
+
-

پلمب باغ پرندگان

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه : کشف کله قوچ و نگهداری نامناسب پرندگان از دلایل پلمب باغ پرندگان است

پیگیری
پلمب باغ پرندگان

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


 هفته گذشته دادستانی کرمانشاه در پی شکایت اداره حفاظت محیط ‌زیست، باغ پرندگان کرمانشاه را پلمب کرد. باغ پرندگان کرمانشاه نخستین باغی است که از سوی بخش خصوصی در کشور اداره می‌شود. این باغ در زمینی به مساحت 2هکتار ایجاد شده که در حال حاضر با حدود 250 پرنده در حال فعالیت است. بر اساس گفته مدیر باغ پرندگان، هنگام افتتاح باغ بیش از 2500 پرنده در 130 گونه در این باغ پذیرای بازدیدکنندگان بودند. 90درصد پرندگان این واحد وارداتی است.


پلمب با دستور دادستان

مسئول سرپرستی معاونت نظارت و پایش اداره حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که با دستور شخص دادستان به عنوان مدعی‌العموم پلمب شد، می‌گوید: شکایت از طرف محیط‌زیست نبوده است. در وهله اول ‌ شکایت مردمی ویژه‌ای در مورد این‌که در باغ پرندگان رفتار خوبی با حیوانات نمی‌شود و در آنجا حیوان آزاری می‌شود، به دست ما رسید. در پی گزارش‌های مردمی به دادستانی کرمانشاه، نماینده دادستانی با محیط‌زیست تماس گرفت و‌خواست‌کرد یک گروه کارشناسی در آن روز در باغ پرندگان برای کارشناسی حاضر شود.

«آذر ولی‌زاده» می‌افزاید: همکاران اداره شهرستان از جمله رئیس‌ اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌کرمانشاه به همراه یک کارشناس مسئول از حیات وحش با نماینده دادستان برای انجام کار کارشناسی در مرکز باغ پرندگان کرمانشاه حاضر شدند. البته باید اضافه کنم که این واحد از قبل تخلفاتی داشت که به آنها تذکر و اخطار داده شده بود. یک روز قبل از این‌که اکیپ دادستانی برای کار کارشناسی به باغ پرندگان حضور یابد، بنده به همراه همکاران برای بازدید به این باغ رفتیم و دوباره تذکرات و اخطارها را به مسئول این واحد یادآور شدیم.  

وی ادامه می‌دهد: پس از بازرسی‌های تیم کارشناسی محیط‌‌ زیست، یک کله قوچ کشف شد که از نظر شاکله محیط‌زیست جزو تخلف محسوب می‌شود و باید پرونده آن به صورت جداگانه بررسی شود. باید معلوم شود که لاشه این قوچ کجاست و از کجا آمده، چراکه به هر حال قوچ شکار شده است. از نشانه‌ها پیداست که قوچ شکار غیرقانونی شده باشد که در دست بررسی است و جزو موارد تخلف شکار صید محسوب می‌شود.


نگهداری نامناسب پرندگان
 
مسئول سرپرستی معاونت نظارت و پایش محیط‌زیست استان کرمانشاه دومین موضوع مورد بررسی و شکایت در این باغ را نگهداری نامناسب پرندگان عنوان می‌کند و می‌گوید: در این باغ نه دامپزشکی حضور دارد و نه مسئول فنی. از طرفی فضای قفسه‌ها را آب گرفته و با وجود اخطارها برای جابه‌جایی پرندگان هیچ اقدامی نشده است. همکاران ما اخطاریه‌هایی را نیز از قبل تقدیم نماینده باغ کرده بودند.  وی مهم‌ترین تخلف باغ پرندگان را همان وضعیت نامناسب نگهداری از حیوانات عنوان می‌کند و می‌گوید: در گذشته نیز 2 تمساح در این باغ تلف شدند. به هر حال شرایط نگهداری حیوانات در باغ شرایط نامطلوبی است. یکی از شاخصه‌های مهم محیط‌زیست در حمایت از حیوانات به عنوان متولی در حوزه حیات وحش حیوان‌آزاری است.

در واقع اتفاقات که در باغ پرندگان رخ داده، مصداق بارز حیوان آزاری است.  ولی‌زاده اضافه می‌کند: در اسفندماه نیز یک نامه از دامپزشکی داشتیم که طی آن پروانه بهداشتی این واحد را باطل اعلام شده بود. دامپزشکی در این نامه به‌صراحت در نامه آورده بود که ورود و نگهداری هر گونه حیوان و از جمله پرندگان در این باغ ممنوع است. این پرونده در حال حاضر مراحل قضایی را طی می‌کند. 


توضیحات مدیر باغ پرندگان

مدیر باغ پرندگان در پاسخ به شیوه نگهداری پرندگان و توجه به اخطارهای محیط‌زیست به همشهری می‌گوید: 3 روز است که محیط‌زیست‌درباره آب داخل قفسه پرندگان اخطار داده است. تنها یکی، دو قفسه بر اثر بارندگی و سیل این‌گونه شدند. همکاران محیط ‌زیست نیز به دستور قاضی پرونده برای تهیه صورت‌جلسه آمده بودند و اعلام و تأیید کردند که از نظر ما مشکلی وجود ندارد و این آبی که داخل قفسه‌هاست از زیرزمین بالا می‌آید و آب فاضلاب نیست. 

«امید قلیچی» می‌افزاید: با توجه به توپوگرافی زمین اینجا، آبی که در کوه‌ها جمع می‌شود از داخل باغ پرندگان بیرون می‌زند. ما در اینجا و در این شیب فاضلاب نداریم اما این‌که رنگ آب در اینجا این رنگی است تقصیر بنده نیست. تمام ایران سیل آمده است، تمام باغ وحش‌ها از جمله مجتمع پارک جنگلی گلستان از بین رفته است.

 12 قوچی که در خوزستان از بین رفتند، از نظر محیط‌زیست حیوان‌آزاری نیست؟ نفوذ آب به باغ پرندگان مگر دست بنده بوده که از آن با عنوان حیوان‌آزاری یاد می‌شود؟ ایرادها بر باغ پرندگان بر اساس منطق وارد نیست و من آن‌قدر تحت فشار هستم که در نهایت تصمیم به جمع‌آوری این مرکز خواهم گرفت. ضررهای بسیاری برای احداث و راه‌اندازی و نگهداری این باغ پرداخت کرده‌ام که جایی دیده نمی‌شود. هیچ‌کس باغ پرندگان را حمایت نکرده و نمی‌کند و هنوز یک مدیر مرتبط از اینجا بازدید نداشته است.

قلیچی ادامه می‌دهد: آب‌های داخل باغ پرندگان آب روان است که به‌صورت چشمه از زیر باغ پرندگان بالا زده است. کارشناسان اداره آب با دستگاه کلرزنی اینجا آمدند و تأیید کردند که این آب‌ها، آب چشمه است نه آب فاضلاب. فاصله نزدیک‌ترین خانه به باغ 300 متر است و در آن طرف کمربندی فاصله دارد.


توضیح درباره کله قوچ 

« امید قلیچی» مدیر باغ پرندگان ‌درباره ماجرای کله‌‌قوچ توضیح می‌دهد و می گوید: آن کله مربوط به کله گوسفند معمولی است. کله و جمجمه بالای آن‌ کامل هم نبود. فقط فک بالای گوسفند و نصف شاخ آن بود، یعنی کله کامل هم نبود و دکتر قشقایی، رئیس دامپزشکی آن زمان کامل در جریان موضوع قرار دارند. این گوسفند را چون تلف شده بود برای تغذیه حیوانات اینجا آوردند. ما به دلیل این‌که این حیوان انگل‌زا بود، جنازه‌اش را تحویل نگرفتیم و تنها از کله آن استفاده کردیم. ‌

مدیر باغ پرندگان درباره نداشتن مسئول فنی و دامپزشک نیز اضافه می‌کند: تمام مدارک و مجوزهای لازم در اینجا وجود دارد؛ از مسئول فنی گرفته تا پروانه مجوز باغ وحش و... ‌وی می‌گوید: باغ پرندگان 8 سال است که در انتظار صدور مجوز گاز به سر می‌برد و ما با چراغ‌های نفتی باغ پرندگان را گرم می‌کنیم، چرا مسئولان محیط‌زیست که مدعی حمایت از حیوانات و پرندگان هستند برای صدور این مجوز برای باغ و حمایت از پرندگان آن کاری نمی‌کنند؟ بنده هنوز مجوز تابلوی تبلیغاتم را از سازمان پارک‌ها و شهرداری ندارم. وی در پایان می‌گوید: میزان 350 تا 400 هزار تومان هزینه کارکنان و غذای پرندگان است. در حال حاضر 7 نفر در اینجا کار می‌کنند که در زمان افتتاح 15 نفر بود که مجبور به تعدیل شدیم. پرونده و صدور مجوزهای بنده از محیط طبیعی صادر می‌شود. 3 ماه است که به صورت قانونی مجوز باغ وحش گرفته‌ایم. هزینه‌ها واریز شده و کارشناسان وارد کردن حیوانات را تأیید کرده‌اند اما هنوز منتظر یکی، دو امضا و تأیید از سوی مدیریت محیط‌زیست استان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید