• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52523
+
-

رشت؛ ۹ ماه بدون شهردار

عضو شورای اسلامی شهر رشت: موضوع انحلال شورا به علت رد صلاحیت منتخب شورا وجه قانونی ندارد

رشت؛ ۹ ماه بدون شهردار

  فرشته رضایی|‌ رشت- خبرنگار:


در حالی که شهروندان رشت، پس از ایام نوروز منتظر تایید سومین شهردار منتخب رشت بودند، ولی باز هم شهردار منتخب شورا تایید خود را از وزارت کشور اخذ نکرد تا رشت همچنان بلاتکلیف بماند.«حسین علیقلی‌زاده» برخلاف دو گزینه قبلی شورا، با هر ۱۱ رأی اعضا، شهردار منتخب شد و در کارنامه کاری خود تجربه ۲۰ ساله حضور در شهرداری‌های کشور را دارد. اما پس از ایام نوروز، وزارت کشور رأی منفی به منتخب شورا داد.

 چه این رأی به صورت شفاهی به اطلاع اعضا رسیده و گفته می‌شود نامه آن هنوز از وزارت کشور به دبیرخانه شورا ارسال نشده است. از این رو آخرین جلسه شورا محل بحث و اظهار نظر پیرامون این موضوع بود. اکنون اعضای شورا می‌گویند تا حصول نتیجه، آخرین رایزنی‌ها را با وزارت کشور انجام خواهند داد.

نحوه عمل برخی از اعضای شورا در ۶ ماه گذشته هم در شهردار نداشتن رشت بی‌تاثیر نیست. ۶ تن از اعضای شورا به نمایندگی از 3 عضو فهرست امید اقدام به انتخاب افرادی به عنوان شهردار کردند.
 در حالی‌که باید این احتمال را می‌دادند که ممکن است گزینه منتخب آنها به تایید وزارت کشور نرسد. در واقع نبود پیش‌بینی هوشمندانه درخصوص تحولات آینده شهر و نیز فهم این نکته که وزارت کشور در تایید گزینه‌ها معیارهای فراگیرتری را مورد توجه قرار می‌دهد باعث شده است که شهر رشت 9 ماه را بدون شهردار سپری کند. 


چرا باید شهردار رشت بدون دلیل رد صلاحیت شود؟

در این زمینه عضو شورای شهر رشت با بیان این‌که شورا منتظر جواب وزارت کشور در مورد دلایل رد صلاحیت خواهد بود، گفت: این امر به صورت شفاهی هم از سوی وزارت کشور انجام شود برای ما کفایت می‌کند و تا زمانی که قانع نشویم چرا صلاحیت منتخب سوم تایید نشده، منتخب دیگری برای شهرداری معرفی نمی‌کنیم.

«احمد رمضانپور نرگسی» بیان کرد: اعضای شورای شهر رشت از اتفاقات رخ داده در مقوله انتخاب شهردار از زمان استعفای نصرتی تا ردصلاحیت‌های پی در پی منتخبان توسط وزارت کشور متاسف هستند. از انتخاب اول شورا یعنی «حامد عبداللهی» و بعد از آن «حجت جذب» هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور و نهاد‌های مسئول انجام شده بود. وی با بیان این‌که برای بار سوم هر ۱۱ نفر به علیقلی‌زاده رأی دادند، ادامه داد: قبل از آن‌که انتخاب سوم شورا انجام شود با وزارت کشور و نهادهای مربوطه، رایزنی لازم انجام شده بود، اما متاسفانه نامه عدم احراز صلاحیت منتخب شورا به شورای شهر رشت رسید؛ در حالی که فاقد هرگونه توضیح بود و در آن نامه فقط نوشته شده بود که صلاحیت منتخب شورا تایید نشده و این مساله برای همه ما ابهام دارد.

رمضانپور نرگسی گفت: فردی با سابقه مدیریتی مانند علیقلی‌زاده چگونه رد صلاحیت می‌شود؟! امیدواریم ابهامی که از سوی وزارت کشور وجود دارد به زودی برطرف شود. عضو شورای شهر رشت بیان کرد: شورا منتظر جواب وزارت کشور در مورد دلایل رد صلاحیت خواهد بود.با توجه به نداشتن شهردار در وقت قانونی این موضوع مطرح می‌شود که آیا شورا منحل خواهد شد؟ در این زمینه رمضانپور نرگسی بیان کرد: انحلال شورا به علت رد صلاحیت منتخب شورا وجه قانونی ندارد. در هیچ کجای قانون دیده نشده است اگر در وقت مقرر، شورا کسی را به عنوان شهردار انتخاب کرد، اما به هر دلیلی پذیرفته نشد، شورا منحل شود.

در ادامه «بهراد ذاکری» درباره آخرین وضعیت انتخاب شهردار به همشهری گفت: من و رئیس شورا در این زمینه پیگیری و به تهران و وزارت کشور مراجعه کرده‌ایم. پاسخ روشنی درخصوص رد علیقلی‌زاده به ما نداده‌اند. متاسفانه مشخص نیست که بتوانیم تایید ایشان را اخذ کنیم یا خیر. اعضای شورا با یکدیگر همدل نیستند و برای این مهم پیگیری نمی‌کنند. وی از پیگیری و لابی برخی از اعضا برای گزینه‌های پست شهرداری خبر داد و افزود: علی‌رغم تلاش برای تایید علیقلی‌زاده، برخی از اعضا دنبال گزینه‌های جدید هستند. 
اکنون «سیروس شفقی» فرماندار اسبق رشت، «بهزاد افشار» مدیر کل شوراهای وزارت کشور و «سعید آگشته» شهردار اسبق لاهیجان جزو گزینه‌های شهرداری رشت هستند. 
 

شهر فرهنگی و گردشگری رشت 

شهر رشت قدیمی‌ترین شهر گردشگری ایران است. وجود آب‌وهوای مساعد و طبیعت زیبا باعث شده  همواره گردشگران این شهر را برای گذراندن تعطیلات انتخاب کنند.
معماری زیبا و داشتن اقتصادی فعال و پویا و نیز نزدیکی به منطقه اقتصادی بندر انزلی، این شهر را کاملا متفاوت از شهرهای شمالی کرده است. وجود این ویژگی‌ها می‌طلبد که مدیریت شهری با نگاه فراعلمی به ساز و کار رشت بنگرد. اگر فردی پویا با افق دید وسیع مدیریت شهری را عهده دار شود می‌توان امیدوار بود که این شهر به زودی به سمت رشد و بالندگی حرکت کند، در غیر این صورت پایه‌‌ها و زیرساخت‌های عمرانی و فرهنگی خود را از دست خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید