• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52291
+
-

پرداخت بیمه بیکاری در مناطق سیل‌زده آغاز شد


برآوردهای اولیه از وضعیت بیکاری در مناطق سیل‌زده کشور حاکی از این است که در استان‌های مختلف حدود 10هزار شاغل تحت‌تأثیر حوادث مرتبط با سیل و آب‌گرفتگی قرار گرفته و موقتاً از ادامه کار بازمانده‌اند. به گزارش همشهری، وزارت کار اعلام کرده است تمام کارگران و کارکنان مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی که در اثر سیل کار خود را از دست داده باشند، تحت پوشش دریافت مقرری بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت. آنگونه که مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، می‌گوید: رسیدگی به پرونده این افراد خارج از نوبت انجام می‌شود و حتی کارگرانی که کمتر از 6‌ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند نیز مشمول دریافت مقرری بیکاری خواهند شد.

کریم یاوری، مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار دراین‌باره به مهر گفته است: طبق توافق به‌عمل‌آمده میان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی و معاونت روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همه ادارات کل استانی تأمین اجتماعی مکلف شده‌اند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برقراری مقرری بیمه بیکاری برای کارگران حادثه‌دیده ناشی از سیل، خارج از نوبت اقدام کنند و هرچند در شرایط عادی فقط بیکارانی که حداقل ۶‌ماه سابقه پرداخت بیمه دارند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند؛ اما در استان‌های درگیر سیل، حتی آن دسته از کارگرانی که سابقه بیمه‌پردازی آنها کمتر از ۶‌ماه باشد، نیز مشمول دریافت حمایت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

یاوری با اشاره به اینکه پرداخت بیمه بیکاری به کارکنان مشمول قانون کار در مناطق سیل‌زده آغاز شده، تعداد شاغلان متأثر از حادثه سیل را براساس اطلاعات اولیه حدود ۱۰‌هزار نفر اعلام و تأکید کرده است: تمام کارگران مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی که در سراسر کشور در اثر سیل کار خود را از دست داده‌اند حتی با داشتن یک‌ماه سابقه بیمه‌پردازی نیز می‌توانند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و این ادارات مکلفند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تکمیل پرونده و برقراری بیمه بیکاری آنها اقدام کنند.

این مقام مسئول در وزارت کار درباره بازسازی و احیای واحدهای تولیدی آسیب‌دیده نیز گفته است: بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از طریق وزارتخانه‌های صادرکننده مجوز تأسیس و پروانه بهره‌برداری و دولت موردحمایت قرار خواهند گرفت و وزارت کار نیز برای صیانت از نیروی کار، تمام توان خود را برای کمک به کارفرمایان در جهت راه‌اندازی بنگاه اقتصادی آسیب‌دیده به‌کار خواهد گرفت. به گفته یاوری، اگر بنگاه‌های اقتصادی خسارت‌دیده، نیاز به اصلاح ساختار اعم از بازسازی و یا نوسازی داشته باشند نیز با تصویب شورای‌عالی کار مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید