• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52255
+
-

فوتبال «بقالی» نیست

فوتبال «بقالی» نیست

بهروز رسائلی

در شرایطی که به‌خاطر برنامه آسان تراکتورسازی تا پایان فصل، بسیاری از کارشناسان این تیم را شانس اول قهرمانی در لیگ هجدهم می‌دانستند، شکست غیرمنتظره تبریزی‌ها برابر سپیدرود رشت همه‌‌چیز را به هم ریخت. تحمل این باخت که تحت‌تأثیر اشتباهات وحشتناک محسن فروزان رقم خورد، ظاهرا برای محمدرضا زنوزی بسیار دشوار بوده؛ آنقدر که او علاوه بر اخراج دروازه‌بان اول تیمش، به تندی علیه مسئولان فوتبال ایران سخن گفته است. این البته نخستین بار نیست که مالک تراکتورسازی بعد از ناکامی، توپ را به زمین دیگران می‌اندازد. ظاهرا زنوزی به این کار عادت دارد؛ عادتی که انگار مختص همه پولدارهای فوتبال ایران است.
 جنجال در دوره گسترش
سال‌هایی که زنوزی مالک باشگاه گسترش‌فولاد بود خیلی به ندرت مصاحبه می‌کرد و از این نظر رفتار حرفه‌ای‌تری داشت. با وجود این یکی از معدود واکنش‌های تند زنوزی مربوط به شکست تیمش مقابل پرسپولیس در دور رفت لیگ شانزدهم می‌شد. زنوزی که نشان داده نسبت به پرسپولیس بیش از سایر رقبا حساس است، آن روز در حالی لب به اعتراض گشود و شهر را به هم ریخت که سرخپوشان با 3گل برتری قاطعی به‌دست آورده بودند. مالک آن زمان گسترش گفته بود:«مقابل پرسپولیس، گل دوم و سوم حریف‌مان آفساید بود. مخصوصا گل دوم این تیم که با آن شیرازه تیم ما از هم پاشید. من برای داور و کمک‌هایش متأسفم. واقعاً یک تیم چقدر می‌تواند شانس داشته باشد که با اشتباهات داوری این شانس‌ها را هم از آن می‌گیرند؟ باز هم می‌گویم برای داوران متأسفم». 
 دوباره پرسپولیس؛ این بار با تراکتور
از زمان حضور در تراکتورسازی که طبعا باشگاه بسیار پرخبرتری نسبت به گسترش محسوب می‌شود، حجم مصاحبه‌های زنوزی هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است. ازجمله او در پایان بازی رفت پرسپولیس و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی اظهارات تندی با این مضمون داشت:«بازی کاملا یکطرفه و به سود تراکتورسازی بود. وضعیت داوری را هم که خودتان دیدید. پنالتی ما را نگرفتند و به ضرر ما سوت زدند. فحاشی را هم اول هواداران پرسپولیس شروع کردند. برای کانون هواداران آنها متأسفم». این اظهارات باعث افزایش تنش‌ها بین هواداران دو تیم شد؛ رویه‌ای که دقیقا عکس آن از مالک تراکتورسازی انتظار می‌رفت. درحالی‌که مدیران باشگاه‌ها باید هواداران‌شان را آرام کنند، این قبیل واکنش‌های هیجانی و متعصبانه فقط آتش اختلاف و بدبینی را تندتر
 می‌کند.
 می‌خواهم بروم پیش رئیس فیفا
در دور برگشت تراکتورسازی با پیروزی برابر استقلال، شانس بسیار زیادی برای قهرمانی پیدا کرد. درست یک هفته بعد اما این تیم در نمایشی دور از انتظار برابر سایپا متوقف شد، با وجود این زنوزی باز هم به جای پذیرفتن ضعف فنی تیمش، زمین و آسمان را مقصر دانست. این بار مصاحبه او تندتر از قبل هم بود؛«فدراسیون فوتبال و کمیته داوران به حمایت از دو، سه تیم خاص مشغول هستند. محرومیت دژاگه که امروز برای بازی با سپاهان اتفاق افتاد مشکوک است. اگر این مسائل حل نشود، شکایتم را نزد رئیس فیفا خواهم برد». این اظهارات باورنکردنی موجی از واکنش‌ها را در فضای فوتبال ایران به‌وجود آورد و خیلی‌ها به زنوزی یادآوری کردند که مالکیت مشترک او بر 2تیم در یک دسته، قطعا نکته جالب‌تری برای اینفانتینو خواهد 
بود.
 از مهندسی نتایج تا کمیته اخلاق
حالا اما نوبت کمیته اخلاق رسیده است که به زعم آقای زنوزی باید به دستکاری بازی‌ها در فوتبال ایران ورود کند. بعد از باخت غیرمنتظره تراکتورسازی مقابل سپیدرود، مالک باشگاه تبریزی غیراز گیر دادن به محسن فروزان و اخراج او، به داور بازی و تشکیلات گرداننده فوتبال ایران هم اتهام زد. او در سخنانی که بعدتر به شکل بیانیه هم از سوی مدیرعامل باشگاه منتشر شد، گفته است:«در این بازی داور حداقل یک پنالتی برای ما نگرفت،ضمن اینکه گل دوم حریف روی یک خطا به‌دست آمد. یک سؤال دارم. مگر وزیرورزش، وزیر کل ورزش ایران نیست؟ ما هزینه نکردیم که این آقایان هر کاری دوست دارند بکنند. هر بلایی دل‌شان می‌خواهد سر ما می‌آورند. دارند مسابقات و نتایج را مهندسی می‌کنند. کمیته اخلاق باید به مسئله ورود کند».
 سوءتفاهم برای زنوزی و شرکا
شاید یکی از مشکلات اساسی سرمایه‌گذارانی که وارد فوتبال می‌شوند، این است که تصور می‌کنند اینجا هم با پول می‌شود همه کار کرد. بله؛ شما با بودجه بیشتر می‌توانی تیم بهتر و پرستاره‌تری ببندی، اما این مسیر لزوما به موفقیت فوری و تضمینی منجر نمی‌شود. فوتبال زبان خاص خودش را دارد. اینجا ممکن است فقط با یک اشتباه، مسیر یک فصل عوض شود. چند سال پیش پروژه قهرمانی لیورپول در لیگ برتر با لیز خوردن استیون جرارد مقابل چلسی به باد رفت؛ آیا جرارد که اسطوره مانای تاریخ لیورپول است هم سر باخت تیمش شرط‌بندی کرده بود؟ به‌نظر می‌رسد بهتر است این قبیل دوستان ثروتمند پیش از کار در فوتبال، با عرف و قوانین نانوشته این رشته ورزشی بیشتر آشنا شوند؛ شاید کمتر از این حرف‌ها بزنند و آتش به‌پا کنند. پول‌تان را فراموش کنید. فوتبال، بقالی نیست که اسکناس بدهی و در جا آدامس بگیری.

این خبر را به اشتراک بگذارید