• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52250
+
-

سکوت خیلی‌ها با رفتن خادم شکست

سکوت خیلی‌ها با رفتن خادم شکست

محسن محمودصفری 


ترکیب تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا در حالی اعلام شد که بسیاری به انتخاب بعضی نفرات اعزامی به این مسابقات انتقاد دارند و معتقدند در برخی از اوزان حق کشتی‌گیران مدنظرشان ضایع شده است.نکته اینکه پیش‌تر هم‌چنین اتفاقات مشابهی افتاده بود ولی کسی به‌خودش اجازه اعتراض نمی‌داد.
  طبق کدام فرایند؟
«طبق فرایند تیم ملی» کلماتی است که کادر فنی طی سالیان گذشته بارها هنگام انتخاب‌های بحث‌برانگیزشان به آن پناه برده است؛ فرایندی که آنقدر بند و تبصره به آن اضافه شده که هر تصمیمی را قانونی می‌کرد. سعید داداش‌پور در وزن 74کیلوگرم دو مرتبه مصطفی حسین‌خانی را شکست داد ولی در نهایت حسین‌خانی راهی مسابقات جهانی 2017شد. علیرضا گودرزی در مسابقات انتخابی تیم ملی برای شرکت در مسابقات جهانی 2018 تمام حریفانش را شکست داد ولی در نهایت مجتبی گلیج در این وزن راهی بوداپست شد. نکته حائز اهمیت درباره این انتخاب‌های بحث‌برانگیز اینکه هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها جواب نداد و کشتی‌گیران مذکور دست خالی از مسابقات بازگشتند. اینکه بگوییم طی این چند سال پایبند به مسابقات انتخابی بوده‌ایم درست نیست. هر زمان که نیاز بوده حرف از انتخابی زده‌ایم و هر زمان نیاز بوده با بند و تبصره کشتی‌گیر مورد نظر وارد تیم ملی شده است. مثال بارز دیگر حضور سعید عبدولی در مسابقات جهانی 2018مجارستان است. او که در مسابقات انتخابی تیم ملی در وزن 87کیلوگرم به‌علت درگیری محروم شده بود و عملا مسابقات جهانی را از دست می‌داد محرومیتش بخشیده و با برگزاری انتخابی مجدد در وزن 82کیلوگرم راهی مسابقات جهانی شد.عبدولی در مسابقات جهانی نتوانست مدالی کسب کند و تنها کادر فنی، یوسف قادریان را با این تصمیمش آزرد. ماجرای محمدجواد ابراهیمی و علیرضا کریمی اتفاق مشابهی است که بارها به آن پرداخته شده است ولی نکته مبهم این ماجرا اعتراضاتی است که حالا شنیده می‌شود که پیش‌تر خبری از آن نبود.
  اعتراض وارد نیست
قرار بود نتایج کشتی‌گیران در جام تختی ملاک انتخاب برای مسابقات قهرمانی آسیا باشد ولی در عمل نفراتی انتخاب شدند که حرف و حدیث‌های بسیاری را به‌وجود آورد. در کشتی آزاد انتخاب بهنام احسان‌پور، پیمان بیابانی، محمد نخودی، رضا یزدانی و علیرضا کریمی آنقدر بحث‌برانگیز بود که توجیه انتخاب یک فرد انتخاب فرد دیگر را زیر سؤال می‌برد. در ادامه به انتخاب کادر فنی در وزن 92کیلوگرم می‌پردازیم که طی چند روز اخیر حواشی مختلفی را به همراه داشت تا آنجا که مربی محمدجواد ابراهیمی تهدید به تغییر تابعیت شاگردش کرد. نکته اول اینکه علیرضا کریمی در این انتخاب هیچ نقشی نداشته و او تنها تابع تصمیمات کادر فنی بوده است و حملات برخی‌ها در این مدت جفای بزرگی است به این کشتی‌گیر محجوب. مگر کریمی می‌تواند بگوید من در جهانی و آسیایی کشتی نمی‌گیرم؟ نکته دیگر اینکه ابراهیمی در جام تختی در مقابل ارشک محبی شکست خورد و اگر کسی بخواهد به نرفتن به قهرمانی آسیا معترض باشد ارشک محبی است نه ابراهیمی. ابراهیمی سال گذشته با توجه به عملکرد قابل‌قبولش در مسابقات انتخابی تیم ملی و مسابقات برون مرزی،  مسابقات جهانی را از دست داد ولی آن زمان هیچ اعتراضی توسط رئیس هیأت مازندران نشد. ثمربخش- رئیس هیأت کشتی مازندران- در حالی به عدم‌انتخاب ابراهیمی معترض است که سال گذشته سکوت اختیار کرده بود. اعتراض او سال گذشته بسیار منطقی‌تر بود نه حالا که نام او با دلیل قانع کننده‌ای در بین نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا نیست. شاید حضور رسول خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون در راس کادر فنی دلیل این سکوت بود! انتخاب محمد نخودی همانند انتخاب امیرحسین مقصودی برای مسابقات جهانی2018 است که آن زمان به بهانه جوانگرایی اتفاق افتاد و گفتند نگاهی به المپیک 2020 داشته‌اند ولی دیگر خبری از مقصودی جوان نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید