• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52043
+
-

سیل، رکود اقتصادی را تشدید‌ می‌کند؟

خسارت
سیل، رکود اقتصادی را تشدید‌ می‌کند؟

رضا کربلائی _ روزنامه‌نگار

جاری شدن سیل در استان‌هایی همچون گلستان، لرستان و مازندران نه فقط به خانه و اموال مردم آسیب‌زده بلکه برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بخش کشاورزی، صنعت و حتی تاسیسات و تجهیزات نفتی کشور هم با خسارت‌های سنگینی مواجه شده و بیم آن می‌رود در شرایطی که اقتصاد ایران دوباره وارد چرخه‌ای از رکود تورمی می‌شود، پیامد نخست سیل‌های اخیر عمیق‌تر شدن چهره رکود اقتصاد باشد؛ به‌ویژه اینکه بسیاری از مزارع و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی تحت پوشش بیمه‌ای نبودند و از سوی دیگر شهرک‌های صنعتی و تاسیسات نفتی و خطوط انتقال نفت به‌صورتی بیمه شده‌اندکه زیان ناشی از عدم‌النفع را شامل نمی‌شود.

به‌گزارش همشهری، وقوع سیل در استان خوزستان به تاسیسات برخی میدان‌های نفتی و خطوط نقل و انتقال نفت و سایر فرآورده‌ها آسیب زده و در این میان وزارت نفت هم همه تجهیزات و امکانات خود را به‌کار بسته تا از تشدید خسارت‌های وارده ناشی از سیل به جان و مال شهروندان گرفتار جلوگیری کند و در این میان به گفته مدیران شرکت‌های نفتی استخراج نفت به سختی صورت گرفته؛ درحالی‌که سیل به برخی تجهیزات و امکانات آسیب جدی وارد کرده است. شرکت‌های بیمه‌ای هم در این میان منتظر برآورد نهایی خسارت‌های احتمالی هستند اما مشخص نیست که آیا در قراردادهای بیمه‌ای اشاره‌ای به خسارت ناشی از توقف کوتاه‌مدت یا اختلال در روند تولید نفت درصورت شرایط بحرانی شده و این تاسیسات از پوشش ویژه عدم‌النفع برخوردار است یا نه.

غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به آمادگی این نهاد برای پرداخت سهم اتکایی بیمه مرکزی به‌صورت علی‌الحساب با هدف تسریع در جبران خسارات آسیب‌دیدگان سیل اخیر، از شرکت‌های بیمه نیز درخواست کرد تمهیدات کافی را برای پرداخت فوری تعهدات خود فراهم کنند. اشاره این مقام ناظر بر صنعت بیمه نشان می‌دهد که بسیاری از قراردادهای سنگین بیمه‌ای نظیر قرارداد تاسیسات نفتی، سدها و نظایر آن متکی به توان یک شرکت بیمه‌ای نبوده و از پوشش بیمه اتکایی برخوردار هستند.

حمید حاجی‌اشرفی، کارشناس مطالعات ریسک و بیمه می‌گوید: خسارت‌های عدم‌النفع حوادث طبیعی گاهی بیشتر از خسارت‌های فیزیکی است و خسارت‌های حوادث طبیعی با حجم بالا، برنامه‌های رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. وی می‌افزاید: پوشش بیمه عدم‌النفع، به‌معنای جبران خسارت توقف فعالیت‌های اقتصادی است که به اشخاص وارد می‌شود و این زیان ممکن است بسیاری از صاحبان مشاغل و کارفرمایان و خویش فرمایان را در بر گیرد چرا که پوشش عدم‌النفع در حوادث طبیعی، به مفهوم جبران نشدن کامل خسارت‌ها پس از حوادث خواهد شد.

وضعیت عادی است
معاون پشتیبانی منطقه‌ای مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) آخرین وضعیت تاسیسات نفتی در غرب کارون را در زمان وقوع سیل تشریح کرد و گفت: در تولید نفت از میادین نفتی غرب کارون به‌دلیل وقوع سیل خللی ایجاد نشده است. به گزارش ایسنا، عبدالله طواف با تأکید بر اینکه در تولید میادین غرب کارون با وجود وقوع سیل خللی وجود ندارد، گفت: شرکت متن آمادگی دارد تا آخر بحران سیل، میزان تولید را حفظ کند. البته باید گفت انتهای همه سیلاب‌های خوزستان در حوزه کرخه، تأسیسات نفتی غرب کارون است. وی افزود: آبگرفتگی‌هایی نیز در این بخش وجود دارد و در حال ترمیم تأسیسات مرزی هستیم؛ البته سطح هیچ‌کدام از تأسیسات نفتی را آب نگرفته و ارتفاع این تأسیسات ۳۸۰سانتی‌متر است؛ درحالی‌که ارتفاع آب در این مناطق به ۳۵۰سانتی‌متر هم نرسیده است. چنانچه در برخی نقاط ارتفاع آب به 5 متر هم برسد ما آماده مقابله با آن هستیم.

 آواربرداری مقدماتی از خسارت سیل بر اقتصاد

 وقوع سیل به واحد‌های صنعتی و کشاورزی آسیب جدی زد و احتمال کند شدن رشد بخش کشاورزی و منفی شدن شاخص رشد بخش صنعت جدی است.
  وزیر جهادکشاورزی: سیلاب‌ ۷۸۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که جبران این حجم از خسارت نیازمند مصوبه‌ ویژه هیأت دولت است.
  وزارت نیرو: تاکنون سیلاب اخیر در کشور بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به تاسیسات آب و حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به تاسیسات برق خسارت وارد کرده است.
  آمارهای دقیق از میزان خسارت وارده به واحدهای صنعتی اعلام نشده اما فتحعلی محمدزاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌گوید: در برآورد اولیه خسارت سیل اخیر زیرساخت شهرک‌های صنعتی حدود 100میلیارد تومان و 92واحد صنعتی حدود 136میلیارد تومان خسارت دیده است.
  امیرحسین نظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان: شهرک صنعتی شماره۲ اهواز تا یک متر زیر آب رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید