• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51852
+
-

خسارت سنگین سیل و طوفان

بیشترین خسارت ناشی از سیل و طوفان در شهرستان‌های تفت و مهریز اتفاق افتاده است

اقلیم
خسارت سنگین سیل و طوفان

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 نزول رحمت الهی و جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های استان یزد اگرچه شادی شهروندان یزدی را به دنبال داشت، خساراتی به بار آورد که به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان، نزدیک به 3800 میلیارد ریال برآورد شده است. بیشترین خسارت ناشی از طوفان و سیل در شهرستان‌های تفت و مهریز اتفاق افتاده و خسارت به زیرساخت‌ها، اماکن مسکونی و بخش کشاورزی قابل توجه بوده است.

جاری شدن سیلاب همچنین با خبرهای ضد و نقیضی درباره و جاری شدن سیل به سمت شهر یزد همراه بود که از سوی مسئولان تکذیب شد و با توجه به بارش‌های پیش رو انتظار می‌رود که  در مورد وضعیت یزد در برابر سیلاب‌ها شفاف‌سازی شود.


نگرانی شهروندان 

یکی از شهروندان یزدی با ابراز نگرانی از جاری شدن سیلاب شهرستان تفت به سمت شهر یزد و وضعیت نامناسب سیل‌بندهای یزد می‌گوید: گفته می‌شود که واگذاری‌ها و تخلیه نخاله‌ها در پشت پارک کوهستان باعث می‌شود که سیلاب به سمت یزد سرازیر شود.«محمد میرجلیلی» اضافه می‌کند: وقوع سیل در دهه 70 این نگرانی را ایجاد کرده است که این حادثه دوباره در غرب شهر یزد تکرار و موجب خسارت شود. از این رو لازم است که مسئولان در این باره شفاف‌سازی کنند و مردم را در جریان بگذارند.

وی می‌گوید: مردم تصور می‌کنند همه بارش‌هایی که در روستاهای شهرستان تفت اتفاق می‌افتد به سمت یزد سرازیر می‌شود و با توجه به شیب ورودی غربی شهر، امکان دارد که شهر با سیلاب جدی مواجه شود و حتی بافت تاریخی به کلی ویران شود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی می‌گوید: مردم نگران هستند که اتفاقاتی که در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان افتاده برای استان یزد هم تکرار شود.«رضا صمدی» اضافه می‌کند: البته در مرحله اول سیلاب مدیریت خوبی برای بحران صورت گرفت و استان از این حیث جان سالم به در برد، اما با توجه به پیش‌بینی افزایش بارش‌ها به نظر می‌رسد که باید مدیریت با انسجام بیشتری صورت گیرد.


آماری از خسارت‌ها

مدیر کل مدیریت بحران استان یزد خسارت ناشی از سیل و طوفان را به بخش کشاورزی، زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی استان نزدیک به 3800 میلیارد ریال اعلام می‌کند و می‌افزاید: این خسارت شامل 2280 میلیارد ریال خسارت ناشی از سیل و 1510 میلیارد ریال ناشی از خسارت طوفان است.

 «هادی هادی‌نسب» درباره برنامه‌های استان برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی اظهار می‌کند: برنامه کوتاه‌مدت برای اردیبهشت و برنامه بلند‌مدت برای سال‌های آینده برای مدیریت حوادث به‌ویژه سیلاب تدوین و اجرا خواهد شد. وی از تصمیم‌گیری برای هدایت سیلاب به مناطق مورد نظر و جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب به سمت شهر یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: بارش‌های امسال خوب است و باید مدیریت خوبی اعمال شود تا خسارت و خرابی‌ها به حداقل برسد.

هادی‌نسب درباره وضعیت سیل‌بندهای یزد می‌گوید: وضعیت سیل‌بندهای یزد خوب است و اتفاقاتی که در استان‌های دیگر افتاد تلنگری برای رسیدگی بیشتر به سیل‌بند یزد زد و با رسیدگی به‌موقع مشکلات تا حدودی برطرف شد.مدیر کل مدیریت بحران استان یزد با تاکید بر این‌که خطر   سیلاب یزد را تهدید نمی‌کند می‌افزاید: مدیریت بحران به‌درستی انجام می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

وی درباره سرازیر شدن سیلاب از سمت شهرستان‌های تفت و مهریز به سمت شهر یزد می‌گوید: سیل‌بندها اهمیت دارند و از بروز سیلاب‌های سنگین جلوگیری می‌کنند، اما بخش قابل توجهی از سیلاب‌های شهرستان تفت و مهریز در بالادست مهار می‌شود.هادی‌نسب درباره پیش‌بینی بارش‌های هفته جاری و هفته آینده نیز می‌گوید: در حال حاضر، آب در رودخانه‌های استان جاری است و با توجه به افزایش بارش‌ها در هفته آینده به نظر می‌رسد که باید با مدیریت بهتر جلو وقوع سیلاب‌های مخرب گرفته شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان یزد با ابراز تاسف از وقوع سیلاب در استان‌های دیگر کشور و خسارت‌های جانی و مالی می‌گوید: استان یزد در زمینه کمک به استان‌های دیگر نیز وارد عمل شده و از سوی نمایندگان مجلس و فرماندار مورد تقدیر قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: 24 دستگاه لودر و بولدوزر به خرم‌آباد اعزام شده است و 6 تیم امداد تخصصی نیز در منطقه حاضر شده‌اند و قرار است بعد از خرم‌آباد و الیگودرز به سمت پلدختر حرکت کنند. 


ضرورت آموزش شهروندان در مواقع بحرانی

مدیر کل منابع طبیعی استان یزد درباره نگرانی از روان شدن سیلاب به سمت شهر یزد می‌گوید: اقدامات لازم برای مدیریت سیل‌بندها صورت گرفته است. در سال جاری، طرحی جامع برای مدیریت یکپارچه مناطق تحت تاثیر بالادست تهیه می‌شود تا مشکلات به حداقل برسد.

«محمدرضا آخوندی» همچنین بر ضرورت ارائه آموزش‌هایی به شهروندان در مواقع بحرانی از جمله سیلاب‌های اخیر تاکید می‌کند و می‌افزاید: منابع خبری موثق باید اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار دهند و مردم نیز خبرها را از منابع موثق دریافت کنند.

وی با اشاره به شایعاتی که در مورد شکسته شدن سد و وقوع سیلاب سهمگین در یزد مطرح شده بود می‌گوید: همه این شایعات کذب بود و باعث رعب و وحشت مردم شد.
آخوندی از تخلیه سیل‌بندها از ضایعات و نخاله‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا با مدیریت سیلاب‌ها، جلو خسارت جانی و مالی را بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید