• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51853
+
-

سربلندی مترو اصفهان در تعطیلات نوروز

معاون شهردار : از 29 اسفند 97 تا 11 فروردین امسال حدود 400 هزار نفر با مترو جا‌به جا شدند

در شهر
سربلندی مترو اصفهان در تعطیلات نوروز

‌عاطفه علیان| اصفهان- خبرنگار:

برای اولین بار در نوروز 98 مترو اصفهان فعال بود و از ساعت 10 صبح تا 9 شب با  فاصله 20 دقیقه حداکثر 45 هزار مسافر جابه‌جا شدند. 

با این‌که طرح بهره‌برداری از سامانه حمل‌ و ‌نقل ریلی در ایام نوروز در هفتادمین جلسه علنی شورای شهر و در واپسین روزهای سال گذشته، با طرح دوفوریتی و 13 رای مثبت تصویب شد موافق و مخالف هم کم نداشت. موافقان بر لزوم فعال نگه داشتن مترو در ایام نوروز و با هدف کاهش آلودگی و ترافیک، و رفاه حال شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی به اصفهان تاکید داشتند و مخالفان به هزینه بالای بهره‌برداری مترو در ایام نوروز، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی و استقبال کم شهروندان اشاره می‌کردند.
 
حالا موافق و مخالف بر این باورند که بهره‌برداری مترو در ایام نوروز موفق بوده است. با استقبال شهروندان، فعال شدن مترو در روزهای تعطیل امسال و افزایش تعداد کابین‌ها هم در اولویت کار مسئولان شهری قرار گرفته است. از سوی دیگر، با این‌که مترو کم‌کم دارد جای خود را در حمل ‌و ‌نقل عمومی شهر باز می‌کند، اما به گفته نایب رئیس شورای شهر اصفهان، هنوز حدود دوسوم اصفهانی‌ها با مترو آشنا نیستند که با اطلاع‌رسانی، جا افتادن نماد مترو و توسعه ظرفیت‌های مجتمع‌های ایستگاهی و افزایش تعداد واگن‌ها می‌توان به تعداد 100 هزار مسافر در روز رسید و هوای پاک اصفهان را نفس کشید.


تشویق شهروندان به استفاده از مترو

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان قطار شهری و هزینه بالای نگهداری و تعمیرات برای بهره‌برداری از مترو در ایام تعطیل اظهار می‌کند: در اسفند ماه طرح دوفوریتی در خصوص بهره‌برداری از مترو در ایام نوروز در شورای اسلامی شهر تصویب شد. برای تحقق این امر باید نیروی انسانی در 3 شیفت مشغول خدمت‌رسانی می‌شدند که اقدام‌های لازم صورت گرفت و با استقبال چشمگیر همشهریان در استفاده از مترو مواجه شدیم. 

«علیرضا فاتحی» با تاکید بر پرهزینه بودن سامانه حمل و نقل ریلی می‌افزاید: با این‌که قرار است 30 درصد هزینه‌های سازمان مترو از سوی دولت فراهم شود هیچ‌گاه محقق نشده است. با توجه به این‌که بیشترین طیف استفاده‌کنندگان از مترو را دانشجویان، کارمندان و کارگران تشکیل می‌دهند، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که طرح بهره‌برداری از مترو در ایام نوروز با شکست مواجه شود که با اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی به آمار حداکثری 45 هزار نفر در روز هم رسیدیم.

 وی تصریح می‌کند: سامانه حمل و نقل ریلی برای رفاه حال شهروندان و کاهش آلاینده‌ها و ترافیک می‌تواند با جابه‌جایی 100 هزار نفر در روز نقش مهمی در اصفهان ایفا کند. بنابراین با تدابیر اندیشیده‌شده و حمایت‌های لازم و اطلاع‌رسانی گسترده می‌توان شهروندان را به استفاده از مترو ترغیب کرد.


استقبال شهروندان و گردشگران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار  اصفهان با اشاره به استقبال چشمگیر شهروندان از بهره‌برداری مترو در ایام نوروز می‌گوید: برای اولین بار مترو در 2 جمعه پایانی سال گذشته و روز 29 اسفند ماه برای تسهیل جابه‌جایی شهروندان به مراکز شهر به بهره‌برداری رسید. با کارشناسی‌های صورت‌گرفته و با تصویب طرح دوفوریتی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر برای اولین بار بهره‌برداری از مترو در ایام نوروز اجرا شد. اگرچه برای بهره‌برداری روزانه از مترو تقریبا به 350 تا 400 نیروی انسانی نیاز است و بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه در بهره‌برداری از مترو در ایام نوروز تخمین زده شد، با توجه به بازگشایی زاینده‌رود و جذابیت اصفهان برای مسافران نوروزی استفاده از مترو برای بازدید از هسته مرکزی شهر و بنا‌های تاریخی مورد استقبال چشمگیر شهروندان و گردشگران قرار گرفت. 

«علیرضا صلواتی» با اشاره به افزایش مسافران از 11 هزار نفر در روز نخست فروردین ماه به حداکثر 46 هزار نفر در روزهای پایانی تعطیلات نوروز خاطرنشان می‌کند: از 29 اسفند تا 11 فروردین نزدیک به 400 هزار نفر با متروجابه‌جا شدند که عمده سفرها به مرکز شهر و در ایستگاه‌های امام حسین (ع)، انقلاب اسلامی و سی و سه پل بوده است. در کنار این سفرها بیشترین سفر ورودی از ایستگاه‌های صفه، شهرک قدس، کاوه و شهید باهنر صورت گرفته که بیشترین حجم ورودی مسافر را داشته است. وی اضافه می‌کند: در کنار ایستگاه‌های مبدا مانند شهرک قدس، کاوه و صفه پارکینگ پیش‌بینی شده بود که به شهروندان و مسافران این امکان را می‌داد که بتوانند با پارک کردن خودرو خود از مترو استفاده کنند.


 بررسی نواقص

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به مطالعات جامعی که در اسفند ماه روی مسافران مترو، ساکنان و مشغولان به کار در مجاورت مترو صورت گرفته است می‌گوید: نتایج ابتدایی تحقیق حاکی از کمبود و نقصان در اطلاع‌رسانی از ساعات کار، مسیرها و فواید استفاده از مترو به شهروندان است.

 از سوی دیگر، یکپارچگی خطوط حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوسرانی، تاکسیرانی و تسهیلات حمل و نقل پاک مانند ایستگاه‌های دوچرخه در کنار ایستگاه‌های مترو از نتایج اولیه تحقیق مذکور است.  صلواتی با اشاره به نصب نماد مترو در ایستگاه‌های مهم ادامه می‌دهد: امیدواریم تا پایان فروردین ماه نمادهای مترو در طول خط مترو نصب شود و تابلوهای اطلاع‌رسانی و جهت‌دهی به شهروندان هم فراهم می‌شود. طرح جدیدی مبنی بر اطلاع‌رسانی از درون محلات در دستور کار قرار دارد تا خطوط حمل و نقل عمومی از محلات شهر اطلاع‌رسانی شود.

او اضافه می‌کند: امیدواریم همچون سال گذشته با تغییر و گسترش خطوط اتوبوسرانی، شهروندان دسترسی بیشتری به ایستگاه‌های مترو داشته باشند و به صورت مبدا- مقصد و یا گذری این مهم تحقق یابد. از سوی دیگر، کاهش سرفاصله‌ها و افزایش ساعت کاری در مترو موجب رفاه حال بیشتر شهروندی و کاهش آلاینده‌ها و ترافیک شد.


استفاده از فضاهای ایستگاه‌های مترو

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر ضرورت استفاده از فضای ایستگاه‌های مترو اصفهان می‌گوید: خط یک مترو اصفهان با نزدیک به 20 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و روز به روز با استقبال چشمگیرتری مواجه می‌شود. در حال حاضر، ظرفیت قابل توجهی در ایستگاه‌های مترو اصفهان وجود دارد. 

«نصیر ملت» ادامه می‌دهد: طرحی مبنی بر ساماندهی تبلیغات شهری در تمام بخش‌های شهری، شهرداری و با تاکید بر استفاده از فضای ایستگاه‌های مترو به شورای اسلامی شهر ارائه کردم و پیگیر آن هستم. اگر این ساماندهی اتفاق بیفتد، می‌توان از ظرفیت بالقوه مترو برای درآمدزایی و اتفاق‌های مهم فرهنگی و هنری استفاده کرد و تا حدودی تامین هزینه‌های مترو فراهم شود. ظرفیت‌های تجاری ایستگاه‌های مترو مهم است، زیرا نگاه امروز مدیریت شهری مبتنی بر اقتصاد شهری است و طرح‌های شهری باید به سمت خودکفا شدن پیش بروند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید