• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51845
+
-

حرکت قم در مسیر رونق تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه هفتم را کسب کرده است

اقتصاد
حرکت قم در مسیر رونق تولید

روح‌الله کریمی|‌ قم – خبرنگار:


 «قم در مسیر رونق تولید حرکت می‌کند.» این سخن یکی از مسئولان اقتصادی استان از پیش‌زمینه تحقق شعار امسال حکایت می‌کند. همین که موانع تولید در شرایط تحریم برطرف شود زمینه رونق تولید فراهم می‌شود. در یکی دو سال اخیر موانعی که پیش پای برخی تولیدکنندگان وجود داشت برداشته شد اما هنوز راه‌های نرفته، بسیار است.  امسال که مقام معظم رهبری شعار رونق تولید را انتخاب کردند، در همین ابتدای سال جنب و جوش تازه‌ای از جنس برنامه‌های عملیاتی برای رونق تولید در استان دیده می‌شود. با وجود این، تولیدکنندگان استان برای همراهی در تحقق شعار امسال با موانعی مواجه هستند که نیاز به رسیدگی دارد.


دلالی؛ مانع رونق تولید

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان در جلسه ستاد تسهیل و رونق تولید قم  اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نام‌گذاری کردند که برای تحقق این شعار نیازمند برطرف کردن موانع تولید همچون بالا بودن هزینه تهیه مواد اولیه و دلالی و واسطه‌گری هستیم و باید تدبیری برای کاهش ارزش افزوده محصولات تولید داخل اندیشیده شود. «حسن آقاجانی» در بیان جزئیات این موانع گفت: هزینه تولید در قم در مقایسه با دیگر کشورها با ارزش افزوده بسیار بالایی مواجه است و این مسأله از مسائل مهم تولیدکنندگان استان محسوب می‌شود.

وی افزود: دلالی و واسطه‌گری که در قم بیداد می‌کند سنگ بزرگی پیش روی رونق تولید است، به گونه‌ای که بیشتر سود تولید به جیب دلالان می‌رود.به گفته آقاجانی، هزینه و ارزش افزوده محصولات تولیدی قم، ۷۰ درصد از محصولات تولیدی کشورهای همسایه و حتی دیگر استان‌ها بالاتر است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان معتقد است که این موانع در کاهش صادرات، افزایش واردات و گرایش به کالاهای قاچاق تأثیر دارد.


 نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش

یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی استان افزایش نرخ ارز و مشکل تأمین مواد اولیه و تجهیزات است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برای برطرف شدن این مشکل خواستار همکاری بیشتر بانک‎ها با تولیدکنندگان برای تأمین سرمایه درگردش و تسهیلات مورد نیاز شد.

«ابوالفضل خاکی» از کاهش روند صادرات کالاها از استان خبر داد و طولانی شدن زمان بازکردن ال سی و مشکل تأمین مواد اولیه را از مهم‌ترین دلایل این کاهش ذکر کرد. به گفته این فعال اقتصادی، بیشتر موانعی که در مسیر صادرات کالاهای تولیدی استان مشاهده می‌شود ریشه داخلی دارد و ارتباطی به قوانین ملی ندارد. وی گفت: ثبت سفارش در استان در برخی موارد تا ۶ ماه طول می‌کشد که این مشکل سبب بالارفتن هزینه تولید محصولات در مقایسه با سال ۹۷ خواهد شد.

خاکی به مشکل افزایش قیمت تجهیزات و قطعات یدکی اشاره کرد و افزود: در صورت رفع نشدن مشکلات و موانع واحدهای تولیدی در زمینه مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی باز هم شاهد افزایش قیمت کالاها در کشور خواهیم بود و چشم‌انداز تعیین شده برای صادرات کشور در سال جاری محقق نخواهد شد.
در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان استان به بیان مشکلات واحدهای تولید از جمله ناتوانی در حفظ اشتغال پرداختند. 

«مصطفی کاویانی» مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان نیز تثبیت و حفظ وضعیت اشتغال را از اولویت‌های اصلی برشمرد و افزود: در سال 98 برای تصمیم‌گیری در زمینه بیمه کارگران، مشاغل سخت و زیان‌آور و ایمنی کار که از معضلات تولید و اشتغال استان محسوب می‌شود، جلسه‌هایی برگزار شده است.


وضعیت مطلوب قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید

مشکلات واحدهای تولیدی استان در حالی است که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سال پرکاری را پشت سر گذاشته است. برای نخستین بار بود که حجم ریالی قابل قبولی برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در نظر گرفته شد و پرداخت تسهیلات با نظارت این کارگروه موجب تثبیت اشتغال در تعدادی از واحدهای تولیدی شد.

این کارگروه در سال گذشته 50 جلسه برگزار کرد و 837 مصوبه برای کاهش موانع تولید داشت. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، 72 درصد از این مصوبات اجرا شد، 22 درصد در حال اجراست و 3 درصد اجرا نشده است.«محمود سیجانی» از کسب رتبه هفتم استان قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید خبر داد. وی گفت: استان قم با پرداخت 327 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به 102 واحد صنعتی این رتبه را به دست آورده است.

سیجانی با بیان جزئیات اعطای تسهیلات اظهار کرد: در بخش‌های کشاورزی و صنعتی به 134 واحد تولیدی بیش از 330 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که موجب تثبیت اشتغال 6 هزار و 774 نفر و افزایش 404 شغل شده است. همچنین 19 واحد صنعتی با اشتغال 493 نفر در استان احیا شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: از 900 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته برای رونق تولید در استان، 790 میلیارد تومان از ابتدای شهریور سال گذشته تاکنون پرداخت شده است.


 چشم‌انداز رونق تولید در سال 98

وی با بیان این‌که استان قم در مسیر تحقق رونق تولید حرکت می‌کند، حفظ تولید و تثبیت اشتغال در واحدهای تولیدی موجود را از اولویت‌های سال 98 ذکر کرد.
احیای واحدهای راکد و تعطیل، تشکیل کمیته پایش و تأمین مواد اولیه، تأمین نقدینگی سرمایه در گردش، کاهش هزینه تولید، شناسایی قوانین مزاحم و موانع تولید و ارائه پیشنهاد برای رفع آنها، حمایت از توسعه واحدهای موجود، جذب سرمایه‌گذاری جدید، توسعه پایدار معادن و فراوری مواد معدنی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و توسعه بازار فروش از جمله راهبردهای رونق تولید است که سیجانی به آن 
اشاره کرد.
سیجانی افزایش کیفیت واحدهای تولیدی استان، توسعه واحدهای موجود از طریق افزایش ظرفیت و تنوع، تشکیل کمیته نظارت و طرح‌های عمرانی، تشکیل کمیته پایش واردات و صادرات، تکمیل اکتشافات طلا، مس و آهن، فعال‌سازی معادن راکد، پیگیری طرح استحصال مواد معدنی دریاچه نمک را از برنامه‌هایی ذکر کرد که در تدوین سند چشم‌انداز قم به آنها اشاره شده است.


پیگیری رونق تولید

استاندار قم که در جلسه کارگروه رفع موانع تولید صحبت می‌کرد، تحقق شعار امسال را هدفی متعالی و راهبردی دانست و گفت: باید با برنامه‌‌ریزی درست و مدیریت بهینه منابع در راستای تحقق رونق تولید تلاش کرد. «بهرام سرمست» همکاری و هماهنگی بانک‌ها را یکی از عوامل رونق تولید ذکر کرد و افزود: این مسأله به عنوان یکی از اولویت‌های سال 98 مورد توجه قرار می‌گیرد. به گفته وی، از حدود 900 میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته به استان قم در سال 97، تاکنون حدود 790 میلیارد تومان جذب شده و بقیه این تسهیلات باید تا پایان اردیبهشت جذب شود. استاندار قم با بیان این‌که تحقق شعار امسال باید در دو سطح راهبردی و عملیاتی پیگیری شود، اظهار کرد: مشکلات و موانع رونق تولید باید در کارگروه‌های فرعی به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه و تصمیم نهایی به جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موکول شود تا خروجی این جلسات ثمربخش باشد. وی از برگزاری جلسه‌های مستمر تیم اقتصادی دولت با استانداران خبر داد و افزود: برای حل مشکلات اقتصادی، داشتن برنامه عملیاتی، شناسایی موانع و ارائه راهکار، ضروری است. سرمست بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های داخلی قم برای رونق تولید تأکید کرد و گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران بومی برای ما مهم و نیازمند برنامه‌‌ریزی صحیح و بازدیدهای میدانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید