• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51842
+
-

‌خسارت سیل به 4200 خانه در کردستان و کرمانشاه

سیل
‌خسارت سیل به 4200 خانه در کردستان و کرمانشاه

 سیل و آبگرفتگی روزهای نخست امسال  به 3200 خانه در استان کرمانشاه و 1000 واحد مسکونی در کردستان خسارت زد .

 مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از خسارت سیل و بارندگی‌های شدید اخیر به بیش از 3هزار و 200واحد مسکونی استان خبر داد. به گزارش ایسنا «جلیل بالایی» گفت: بر اساس آخرین بررسی تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 2هزار و 185واحد مسکونی بر اثر بارش شدید و سیل، تخریبی اعلام شده است.

وی ادامه داد: این واحدها یا تخریب شده‌اند یا ادامه سکونت در آنها ممکن نیست و باید نوسازی شوند. مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تعداد واحدهای تعمیری ارزیابی شده را نیز هزار و 27مورد اعلام کرد. بالایی با بیان این‌که به وسایل منزل و اثاثیه 920 خانوار نیز آسیب وارد شده، تأکید کرد: خسارت به وسایل مردم بر اثر بالا آمدن سطح آب و آب‌گرفتگی منازل رخ داده است.


آسیب‌دیدگی‌خانه‌های روستایی سنقر 

فرماندار سنقروکلیایی هم دراین‌باره گفت: 65 درصد از واحدهای مسکونی مناطق روستایی این شهرستان از گذشته مقاوم‌سازی نشده‌اند که با بارندگی و برف شدید اخیر، بیش از هزار و 685 واحد مسکونی در این مناطق آسیب دیدند. «محمدناصر معصومی‌زاده» افزود: بیش از 84 میلیارد و 250 میلیون تومان برآورد خسارت برای منازل مسکونی شده است.  

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون نزدیک به 160میلیارد تومان بر اثر بارش و برف اخیر به زیرساخت شهری، میراث فرهنگی، برق، آب، آبخیزداری، طرح‌های هادی، کشاورزی، راه و غیره خسارت وارد شده است.

 فرماندار سنقروکلیایی ادامه داد: 48 ساعت قبل از آغاز بارش‌های سنگین در شهرستان و استان، تمهیدات مناسبی با برگزاری جلسات توسط استاندار کرمانشاه اندیشیده شد و از فرمانداران شهرستان‌های تابعه خواسته شد با جدیت پای کار باشند.  وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 50 روستا در مسیر سیل شهرستان سنقروکلیایی شناسایی شد و به ساکنان آن اخطار داده شد. 

در مسیرهای حادثه‌خیز این رودخانه‌ها، خندق‌هایی حفر شد و به پیمانکاران دولتی و غیردولتی در قالب اطلاعیه‌ای فراخوان داده شد تا این بحران را به فرصت تبدیل کنند که اکثر پیمانکاران با تجهیزات پای کار آمدند.  معصومی‌زاده افزود: در 8 مرکز دهستان 8 تیم توانمند با همه امکانات و تجهیزات در حالت آماده‌باش درآمدند و مسیرها را پاک‌سازی کردند. 
وی با بیان این‌که اگر پیشگیری نمی‌شد خسارت‌ها دوچندان می‌شد، اضافه کرد: در بافت فرسوده به‌ویژه در بخش روستایی به دلیل بارش سنگین و نزدیک به یک متری برف، شاهد خسارات مالی در زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش کشاورزی و مناطق روستایی بودیم. 


40 درصد اراضی کشاورزی دیم آسیب دید 

معصومی‌زاده ادامه داد: در بخش کشاورزی بیش از 60 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دیم شهرستان که نزدیک به 35 تا 40 درصد است به دلیل بارش‌های اخیر خسارت دید که بر اساس برآورد جهاد کشاورزی معادن 36 میلیارد تومان خسارت است. وی با بیان این‌که نزدیک به 5 میلیارد تومان خسارت به بخش آب و فاضلاب روستایی نیز وارد شده، ادامه داد: جاده‌هایی که در مسیر رودخانه قرار داشتند، تخریب شدند و نزدیک به 5/3میلیارد تومان به بخش پل‌ها
 خسارت وارد شد.  این مسئول خسارت‌های وارده به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری وارد شده را نزدیک به یک میلیارد تومان عنوان کرد. 

فرماندار سنقروکلیایی ادامه داد: در بخش مدارس نزدیک به 100 میلیون تومان، میراث فرهنگی 220 میلیون تومان، در زیرساخت‌های شهرداری شهر سنقر نیز بیش از 6 میلیارد تومان، زیرساخت پل و طرح هادی روستایی نزدیک به 2 میلیارد تومان، شبکه‌های آب و فاضلاب شهری نزدیک به 5/1میلیارد تومان، در بخش برق و آب منطقه‌ای هر کدام نزدیک به 100 میلیون تومان خسارت وارد شد. معصومی‌زاده گفت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان آسیب به زیرساخت‌های شهر سطر این شهرستان نیز وارد شده است.‌


آسیب دیدن 999 واحد مسکونی در کردستان 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: 999 واحد مسکونی شهری و روستایی طی بارندگی‌های اخیر در استان کردستان آسیب دیدند که از این میزان 876 واحد به صورت کلی تخریب شده و به احداث مجدد نیاز دارد. «رضا قادری» اظهار کرد: 21 فروردین‌ماه سالگرد چهل‌سالگی تأسیس بنیاد مسکن است. این نهاد منشأ خدمات ارزنده‌ای طی این مدت در کشور و استان کردستان بوده است.  ‌قادری گفت: امسال در سالگرد تأسیس بنیاد مسکن نیز 9 طرح هادی در شهرستان‌های استان با اعتباری بالغ‌بر 3 میلیارد و 432 میلیون تومان به بهره‌برداری خواهد رسید. 


 تعمیر مسکن آسیب‌دیدگان زلزله ‌

قادری به تعمیر مسکن آسیب‌دیدگان زلزله در استان کرمانشاه نیز اشاره و عنوان کرد: تاکنون بالغ‌بر 80 درصد از تعهدات ما محقق شده است؛ حدود 3 هزار و 45 واحد مسکونی شهری و روستایی که در جریان زلزله کرمانشاه تخریب شده بودند، دوباره احداث و 12 هزار و 386 واحد مسکن آسیب‌دیده نیز در منطقه ثلاث باباجانی مقاوم‌سازی و تعمیر شدند. ‌ 


خسار‌ت بارش‌های اخیر
 
این مسئول در ادامه سخنان خود به خسارات بارش‌های اخیر نیز در استان کردستان اشاره و اعلام کرد: 999 واحد مسکونی شهری و روستایی طی بارندگی‌های اخیر در استان آسیب دیدند که از این میزان 876 واحد به صورت کلی تخریب شدند. وی با بیان این‌که 840 واحد تخریبی مربوط به روستاهای استان و 26 واحد نیز مربوط به شهرهای استان است، گفت: 123 واحد به تعمیرات نیاز دارد که 26 واحد آن در مناطق شهری و 97 واحد در مناطق روستایی بوده و این آمار روزانه در حال افزایش است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان ادامه داد: همچنین در جریان سیل‌های اخیر کشور، بنیاد مسکن استان کردستان آمادگی خود را برای کمک به مناطق آسیب‌دیده اعلام کرد که در این راستا 15 دستگاه ماشین‌آلات سنگین را به استان لرستان اعزام کرده‌ایم. 
وی اظهار کرد: امسال اجرای طرح هادی در 127 روستا و بازنگری آن در 43 روستای استان، صدور 2 هزار و 500 مورد سند مالکیت روستایی و شهری و مقاوم‌سازی 4 هزار واحد مسکن روستایی را در برنامه کاری خود داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید