• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51409
+
-

بدون استرس، بدون درد

چند نکته برای سالم ماندن روان و جسم در محیط شهری

بدون استرس، بدون درد

استرس مردانه را کاهش دهید

وقتی شرایط زندگی شما به‌گونه‌ای است که هر روز با استرس‌های زیادی مواجه می‌شوید، یکی از راه‌های دستیابی به سلامت روان این است که استرس را از راه‌های طبیعی و بدون نیاز به مصرف قرص و دارو کم کنید. در واقع طبیعت یک درمانگر فوق‌العاده برای شماست و فشارهای روحی‌تان را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که اشکال مختلفی از طبیعت -از پارک‌های محلی گرفته تا ردیف درخت‌های کاشته شده در کنار جدول- وجود دارد، هر روز زمانی را به پیاده‌روی اطراف خانه اختصاص دهید. با این کار نه‌تنها با انجام یک فعالیت ورزشی به سلامت جسمتان کمک می‌کنید، بلکه بدنتان نور آفتاب را جذب می‌کند و هوای تازه به ریه‌هایتان وارد می‌شود. بنابراین به محیط‌های طبیعی اطرافتان بیشتر توجه کنید. اگر اضطراب باعث می‌شود که ترجیح دهید در خانه بنشینید، ابتدا پیاده‌روی را با قدم‌های کوتاه شروع کنید. درصورتی‌که اطراف محیط زندگی شما به سختی حتی یک درخت پیدا می‌شود، خودتان باید محیط‌های طبیعی را جست‌وجو کنید و به آنجا بروید. خوشبختانه این روزها در بیشتر محله‌ها پارک‌های کوچکی پیدا می‌شوند اما می‌توانید به پارک‌های بزرگ‌تر یا حتی پارک‌های جنگلی فکر کنید و در هفته زمان‌های مشخصی را برای رفتن به این مناطق اختصاص دهید و این رفت‌و‌آمد‌ها را به‌طور مرتب و با پشتکار تکرار کنید. خودتان را برای رفتن به محیط‌های طبیعی تشویق کنید و بدانید که مشاهده زیبایی‌های طبیعت بهترین جایزه برای شماست.

بهترین غذاها برای مردان سالخورده

دوران میانسالی و پیری زمانی است که باید به رژیم غذایی‌تان توجه ویژه داشته باشید. متخصصان تغذیه معتقدند بهتر است کسانی که پا به سن گذاشته‌اند به جای مصرف گوشت‌ها، سراغ ماهی‌ها بروند چون ضمن داشتن مقادیر کافی پروتئین، ویتامین ب12 آنها هم راحت‌تر جذب بدن می‌شود. مزیت دیگر مصرف ماهی در این است که به دلیل داشتن امگا 3، عملکرد مغز را بهتر می‌کند و التهاب بدن را کاهش می‌دهد. یک برنامه غذایی خوب، بدون وجود کلسیم و ویتامین د کامل نمی‌شود، چون وجود این دو برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند. ویتامین ب6 هم انرژی لازم برای سوخت‌و‌ساز را فراهم و به سلامت قلب کمک می‌کند. ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین هم ویتامین مهم دیگری است که کمبود آن در میان افراد سالخورده تقریبا شایع است. پس اگر می‌خواهید از بابت دریافت تمام این مواد مغذی آسوده خاطر شوید مصرف موز، ماست، مرغ، اسفناج و حبوباتی مانند عدس، شیر و ماهی را فراموش نکنید. برای جذب آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن مقدار مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان و همین‌طور میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم را زیادتر کنید. شاتوت، زغال‌اخته، کلم بروکلی، کلم بروکسل و آلو ازجمله سبزیجات و میوه‌هایی هستند که تأمین آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن شما را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، بعضی از افراد سالخورده به اندازه کافی فیبر نمی‌خورند. اگر جزو این قبیل افراد هستید باید بدانید که فیبر علاوه بر کنترل سطح کلسترول، از یبوست هم پیشگیری می‌کند. لوبیا، جو، پرتقال، تمشک و نخودسبز ازجمله منابع غذایی غنی از فیبر به شمار می‌روند.

غذاهای استخوان‌دوست را بشناسید

پوکی استخوان بیماری شایعی است که این روزها در میان مردان و زنان زیاد دیده می‌شود. البته زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر مواقع، شکستگی در ناحیه لگن، ستون فقرات و کمر را تجربه می‌کنند. پوکی استخوان می‌تواند زنان و مردان را در هر سن و سالی تحت‌تأثیر قرار دهد، ولی در میان خانم‌های مسن شایع‌تر است.

میوه‌ها و سبزیجات ریزمغذی‌های زیادی دارد و برای سلامت استخوان‌ها مفید هستند. پتاسیم، منیزیوم و ویتامین «کا» ازجمله املاح مغذی مهمی به شمار می‌روند که با مصرف آنها استخوان‌هایتان سالم می‌ماند. گروهی از پژوهشگران و متخصصان تغذیه بر این باورند که میوه و سبزیجات سرشار از پتاسیم استحکام استخوان‌ها را افزایش داده و از بروز شکستگی در سنین بالا پیشگیری می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات تازه یون‌های «بی کربنات» دارند که این یون‌ها می‌توانند کلسیم را در استخوان‌ها حفظ کنند. علاوه بر این، یادتان باشد که ورزش به تقویت استخوان‌های شما کمک کرده و روند کاهش تراکم استخوان‌ها را به‌شدت کند می‌کند. فرقی نمی‌کند که جوان هستید یا میانسال، به هر حال اگر ورزش را در هر سن و سالی شروع کنید کار مفیدی برای استخوان‌هایتان انجام داده‌اید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید