• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51405
+
-

آلودگی آب تهران و آبیاری سبزیجات با آب آلوده چقدر جدی است؟

دغدغه سلامت آب در تهران

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران از سلامت آب تهران می‌گوید

دغدغه سلامت آب در تهران

مریم سمائی

اولین فردی که به‌طور صریح وجود نیترات در آب تهران را رسانه‌ای کرد، مرضیه وحید‌دستجردی، وزیر سابق بهداشت بود. در آن زمان گفتن این مسئله واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت اما در آخر بیشتر کارشناسان وجود نیترات بیش از حد در آب برخی از نقاط تهران را تأیید و اعلام کردند که آب تهران آلوده است اما هم‌اکنون طبق بررسی‌های وزارت بهداشت، سازمان محیط‌زیست و نمایندگان مردم در شورای شهر، سلامت آب تهران سالم ارزیابی می‌شود.

زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: با بررسی‌ها و پیگیری‌های کمیسیون سلامت شورای شهر و برگزاری جلسات متعدد با شرکت آب و فاضلاب مشخص شد که وضعیت آب شرب تهران مناسب و از سلامت و کیفیت کافی برخوردار است. براساس نظارت‌ها و کنترل‌های مستمر و دائمی که سازمان آب انجام می‌دهد تلاش می‌شود که سلامت و کیفیت آب حفظ شده و ارتقا پیدا کند. البته این امکان وجود دارد که در نقطه‌ای از شهر مشکلات لحظه‌ای برای کیفیت آب به‌وجود بیاید اما در مجموع آب تهران از سلامت و کیفیت لازم برخوردار است.

نیاز آبی استان تهران از 5 منبع آبی سد لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان تأمین می‌شود که این 5منبع آبی در عرصه‌های حفاظت شده محیط‌زیست قرار دارند و همین امر یکی از نکات مثبت در کیفیت آب رودخانه‌ها و منابع تأمین‌کننده آب شرب به شمار می‌رود.

آبیاری غلات با آب آلوده

آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب آلوده یکی از معضلاتی است که سال‌های سال است گریبان پایتخت را گرفته و خیال جدایی ندارد. آب‌های آلوده و فاضلاب شهری در حالی به سمت جنوب تهران سرازیر می‌شوند که این منطقه حاصلخیز‌ترین زمین را برای کشاورزی دارد و محصولات متنوعی ازجمله سبزیجات، صیفی‌جات و غلات در آن به عمل می‌آید.

پیش از این کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با همشهری از سلامت سبزی‌ها و صیفی‌جات تهران خبر داده و گفته بود که هیچ گزارشی مبنی بر آبیاری این محصولات با پساب خام گزارش نشده است؛ بنابراین آلودگی سبزی‌کاری و صیفی‌کاری در این منطقه را رد می‌کنیم اما غلات و درختان را با آب آلوده آبیاری می‌کنند که جای‌تامل دارد و باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است که در جنوب تهران برخی از محصولات کشاورزی با آب آلوده آبیاری می‌شود. او می‌گوید: بعضا مشاهده می‌شود که کشاورزان از آب داخل نهرها برای آبیاری استفاده می‌کنند و با پمپ‌هایی که در نهرها قرار می‌دهند آب را بیرون کشیده و زمین‌های خود را آبیاری می‌کنند. آب نهرها آب سالمی نیست و فاضلاب شهری در آنها ریخته می‌شود؛ بنابراین محصولاتی که با این آب آبیاری شوند به‌طور قطع سالم نیستند. نوری به این نکته هم اشاره می‌کند که محصولات کشاورزی در تهران تنها از یک نقطه شهر تأمین نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که در سلامت برخی محصولات شبهه وجود داشته باشد. او به همشهریان توصیه می‌کند که محصولات کشاورزی را از مکان‌های معتبر تهیه کنند تا به سلامت آن اطمینان داشته باشند.

آب غسالخانه‌ها تصفیه می‌شود

یکی دیگر از دغدغه‌هایی که در آبیاری محصولات کشاورزی وجود دارد، ورود آب غسالخانه‌های شهر به زمین‌های کشاورزی است. نوری در این‌باره می‌گوید: همه کشتارگاه‌ها و واحدهای غسالخانه دارای تصفیه‌خانه هستند و بعد از اینکه آب در این واحدها تصفیه شد وارد طبیعت و رودخانه می‌شود. ما هیچ گزارشی مبنی بر اینکه خلافی در این‌باره انجام شود یا مشکلاتی بوده باشد نداریم. او تأکید می‌کند: یکی از وظایف سازمان محیط‌زیست این است که نقش حاکمیتی و نظارتی خود را به‌طور دقیق اعمال کند و اگر در جایی تخلفی صورت گرفت سریعا رصد، گزارش و رسیدگی کند. ما نباید بدون اطلاعات بحث کنیم چرا که موجب ایجاد نگرانی و آشفتگی در شهروندان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید