• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51378
+
-

خروج دریاچه ارومیه از بحران

شرایط احیای دریاچه ارومیه بعد از 9 سال مهیا شد/ حجم آب دریاچه ارومیه بعد از سال‌ها از مرز 3 میلیارد متر مکعب عبور کرد

معاون رئیس‌جمهوری از فراهم شدن شرایط احیای دریاچه ارومیه و عبور این‌ زیست‌بوم از وضعیت بحران خبر داد.  

«عیسی کلانتری» در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما به وضعیت تثبیت دریاچه ارومیه در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: بعد از حدود 9 سال حجم آب دریاچه ارومیه از 3 میلیارد متر مکعب گذشته است. کلانتری به ارتفاع آب دریاچه ارومیه اشاره و عنوان کرد: بعد از بارش‌های تعطیلات نوروز، حجم آب دریاچه ارومیه بعد از سال‌ها از مرز 3 میلیارد متر مکعب عبور کرد و اکنون سطح دریاچه ارومیه 12/1271 سانتیمتر است. با توجه به بارش‌های اخیر امید است که حجم آب طی روزهای آینده به 4 میلیارد متر مکعب هم برسد. 

کلانتری به وضعیت دریاچه هم اشاره کرد و افزود: وضعیت دریاچه از حالت تهدید عبور کرده و شرایط احیا آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال ‌جاری با انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده از تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه، این پساب را در مرحله اول وارد دریاچه ارومیه کنیم. معاون رئیس‌جمهوری گفت: اگر سالانه حدود 6/3 میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود، در سال 1406 تراز اکولوژی دریاچه ارومیه به 1/1274 سانتیمتر خواهد رسید. 

این مسئول با اشاره به بودجه تخصیصی احیای دریاچه ارومیه گفت: هزار و 500 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه خواهد شد. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در سال‌های آتی قطعا دریاچه ارومیه احیا خواهد شد و مردم آذربایجان دریاچه خودشان را به دست خواهند آورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید