• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51382
+
-

کارنامه 97

گفته‌های مسئولان استان درباره طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده در سال‌ گذشته

گزارش
کارنامه 97

سالی که همدان را جهانی کرد



فاطمه کاظمی- محسن قراگوزلو|  همدان- خبرنگار:


سال 97 از آن سال‌هایی بود که همدان به واسطه رویدادهای بین‌المللی که میزبان آنها بود، بر سر زبان‌ها افتاد و حتی می‌توان گفت شهرت جهانی پیدا کرد. با وجود همه تنگناهای مالی و شرایط اقتصادی نامناسبی که گریبان کشور را گرفت، پروژه‌های عمرانی کم و بیش پیش رفت و برخی از آنها به مرحله افتتاح رسید. تغییر امام‌ جمعه و نماینده ولی فقیه در استان در روزهای پایانی سال و همچنین تغییر استاندار طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از اتفاقات مهمی بود که مردم استان همدان در سال گذشته، تجربه کردند. همدان با همه فراز و نشیب‌هایی که تجربه کرد سال 98 را آغاز می‌کند، با امید به این‌که با بهبود وضعیت کشور، آینده روشنی در انتظار این شهر کهن باشد.
 

 مبارزه با مفاسد اقتصادی


امیر خجسته-نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس

از آنجا که همواره دغدغه‌های من پیشرفت و سازندگی و حل مشکلات معیشتی مردم، به‌ویژه در حوزه انتخاباتی بوده است، بنابراین تمام سعی خود را در پیگیری این دو موضوع قرار داده‌ام و با پیگیری زیرساخت‌های مهمی مانند آزادراه، فرودگاه، راه‌آهن، ایجاد منابع آبی، مناطق آزاد تجاری، گذرگاه، ایجاد نیم‌رینگ شهر، پتروشیمی، ذوب آهن، توسعه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، نیروگاه شهید مفتح و رفع مشکلات اقشار مختلف و حاشیه شهر قرار دادم و دریافتم که لازمه پیشرفت در هر دو موضوع مذکور، مبارزه با مفاسد اقتصادی است؛ چراکه در مقابل سازندگی و معیشت مردم قرار گرفته است.

به طور همزمان علاوه بر پیگیری زیرساخت‌ها به عنوان رئیس مبارزه با مفاسد اقتصادی و عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 سعی خود را به این منظور استوار کردم و در کنار طرح سوال و استیضاح‌ها، تحقیق و تفحص و بازدیدهای مکرر در بحث‌های مهمی نظیر فساد در بانک‌های دی و سرمایه، گمرک، قاچاق ارز و دام و کالا و خودرو، سپرده‌گذاری در سایپا، شکر، فرودگاه‌ها، صندوق ذخیره فرهنگیان، گرانی سکه و ارز و ده‌ها مورد دیگر اکثرا به نتایج مهمی رسید. با همکاری قوه قضائیه و اعلام اسامی 31 مفسد اقتصادی، تعدادی از این افراد دستگیر و محاکمه و به دار مجازات آویخته شدند. با این روند به‌ویژه با انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه، سال خوبی در این جهت قابل ترسیم خواهد شد که به طور قطع این مسیر استمرار همراهی مسئولان ذی‌ربط، مردم و اصحاب رسانه را همچون گذشته می‌طلبد.
 

رونق سرمایه‌گذاری در شهر


کامران گردان-رئیس شورای شهر همدان

شورا یک نهاد قانون‌گذار است و لوایح این نهاد باید در شهرداری اجرا شود. یکی از موضوعاتی که سال گذشته پیگیر آن بودیم، تصویب لایحه رایگان‌ کردن ساخت‌و‌ساز تا دو و نیم طبقه در مناطق توانمندسازی بود تا از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز جلوگیری شود و نتایج خوبی برای شهر، شهرداری و شورای شهر داشته باشد. ایجاد فرهنگسرای کسب و کار در منطقه خضر عملیاتی شد و امیدواریم با حمایت دستگاه‌ها، استفاده بهتری از این فرهنگسرا شود. رایگان‌ کردن عوارض راه‌اندازی خانه‌های بومگردی و سفره‌خانه‌های سنتی به منظور افزایش ظرفیت‌های گردشگری شهر از دیگر اقداماتی بود که عملی شد و امیدواریم منجر به افزایش تعداد گردشگران ورودی به همدان شود. 

مصوباتی درخصوص شهرداری داشتیم تا پروژه‌های شاخصی را که مد نظر دارد معرفی کند. آرام‌سازی بلوار ارم از جمله این پروژه‌هاست که در حال انجام است. بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شد تا طبق آن عوارض پروژه‌هایی که بالای 50 میلیارد تومان باشد، اقساطی شود و سرمایه‌گذاران وارد همدان شوند. اتمام پروژه پیاده‌راه اکباتان، شروع عملیات پل چپگرد غدیر و سرعت ‌بخشیدن به پل سردار شهید همدانی که تا شهریور امسال پایان می‌یابد از جمله این پروژه‌هاست. افزایش فضای سبز را مدنظر داریم و پارک 250 هکتاری ولایت را خواهیم ساخت. 5 پروژه نیمه‌تمام را در نظر داریم تا در سال 98 پایان یابد. پل سردار شهید همدانی، سالن 1200 نفری تالار قرآن، آرام‌سازی بلوار ارم و پارکینگ محله‌ آقاجانی‌بیک از جمله این پروژه‌هاست.
 

  سال زراعی پربار


منصور رضوانی‌جلال-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان

استان همدان 1/4 درصد از تولیدات و 2/3 ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. میانگین تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان 9/4 میلیون تن است. مجموعه تولیدات گیاهی استان نزدیک به ۴ میلیون تن است که شامل محصولات زراعی و باغی می‌شود. کشاورزی استان سکون نداشته است و سال گذشته هم مانند سال زراعی 96-95 در حوزه تولیدات گیاهی جایگاه خوبی در کشور داریم؛ به‌طور مثال، در تولید سیب‌زمینی در حالی که سطح زیر کشت را کاهش داده‌ایم، اما با ۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید ۹۷۰ هزار تن محصول در کشور رتبه اول را داریم. همچنین در تولید محصولاتی چون گردو، گشنیز و رازیانه در رتبه اول و انگور در جایگاه دوم و یونجه در رتبه سوم کشور قرار داریم. سال گذشته گندم با تولید ۸۰۰ هزار تن و ۶۳۲ هزار تن خرید مازاد بر مصرف رتبه ششم کشور را دارد. سطح زیر کشت گندم آبی در سال ۹۷، ۶۹ هزار و 598 هکتار و گندم دیم ۳۲۲ هزار و 958 هکتار و برآورد تولید بیش از ۷۶۰ هزار تن و تولید جو ۲۰۰ هزار تن است. ۳۴۰ هزار تن دانه روغنی کلزا در کشور تولید و به کارخانه‌ها تحویل داده شده است. چغندر قند یک محصول پرآب‌بر است و سطح زیر کشت آن در استان ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است و سال گذشته ۷۵ درصد از شکر کشور در استان تولید شد.

ما به دنبال این هستیم که کشت محصولات پرآب‌بر را در یک سطح معقول با میانگین تولید مطلوب نگه داریم. الگوی کشت را با توجه به مزیت نسبی هر محصول در هر منطقه بومی‌سازی می‌کنیم. برنامه کشت استان بر مبنای مزیت‌های نسبی آب، خاک و تجربه کشاورز است. به دنبال این هستیم که سبزی‌کاری آلوده را در استان به صفر برسانیم.
 

 تقویت اقتصاد حلال در استان


محمد مددی-مدیرکل اداره استاندارد استان

تشکیل شورای استاندارد استان یکی از برنامه‌های ما در سال 97 بود که این اتفاق افتاد و مصوبات خوبی داشت و حتی اداره کل استاندارد نیز موظف شد فراتر از اهداف روزمره و تعیین‌شده به استانداردسازی محصولات بومی بپردازد. با تشکیل کارگروه استانداردسازی مباحث گردشگری مانند هتلینگ در همدان به عنوان پایلوت نیز موافقت شد تا بتواند هم به توسعه گردشگری استان کمک کند و هم یک هم‌افزایی در این حوزه انجام شود.
تقویت اقتصاد حلال نیز از دیگر برنامه‌های ما بود. سازمان ملی استاندارد طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تنها متولی تعیین نشان حلال است. در شورای استاندارد مصوبه‌ای داشتیم که طبق آن سازمان جهاد کشاورزی استان و دامپزشکی موظف شدند کشتارگاه‌هایی که تولیدات آنها الزامات کشتار حلال را دارد، برای این‌که بتواند در کشورهای همسایه سهم قابل توجهی داشته باشند، با سرعت بیشتر هدایت کنند تا بتوانند برای تولیدات خود نشان حلال بگیرند و بتوانند به توسعه اقتصاد حلال استان کمک کنند.
 

 همدان جهانی


علی مالمیر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان

شاید بتوان گفت استان همدان امسال پربارترین سال خود از نظر گردشگری را از سر گذراند. در سال 2018 همزمان با سال 1397 همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی شد تا یک فرصت بی‌نظیر را برای توسعه گردشگری نه فقط استان بلکه کشور کسب کند. برگزاری دو رویداد بین‌المللی در قالب همدان 2018 با عناوین مجمع گفت‌وگوی وزرای گردشگری آسیا و اجلاس سازمان جهانی گردشگری که به ترتیب اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و زوراب پولو لیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی مهمانان ویژه آن بودند و حضور نمایندگان 27 کشور دنیا در این برنامه‌ها فرصت مغتنمی بود که نه تنها همدان که نام بلند ایران بر سر زبان‌ها بیفتد و گردشگران سراسر دنیا را قانع کند که به یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا و زیباترین کشورهای جهان سفر کنند. تا مدت‌ها نام همدان در پرمخاطب‌ترین خبرگزاری‌های دنیا و سایت‌های گردشگری جست‌و‌جو شد و حالا دیگر همدان را خیلی‌ها می‌شناسند. حضور همدان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نیز از دیگر اتفاقات مهمی بود که این استان در حوزه گردشگری تجربه کرد. رویدادهایی که در همدان اتفاق افتاد و تبلیغات برون‌استانی که در طول سال گذشته انجام شد، نوید سال پرگردشگر را در سال 98 می‌دهد و امیدواریم با محقق‌ شدن این موضوع شاهد رشد و شکوفایی استان در سال جدید باشیم.


 بهار حوزه سلامت

سید حبیب‌الله موسوی‌بهار-رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان
خرید دستگاه‌های رادیوتراپی به مبلغ 17 میلیارد تومان مهم‌ترین اتفاق سال 97 در حوزه سلامت بود؛ چراکه اگر به‌موقع اقدام نمی‌کردیم الان نمی‌شد این دستگاه‌ها را با 50 میلیارد تومان هم خریداری کرد. آغاز ساخت مرکز جامع سرطان را هم نباید فراموش کرد که با سرعت خوبی در حال انجام است. 
افتتاح سلامتکده بدیع‌الحکما، بیمارستان بهار و کلینیک‌های ویژه در سراسر استان به‌خصوص کلینیک ویژه مرکز استان، تکمیل پروژه‌های بهداشتی که تقریبا همه پروژه‌ها به پایان رسید و خرید 3 دستگاه سی‌تی‌اسکن که چهره استان را تغییر خواهد داد، از دیگر اتفاقات خوب استان در حوزه سلامت در سال 97 محسوب می‌شود.
راه‌اندازی بیمارستان تویسرکان، بیمارستان دندان‌پزشکی بهار، رشته‌های جدید در مقطع تخصصی پزشکی مانند چشم‌پزشکی و طب سنتی و از همه مهم‌تر راه‌اندازی رادیوتراپی در بخش دولتی از برنامه‌های ما در سال 98 خواهد بود.

 

از افزایش بودجه شهری تا افتخارات  ورزشی در قزوین



بهناز عبداللهی|  قزوین- خبرنگار:


 قزوین در یک سال گذشته بستر اتفاقات و رویدادهای مختلف در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، شهری، فرهنگی و ورزشی بود. در این مطلب نگاهی داشتیم به مهم‌ترین رخدادهایی که قزوین در سال 97 از سرگذراند.


درآمدهای شهری زیر سایه ساخت‌وساز 

بودجه در نظر گرفته شده در سال گذشته برای شهرداری قزوین، 635 میلیارد تومان پیش‌بینی‌ شده بود که نشان از رشد 14 درصدی آن نسبت به سال 96 داشت. براساس گفته‌های علی صفری، شهردار قزوین، بودجه شهرداری که در سال 97 با اتکا بر موضوع اقتصاد مقاومتی و درآمدهای پایدار براساس توسعه شهر به تصویب ‌رسیده بود، مشمول برنامه‌های بلندمدتی چون برنامه 1404، رویکردهای برنامه 5 ساله دوم شهرداری و برنامه ششم توسعه کشور بوده است که براساس موارد ذکرشده، هزینه‌های جاری 30 درصد و هزینه‌های عمرانی 70 درصد بودجه پیش‌بینی ‌شده‌ بود. همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری از اولویت‌های بودجه در سال 97 بود. 219 پروژه در حوزه معاونت عمرانی، 33 پروژه در حوزه ترافیک، 31 پروژه در حوزه خدمات شهری و سایر حوزه‌ها از ارقام قابل توجه بودجه سال جاری بوده که در واقع 45 درصد پروژه‌ها به معاونت عمرانی و 20 درصد به حوزه ترافیک اختصاص یافته بود.

اما محقق شدن کمتر از نیمی از بودجه در سال 97، بلاتکلیفی بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و هزینه‌های سنگین شهرداری در اتمام عملیات عمرانی از اتفاقات امسال بود.
هرچند ایجاد کمربند سبز و توجه به مبلمان شهری، فرهنگسازی گسترده در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و دوچرخه و مهم‌تر از همه برنامه‌های فرهنگی متعدد را می‌توان عملکرد موفق شهرداری در سالی که گذشت دانست.

اتمام پل بزرگ امام رضا (ع) در روزهای گذشته و پیراستن شهر در آستانه سال نو برای مسافران نوروزی نیز از اتفاقات قابل اعتنا در حوزه مدیریت شهری قزوین بود.
تغییر مدیران شهری در الوند، تاکستان و آبیک از دیگر شهرهای بزرگ استان و رایزنی‌ها برای شهرداران جدید و ایجاد رونق و فعال کردن کدهای درآمد در سایه رکود ساخت‌و‌ساز در شهرها و مهم‌تر از همه کم شدن درآمدها از محل ارزش افزوده سال سختی را برای مدیریت شهری استان قزوین رقم زد.


خسارت به کشاورزی 

 قرار گرفتن یک مدیر زن بر مسند یکی از ارکان مهم توسعه استان یعنی سازمان کشاورزی با بی مهری های زیادی در شروع سال 97 همراه بود؛ این نامهربانی‌ها با سرمای بی‌هنگام بهاری همراه و بیش از 70 درصد باغات استان در سرمای بی‌سابقه دچار خسارت شد.
به گفته فاطمه خمسه، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان اولیه این خسارت‌ها بیش از ده‌ها میلیارد تومان برآورد شد که از این میزان تنها یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است. همین موضوع سبب شد تا استان در حوزه باغداری، سال سختی را پشت سر بگذارد.
در حوزه دام نیز بسیاری از دام‌های استان به دلیل نوسانات بازار ارز از استان خارج شد و تهیه مستندی از صادرات یکی از اصیل‌ترین نژادهای دام استان به نام شال یکی از تلخ‌ترین اتفاقات حوزه دامپروری بود.

هرچند بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی و نایاب شدن برخی از آنها دست از دامن دامداران و مرغداران برنداشت.
اما وضعیت در حوزه کشت هم چندان چنگی به دل نمی‌زد؛ چراکه خشکسالی پیاپی و بی‌آبی در بیشتر نقاط استان برای کشاورزان خبر خوبی به همراه نداشت.
ادامه مسدود شدن چاه‌های کشاورزی در راستای حمایت از آبخوان استان و فرونشست زمین در برخی باغات از مهم‌ترین رویداهای قزوین در سال زراعی گذشته بود.


حال ناخوش بهداشت و درمان 

با وجود همه فشارهای مالی بر حوزه بهداشت و درمان، مدیریت این حوزه همچنان سعی دارد با وجود بدهی‌های سنگین بیمه‌ای بر این بدنه، بخش درمان را سرپا نگه دارد؛ هر چند خبر تعطیلی بیمارستان خیریه رحیمیان تنها بیمارستان البرز و نیمه تعطیل شدن بیمارستان شهدای ولیعصر (عج) آبیک به دلیل بدهی‌های بیمه این روزها خبرهای خوشی برای حوزه درمان نیست.
ارتقای سطح کیفی خدمات، راه‌اندازی مرکز جامع سرطان و به اتمام رسیدن پروژه الحاقیه بیمارستان شهید رجایی از اتفاقات بزرگ درمانی در سال گذشته بود.

 فاز اول بزرگ‌ترین بیمارستان استان (700 تختخوابی) با ۶۰ میلیارد تومان در مدت 2 سال اجرا در آذرماه در شهرک کوثر کلنگ‌زنی و مقرر شد در صورت تامین بموقع منابع مالی این مرکز بزرگ درمانی در حداکثر ۴ سال آماده بهره‌برداری شود.این بیمارستان دارای بخش‌های داخلی، جراحی، اطفال، زنان و زایمان، روان‌درمانی، اورژانس، ال‌دی‌آر، واحدهای زایمان تک‌تخته، سی‌سی‌یو، ‌آی سی یو و سایر بخش‌های مورد نیاز است.
هرچند با راه‌اندازی این بیمارستان تعداد تخت‌های درمانی در استان به نرم کشوری نزدیک خواهد شد، ولی به دلیل قرار گرفتن قزوین در یکی از پرتردد‌ترین محورهای مواصلاتی تا رسیدن به ایده‌آل‌ها همچنان فاصله است.


وضعیت اجتماعی در قزوین 

اما در سالی که گذشت اوضاع استان در حوزه اجتماعی و خانواده چنگی به دل نمی‌زد. افزایش آمار طلاق در چندمین سال متوالی، افزایش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه و بطن شهر، افزایش تعداد معتادان و پایین آمدن سن اعتیاد و زنانه شدن آن از موضوعاتی بود که کارشناسان اجتماعی را نگران کرده است.
اجرای طرح ملی سامانه رصد اجتماعی با هدف کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی به اهتمام بهزیستی استان از اتفاقات مهم سال گذشته بود.

در این طرح پرسش‌نامه‌های پژوهشی استانداردشده با مؤلفه‌هایی از قبیل خشونت خانگی، دغدغه‌های اجتماعی، اعتماد، همکاری و مشارکت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، اهمیت به معلولان و سالمندان و دیگر موارد سلامت روانی و اجتماعی در اختیار پرسشگران و گروه کارشناسی بهزیستی قرار گرفت و اطلاعات توسط کارشناسان بهزیستی جمع‌آوری شد تا جهت پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها در اختیار برنامه‌ریزان و کارشناسان قرار گیرد تا براساس آن برنامه‌هایی متناسب با وضع موجود برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تدوین و تبیین کنند.

بر اساس آمارها اعتیاد، طلاق، کودک‌آزاری و همسرآزاری از عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان در سال گذشته بود. پس از بررسی اطلاعات تمامی مراکز اداره کل بهزیستی برای کاهش این آسیب‌ها که ‌رتبه‌های کشوری را نیز دارند به حال آماده‌باش درآمدند و با همکاری دستگاه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و قضایی آماده ارائه خدمات شدند.


گردشگری قزوین 

شاید مهم‌ترین اتفاق چه در حوزه گردشگری استان و چه مدیریتی، برکناری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان به همراه دو تن از مدیران این مجموعه بود که با توجه به سبقه طولانی درگیری‌ها در حوزه مدیریت شهری و میراث فرهنگی در قزوین با حاشیه‌های زیادی نیز همراه بود. 

بسیاری از پروژه‌های مدیریت شهری که به دلیل ورود به حوزه میراث فرهنگی بر زمین مانده بود بعد از دستگیری مدیرکل به بهانه فساد مالی وارد فاز تازه‌ای شد، به نحوی که خبرها حاکی از آن بود مجموعه دولتخانه صفوی قرار است برای بهسازی به شهرداری قزوین واگذار شود که به نقل از رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، خبری خوش در روزهای پایانی سال 97 محسوب
 می‌شد.اما حوزه گردشگری استان همچنان در شرایط ایده‌آلی به سر نمی‌برد و در تازه‌ترین آمارها در یک برنامه تلویزیونی ۷۰ درصد مردم، قزوین را مقصد گردشگری نمی‌دانند؛ موضوعی که مطرح شدنش از زبان علی فرحزاد، معاون عمرانی استاندار، خبر خوشایندی برای قزوینی‌ها نبود.


 نقش پررنگ فرهنگ و هنر

استان قزوین در سال 97 شاهد کسب جوایز و عناوین مختلفی توسط هنرمندان و نیز برگزاری جشنواره‌های مختلفی بوده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.
فریدون محمدبیگی با گروه سماع، در سی و چهارمین دوره موسیقی فجر به اجرا پرداخت. همچنین استان در جشنواره تئاتر فجر یک نماینده داشت؛ نمایش «تاریخ مردم و کوچه و بازار فرانسه در قرن 18 » به کارگردانی سعید شیخی در این جشنواره به روی صحنه رفت. در زمینه فیلم کوتاه نیز استان قزوین شاهد تولید فیلم‌هایی بود که می‌توان به فیلم کوتاه زندگی لزج ساخته محسن مهری به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان قزوین و معین تک‌روستا اشاره کرد که تجربه حضور در جشنواره‌های مختلفی از جمله فیلم کوتاه تهران، ازمیر ترکیه، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تیرانا در آلبانی، جشنواره بین‌المللی چنای هند، جشنواره قبرس و... را از سر گذراند. همچنین از دیگر فیلم‌های کوتاه ساخته‌شده در استان قزوین در سال 97 می‌توان به فیلم کوتاه آدم‌پران به کارگردانی امیر رضا جلالیان و تهیه‌کنندگی میثم جمالی و بازی بازیگر قزوینی سینما و تلویزیون محمد ساربان اشاره کرد که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته است.

پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران در استان قزوین، با معرفی آثار برتر در رشته‌های نستعلیق، نسخ، ثلث و شکسته نستعلیق برگزار شد. از نکات قابل توجه دیگر در سالی که گذشت می‌توان به نامزدی مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز برجسته قزوینی، برای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم «شبی که ماه کامل شد» اشاره کرد. اکران برخی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در استان، برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه کتاب و سومین جشنواره مد و لباس استان از دیگر اتفاقات مهم هنری است که در سالی که گذشت در کارنامه هنری مینودر رقم خورد.
هرچند در روزهای پایانی سال مرد اول فرهنگ و ارشاد استان هم جایش را به بهانه بازنشستگی ترک کرد و مدیر اسناد و کتابخانه‌های استان سکاندار اداره فرهنگ و ارشاد قزوین شد.


افتخارات ورزشی

سال 97 به اعتقاد اکثر کارشناسان ورزشی، با توجه به این‌که مسابقات بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 در اندونزی در مرداد و شهریور برگزار شد، بیشتر نگاه‌ها فراملی بود تا درون استانی. ورزش استان نیز در این دوره از مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی ورزشکار داشت و شاهد درخشش ملی‌پوشان بودیم. در بخش استانی، قبول میزبانی از مسابقات مختلف کشوری، برگزاری چند مجمع انتخاباتی، حضور تیم‌های باشگاهی هیات‌ها با نام شورا و شهرداری و صعود دو تیم بسکتبال آقایان و بانوان والیبال برای لیگ برتر سال آینده و... را می‌توان نام برد.

تیم‌های فوتبال و فوتسال باشگاهی استان قزوین در سال گذشته با وجود همه مشکلات ساختاری، سخت‌افزاری و حمایتی در رقابت‌های درون‌استانی و مرحله اول باشگاهی کشور در رده‌های سنی مختلف به میدان رفتند. در فوتبال 11تیم اعزام و 5 تیم راهی مرحله دوم شدند. در بخش فوتسال نیز تیم‌های مختلفی در رده‌های مختلف سنی پا به میدان رقابت گذاشتند که در نونهالان تیم باتیس البرز موفق شد به لیگ دسته یک راه یابد.

در سال گذشته، مسابقات فوتسال قهرمانی بانوان آسیا در تایلند برگزار و تیم‌ ملی قهرمان آسیا شد. فاطمه اعتدالی از استان قزوین در کنار سایر ملی‌پوشان به عنوان سومین گلزن این دوره معرفی شد. همچنین رقابت‌های المپیک جوانان در آرژانتین برگزار شد که در بسکتبال 3 نفره دختران فاطمه آقاجان‌زادگان به عنوان بازیکن و در تکواندو فاطمه صفرپور به عنوان مربی حضور داشتند. برگزاری اردوهای مختلف تیم‌های ملی پایه‌ای، قبول میزبانی از مسابقات مهم کشوری مانند کاراته، رزمی، کارمندان دولت و... را می‌توان از افتخارات ورزشی استان در سالی که گذشت نام برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید