• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51372
+
-

سیل ویرانگر

30 درصد شهر پلدختر و 30 تا 35 درصد شهر معمولان در سیل لرستان آسیب دید/در جریان وقوع سیل‌های خوزستان 100 روستا از سکنه تخلیه شدند/سیل اخیر حدود هزار میلیارد ریال به شبکه راه‌های استان ایلام خسارت زد

پرونده
سیل ویرانگر

سال 98 در حالی آغاز شد که مردم سراسر کشور دچار شوک شدند. جاری شدن سیل در بیش از 20 استان کشور در روزهای آغازین سال نو، مردم بسیاری از استان‌ها و مسافران نوروزی را غافلگیر کرد و در این میان، شمار زیادی از شهرها و روستاهای کشور دچار خسارات سنگینی شدند.

به گزارش همشهری، شوک عظیم با سیل گلستان و زیرآب رفتن آق‌قلا آغاز شد و پس از آن وقوع سیل در شیراز موجب به هم ریختن این شهر، فوت 19 شهروند و مسافر، از بین رفتن بخشی از تاسیسات شهری و...، خسارت دیدن واحدهای مسکونی و تعداد زیادی خودرو شد و مردم کشور را بیش از پیش در رعب و وحشت ناشی از سیل فروبرد و مسیر بسیاری از سفرهای نوروزی را تغییر داد. اما وقوع سیل به شهر شیراز خلاصه نشد و دامنه آن به استان‌های غربی از جمله خوزستان، لرستان و ایلام و حتی استان‌های کویری همچون قم و سمنان کشید. همچنین به گزارش ایرنا، برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون 15 نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند. در خوزستان نیز یک نفر در سیل اخیر جان باخته است. در استان ایلام نیز یک نفر جان خود را در سیل از دست داده است. به گزارش ایرنا، متوفی حدود ۹۰ سال داشت که به منظور سرکشی از اراضی کشاورزی قصد عبور از رودخانه فصلی را داشته که متأسفانه در سیلاب غرق ‌شد.

سیل در لرستان باورنکردنی بود. خبرها، فیلم‌ها و عکس‌ها حاکی از آن بود که جریان شدید سیل وارد شهرها و روستاهای این استان شده و خسارت سنگینی وارد کرده است. سیل لرستان هم تلفات جانی داشت و هم خسارات مالی هنگفتی به تاسیسات شهری، تاسیسات برق، مخابرات و بخش کشاورزی وارد کرد. بیشترین تخریب سیل مربوط به شهرستان پلدختر بود. ارتفاع آب سیل در این شهرستان تا پشت‌بام برخی خانه‌ها رسید. 
مسئولان از چند روز قبل به اهالی شهرهایی که پیش‌بینی شده بود درگیر سیل خواهند شد، هشدار داده بودند و از آنها خواسته بودند که شهر را تخلیه کنند.

در میان خبرهای سیل و خرابی‌های آن، استان ایلام دیده نشد و در حاشیه قرار گرفت. سیل لرستان به قدری مخرب و هراس‌آور بود که در این میان ایلام تحت‌الشعاع قرار گرفت و آثار ویرانی سیل در شهر و روستاهای آن پررنگ نشد. این در حالی است که وقوع سیل در این استان نیز تبعات سنگینی داشت و مردم را دچار دردسرهای فراوانی کرد.
پس از آن وقوع سیل در خوزستان و خسارت‌های ناشی از آن تعداد بیشتری از مردم کشور را درگیر مشکلات ناشی از این حادثه طبیعی کرد. حضور به موقع نیروهای هلال‌احمر، ارتش، سپاه و بسیج در مناطق سیل زده و توزیع کمک های مردمی اگرچه مرهمی بر دل مردم مناطق سیل‌زده لرستان، اسلام و خوزستان بوده و است اما شدت خسارت‌ها به حدی است که کمک‌های بیشتری از سوی نهادهای کمک‌رسان و مردمی می‌طلبد. 
 

لرستان

 

لرستان زیر آب


حنان سالمی|  اهواز- خبرنگار:


وقوع سیل در لرستان مردم سراسر کشور را در بهت فروبرد و آنها را برای هموطنان لرستانی خود نگران کرد. شوک سیل در لرستان کمتر از شوک سیلاب شیراز نبود بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.  مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه‌های اطراف گذراندند.
شدت آن به حدی بود که خسارات فراوانی به روستاها و شهرهای این استان وارد کرد، راه‌های ارتباطی تعدادی از شهرها و روستاها مسدود شد، ۹۷ روستای سیل‌زده روزها در خاموشی فرورفتند، خطوط تلفن قطع شد و بسیاری از روستاها و شهرها از سکنه خالی شدند و به محل‌های امن انتقال یافتند.

تمام راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
 پس از فروکش کردن سیل نیز گل ‌و لای زیادی از آن به جا ماند. ارتفاع گل‌ و لای آنقدر زیاد بود که تا سقف خودروهای سواری می‌رسید.
اکنون نیز برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

بر اساس ارزیابی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، ۱۰ هزار واحد مسکونی در لرستان از سیلاب خسارت دیده‌اند. این مطلب را «مسعود رضایی» مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز تایید کرده و گفته است: آمار به روز تغییر می‌کند و دقیق نمی‌شود میزان خسارت‌ها را گفت. اما با توجه به آنچه تا الان جمع‌بندی شده، ۷ هزار واحد مسکونی تعمیری و ۳ هزار واحد خسارت دیده‌اند.

همچنین به بسیاری از ابنیه تاریخی این استان که در مسیر سیلاب بوده‌اند، خسارت سنگین وارد شده است از جمله اینکه ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الافلاک دچار ریزش شد اما به پیکره اصلی این قلعه آسیبی نرسید. همچنین آسیب‌وارد شدن به بسیاری از مدارس شهرستان‌های پلدختر و معمولان موجب شده است که مدارس کار خود را بعد از تعطیلات نوروزی دیرتر آغاز کنند.

وقوع سیل در لرستان، در مقایسه با برخی دیگر از استان‌های سیل‌زده، تبعات بیشتری داشت به خصوص در شهرستان پلدختر و بخش معمولان چراکه کمک‌ها به خوبی توزیع نشدند و حتی بسیاری از سیل‌زدگان که محلی برای اسکان نداشتند، به کوه‌ها پناه بردند تا از سیل در امان بمانند. 
در این میان مردم محلی به داد سیل‌زده‌های پناه‌برده به کوه رسیدند و کمک‌های خوراکی و... را با سختی فراوان به دست آنها رساندند. به گفته خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کمبود اقلام خوراکی و بهداشتی و محل اسکان همچنان وجود دارد و تعداد زیادی از لرستانی‌های سیل‌زده وضعیت مناسبی ندارند.

روز گذشته وزیر کشور به منظور سرکشی به مناطق سیل‌زده لرستان به این استان سفر کرد. «عبدالرضا رحمانی فضلی»پس از ارزیابی هوایی از شرایط مناطق سیل‌زده استان، وارد پلدختر شد. وی پس از بازدید از سطح شهر برای استماع گزارش عملکرد مدیران استان و شهرستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران پلدختر شرکت کرد.


قول وزیر کشور به مردم لرستان

وزیر کشور دیروز در این جلسه ستاد گفت: دولت برای پرداخت هزینه اجاره بها به سیل زدگان در لرستان آمادگی کامل دارد.
رحمانی فضلی افزود: سیل زدگانی که واحدهای مسکونی خود را از دست داده یا قابل سکونت نباشد می توانند اجاره بها برای اسکان خود دریافت کنند.
وی بیان کرد: فعال شدن موکب های اربعین نیز برای خدمات رسانی به سیل زدگان به‌خصوص در بخش تامین غذا ضروری است.
وزیر کشور همچنین از مسئولان استان لرستان خواست تا با جمع بندی خسارت‌های سیل حداکثر تا یکشنبه (فردا) برای تصمیم گیری آن را به هیأت دولت ارایه کنند.


حجم خسارات سیل در لرستان بیشتر از سایر استان‌ها 

وزیر کشورهمچنین در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده پلدختر در جمع خبرنگاران گفت: حجم خسارات سیلاب در لرستان بیشتر از سایر استان های سیل زده است که باید با جدیت و فوریت مشکلات مردم آسیب دیده طرف شود.
رحمانی فضلی اظهار داشت: مرحله اول که مقابله بود به خوبی طی شده، هم اکنون دوره دوم بحث خدمات رسانی از جمله اسکان موقت، تغذیه، بهداشت و امداد رسانی‌ها آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه بزرگ ترین آسیبی که سیل وارد کرده به راه‌های ارتباطی است، بیان کرد: پل‌ها و جاده‌ها را سیل برده و موقعیت راه‌ها نیز برای مرمت و بازسازی با توجه به قرار گرفتن در مجاورت کوه سخت و زمان بر خواهد بود.
وزیر کشور ادامه داد: جلسه استانی در شهر پلدختر برگزار و تصمیمات مختلفی در مورد نحوه اسکان و در رابطه با خدمات و تغذیه نیز هماهنگی‌ها به عمل آمد.

رحمانی‌ فضلی اضافه کرد: حدود 30 درصد شهر پلدختر و 30 تا 35 درصد شهر معمولان در جریان سیلاب آسیب دیده است. بنابراین کسانی که می‌توانند خانه دیگری را اجاره کنند با آن‌ها همکاری خواهد شد و افرادی که چادر می‌خواهند نیز با آنان موافقت می‌شود. وزیر کشور با اشاره به اینکه تاکید اصلی بر ساخت و ساز است که در زمان بندی مشخص باید انجام شود، گفت: خسارت‌هایی به کشاورزی، زراعت و دامداری وارد شده که سریع جبران خواهد شد و تلاش می شود که این مهم به نحو احسنصورت گیرد.

رحمانی‌ فضلی افزود: رسانه‌ها حجم خسارات را بیشتر در مورد پلدختر و معمولان اعلام کرده اند، که در بازدید هوایی که انجام شد دیدیم که خیلی از روستاها با جمعیت بسیار بالا آسیب جدی دیده‌اند.
وی بیان کرد: این روستاها واقعا آسیب دیده و جاده‌های آنها تخریب شده است، خانه‌های این افراد را سیل برده و خدمات دهی به آنها یکی از مصوبات جلسه دیروز بود که باید با یک نظام عادلانه و صحیح اقدام شود تا کسی مورد غفلت قرارنگیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه جلسه دیروز تنها مخصوص پلدختر نبود و در مورد تمام استان تصمیم گیری شد. به گفته او،  اشراری از مراکز و شهرهای دیگر در اینجا ایجاد نا امنی کرده بودند که شناسایی و دستگیر شدند و مردم اکنون در آرامش به سر می‌برند. وی تاکید کرد: دادستان کل به عنوان متولی آبرو و حیثیت تمامی مردم در دفاع از قانون، مسائلی که در فضای مجازی پخش می‌شود را پیگیری کند و از شورای امنیت خواسته شده است که با تمام آنهایی که  آبروی یک ملت را زیر سوال می‌برند، برخورد جدی بشود.
وزیر کشور اضافه کرد: مردم کاملاً همراه، همدل و همگام هستند و هیچ مورد خلاف گزارش نشده است، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ارتش، سپاه و بسیج همه برای برقراری امنیت و ایجاد نظم کمک می‌کنند و طبیعی است در جاهایی که سیل با این عظمت می‌آید بی نظمی‌هایی در ترافیک و خیابان‌ها رخ دهد که گلایه مندی مردم را به همراه داشته باشد.

رحمانی فضلی بیان کرد: مردم برای عید آماده بودند اما یک مهمان ناخوانده به نام سیل خانه آنها را خراب کرد و به آنها آسیب وارد آورد؛ معلوم است که ناراحت هستند و حق دارند اظهار ناراحتی کنند اما نباید به آن پیرایه‌هایی را به عنوان ناامنی اضافه کنیم.
وی گفت: امیدواریم که خداوند توفیق دهد و بتوانیم یار در کنار آنها باشیم؛ رئیس‌جمهوری تاکید کردند که خسارت‌ها دقیقا برآورد و اعلام شود همچنین خدمت مقام معظم رهبری نیز که بودیم به ویژه برای مراحل بعد از این سیل سفارش و در سخنرانی‌های روز مبعث نیز بیان کردند. 


خسارت دیدن کشاورزی و آبخیزداری

سیل لرستان، علاوه بر تاسیسات شهری، خسارات سنگینی نیز به بخش کشاورزی و نیز آبخیزداری این استان وارد آورد. «شیرزاد نجفی» مدیرکل منابع طبیعی لرستان از خسارت ۳۴ میلیارد تومانی سیل به حوزه آبخیزداری این استان خبر داده و گفته است: سیل اخیر به ۴ حوضه آبخیز استان خسارت زده که میزان آن ۳۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان این‌که «بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی سیل این استان مربوط به شهرستان دلفان است»، گفت: کل خسارت وارد آمده به بخش کشاورزی استان بر اثر سیل فروردین امسال ۸۴۸ میلیارد تومان بوده است.
«نامدار صیادی» اظهار کرد: از این مقدار ۶۳۴ میلیارد تومان به تولیدات و ۲۱۳ میلیارد تومان به ابنیه و زیرساخت‌های بخش کشاورزی آسیب وارد شده است.
وزیر کشور قرار است آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده را فردا 18 فروردین ماه به مجلس گزارش دهد.  


بازگشایی جاده های مناطق سیل‌زده در اولویت 

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ساختمان و مسکن گفت: بازگشایی جاده‌های مناطق سیلزده از اولویت‌های نخست این وزراتخانه اعلام کرد و گفت: سپس فاز بازسازی این مسیرها انجام می شود.
به گزارش ایرنا، «سید مازیار حسینی» در جلسه ستاد بحران در سالن جلسات استانداری لرستان افزود: برای رفع مشکلات ایجاد شده در مناطق سیلزده لرستان یک کمیته فنی با دستور وزیر تشکیل می شود که معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه، سازمان ملی زمین و مسکن، مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل عضو هستند.

وی اظهار کرد: پس از عبور از شرایط اضطراری فاز بازسازی آغاز می شود و باید مبنای عملیات های بعدی قرار گیرد.
حسینی افزود: اولویت ها باید در استان لیست و مشخص شود چراکه در مدیریت بحران توازن بین نیاز و ظرفیت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ساختمان و مسکن گفت: مدیریت انتظارات نیز باید انجام شود تا مانع از عدم اعتماد شویم.
وی افزود: هرکاری نیازمند زمان است و نباید اقدامات بی اساس و غیرکارشناسی انجام داد.
حسینی ادامه داد: بر اساس تصمیم وزیر برای هر روستا بر اساس وسعت خسارت بنیاد مسکن یک استان معین و برای هر شهرستان یک اداره کل استان معین در نظر گرفته می شود.


بازگشایی راه ارتباطی شهر معمولان

با فروکش کردن سیل اقدامات مسئولان برای بازگشایی راه‌ها و جمع‌آوری گل‌ولای ناشی از سیل آغاز شد و درحال‌حاضر راه ارتباطی شهر معمولان بازگشایی و روند امداد رسانی سریع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز در این رابطه گفت: با بازگشایی محور ارتباطی پلدختر از مسیر خرم آباد، کمک رسانی به بخش معمولان از طریق زمینی شدت گرفته و این کمک‌ها افزایش هم خواهد
 یافت. «عبدالهاشم حسن‌نیا» اظهارکرد: درحال‌حاضر جاده قدیم معمولان - خرم آباد ترمیم شده و آماده عبور خودروهای امدادی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل تخریب راه ارتباطی خرم آباد- معمولان بر اثر سیل در چند روز گذشته این محور مسدود و کمک رسانی به سیل زدگان را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: همه راه‌های شریانی لرستان تا امروز شنبه بازگشایی می‌شوند.


جمع‌آوری گل و لای

شهردار خرم آباد نیز گفت: 60 درصد گل و لای معابر و منازل مسکونی و اماکن تجاری این شهر جمع آوری شده و تا 2 روز آینده خرم آباد به طور کامل پاکسازی می شود.
«وحید رشیدی» در جمع خبرنگاران بیان کرد: تا کنون 800 مورد تخلیه آب از منازل و اماکن شهر خرم آباد انجام شده
 است.
وی اظهارکرد: هم اکنون نیروهای شهرداری مشغول جمع آوری گل و لای و شستشوی معابر هستند و نیروهای بسیج در محلات نیز شهرداری را در انجام این مهم یاری می کند. رشیدی به کمبود ماشین آلات شهری مورد نیاز اشاره کرد و افزود: لجن زیادی در زیرگذرها ته نشین شده که توسط نیروی انسانی درحال جمع‌آوری است.
شهردار خرم آباد با تاکید بر اینکه دیواره‌های ساحلی رودخانه خرم رود تخریب شده و ایمن سازی آنها در حال انجام است، اضافه کرد: در زمان بازگشایی مدارس روند خدمات رسانی شهرداری به دلیل ترافیک شهری دچار مشکل می شود.
 

خوزستان

خوزستان در محاصره سیل


حنان سالمی|  اهواز- خبرنگار:


هنوز لباس‌های هویزه و دشت ‌آزادگان از سیل بهمن‌ماه 97 خشک نشده بود که چند روز بعد از تحویل سالِ نو، سیل دیگری خوزستان را درگیر کرد.

مسئولان خوزستان همواره از وضعیت مطلوب سدها می‌گفتند و این‌که هیچ خطری استان را تهدید نمی‌کند، اما در روز 5 فروردین 98 استان لرستان درگیر سیل ویرانگری شد و طولی نکشید که سیلاب ساکنان شماری از شهرها و روستاهای خوزستان را نیز دربر گرفت و اهالی را از خانه و زندگی خود جدا کرد.
شهرهای شوش، شوشتر، حمیدیه، دشت‌ آزادگان، بستان و روستاهای دهول، زیدان، شیخ حسین، بیت یدی و... طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان در معرض خطر آبگرفتگی حاشیه رودخانه دز و کرخه بودند و از مسئولان درخواست شده بود در اسرع وقت برای حفاظت از شهروندان و روستاها تمهیدات لازم را بیندیشند.

بارندگی‌ها در استان شروع شده بود و دغدغه اصلی خوزستانی‌ها اسکان مهمانان نوروزی بود که برای سفر، این استان جنوبی را انتخاب کرده و به ناچار با باران مواجه شده بودند. ابتدا مد کارون در اروندکنار برخی روستاها را زیر آب برد. اطلاعیه‌ها صادر شده بود و مردم از آنها باخبر بودند اما هیچ‌کس نمی‌خواست باور کند که آب این بار نه تنها برای زیر و رو کردن زمین‌های زراعی‌شان، بلکه برای ویران کردن خانه و کاشانه‌شان هجوم آورده است.

حجم آب رودخانه‌ها روز به روز افزایش پیدا کرد و به تبع آن بر نگرانی مردم نیز افزوده شد. هنوز آثار مخرب سیل سال 95 و بهمن 97 را می‌توان در زمین‌های کشاورزی و دستان پینه‌بسته مردان و زنان این دیار دید.


اوضاع رودهای خوزستان

در روزهای ابتدایی سال نو وضعیت اروندکنار بحرانی شد؛ تمام کوچه‌ها را آب برداشت و هیچ خبر خوشی در کوچه پس‌کوچه‌های آب‌خورده اروندکنار نبود. حجت‌الاسلام «مهدی محمدی‌پور»  امام‌جمعه اروندکنار در یکی از این روزها گفت: وضعیت بحرانی است و باید در اسرع وقت امکانات و تجهیزات استانی از جمله بیل مکانیکی به اروندکنار اعزام شود.

درست وقتی که روستاها با سیل و خطراتش دست و پنجه نرم می‌کردند، شهردار اهواز نکته‌ای گفت که ترس از سیل را به شهرها نیز کشاند.
«منصور کتانباف» با بیان این‌که رودخانه کارون ظرفیت رهاسازی 2500 متر مکعب بر ثانیه آب را ندارد، گفت: در صورت رهاسازی آب با ظرفیت 2500 متر مکعب بر ثانیه قطعا اهواز با بحران جدی مواجه خواهد شد.
کتانباف گفت: عرض رودخانه کارون حتی به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و عمده خروجی آب رودخانه زیر تراز آب است و صددرصد ایستگاه پمپاژ آبیاری فضای سبز نیز زیر آب رفته و مشکلی که برای اهوازی‌ها خونمایی می‌کند فاضلاب‌هایی است که تخلیه‌شان همان مشکل قدیمی است که سیلاب آن را ریشه‌دارتر کرده است.

«فرهاد ایزدجو» مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان نیز در گفت‌وگویی عنوان کرد: طبق شبیه‌سازی مدل‌ها، دبی کارون در اهواز تا 3500 متر مکعب افزایش می‌یابد.
در این روزها دبی آب در حوضه کرخه هم بسیار بالا آمد اما کرخه پاسخگوی این حجم از آب نبود. فرماندار دشت‌آزادگان اعلام کرد که برای نجات جان مردم مجبور به رهاسازی آب در حوضه کرخه هستند، هرچند نتیجه این اقدام زیر آب رفتن و آسیب دیدن 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مردم 
است.

دبی رودخانه دز نیز پس از رودخانه کرخه شدیدا افزایش یافت و سیل‌بندهای روستای سادات جعاوله در شمال اهواز شکستند. به تبع این آسیب‌ها، برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات بیشتر به منازل و اراضی زراعی مردم، کار ترمیم و استحکام‌بخشی سیل‌بندها در منطقه بامدژ اهواز آغاز شد.


بسیج برای مهار سیلاب

حدود 8 روستا از بخش شعیبیه شوشتر در معرض خطر سیل بودند که برای اسکان به اردوگاه‌های از پیش آماده شده انتقال یافتند.
روز 12 فروردین، علی‌رغم تمام تمهیداتِ اندیشیده‌شده، سیل‌بندهای محافظ روستاهای بامدژ یکی پس از دیگری فروریختند و 8 روستای این منطقه هم زیر آب رفتند.
در این شرایط یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی برای کمک‌رسانی به مردم مناطق پایین‌دست سدهای استان پای کار آمدند تا اقداماتی را در جهت کاهش خسارات انجام دهند. سپاه و بسیج نیز از روزهای ابتدایی با تمام توان و امکانات برای مهار سیلاب در کنار مردم قرار گرفتند و همچنان در مناطق بحرانی حضور فعال دارند. در حال ‌حاضر درمجموع 100 روستا در این استان تخلیه شده‌اند تا جان مردم در امان 
باشد.


خسارت‌ها را پرداخت می‌کنیم

پس از وقوع اولین سیل سال جاری رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و معاون‌اول رئیس‌جمهوری به خوزستان آمدند تا وضعیت استان را به صورت میدانی رصد کنند. 
«حسن روحانی» در سفر به خوزستان گفت: بازدید میدانی مسئولان رده‌بالا می‌تواند گره‌گشا باشد. 
او ادامه داد: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که دولت در کنار آنهاست و همه خسارت‌ها را جبران می‌کند.دکتر روحانی گفت: خسارت سیل 95 به مردم خوزستان پرداخت می‌شود و مردم این روزها بیش از پیش با مسئولان همکاری کنند تا خسارات سیل به حداقل ممکن برسد.


پرداخت خسارت‌ها از امروز

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در جلسه شورای مدیریت بحران خوزستان گفت: لازم است هماهنگی بیشتری در زمینه خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده و مردم سیل‌زده انجام شود. اگر محوریت این کار بر عهده هلال احمر است، نیاز است دیگر دستگاه‌ها همکاری نزدیکی با این جمعیت داشته باشند تا کمک‌رسانی تسریع شود.«علی لاریجانی» اظهار کرد: هر کدام از نمایندگان و مسئولان اگر نیازی را احساس می‌کند که باید در اختیار سیل‌زدگان قرار بگیرد، ابتدا با هلال احمر در میان بگذارد و ما نیز فراهم کردن این نیازها را در اولویت کاری خود قرار
 داده‌ایم.

لاریجانی گفت: مردم برای پرداخت خسارت‌ها اضطراب نداشته باشند. این وعده عملی می‌شود چون مقام معظم رهبری این دستور را داده‌اند.
وی تاکید کرد: اولویت نخست ما عبور از بحران است اما باید جایگاهی برای تفکر باشد تا این آسیب‌ها تکرار نشود که اکنون نیز این تفکر موجود است و رهبر بر این موضوع تاکید کرده‌اند و امیدواریم به نتایجی برسیم که در آینده از این ضعف‌ها نداشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع سیل در چند استان و به بار آوردن خسارات سنگین به مردم گفت: روند پرداخت خسارت به سیل‌زدگان از شنبه (امروز) آغاز می‌شود.
وی افزود: احتمال پرداخت این خسارت‌ها از محل بودجه سال 98 کم است ولی پیش‌بینی می‌شود از محل‌های دیگری محقق شود.


از بین رفتن کشت 71 هزار هکتار از اراضی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز درباره خسارات سیلاب به بخش کشاورزی روستایی اظهار کرد: در سیلاب و بارندگی‌های اخیر 71 هزار هکتار از اراضی دچار آبگرفتگی شده‌اند. البته محصول زراعی مقداری از مزارع نیز به دلیل طوفان دچار خوابیدگی شد.
«کیخسرو چنگلوایی» ادامه داد: بخشی از 71 هزار هکتار اراضی تخریب شده به صورت داوطلبانه توسط صاحبان اراضی زیر آب رفتند تا از ایجاد خسارت‌های بزرگ‌تر جلوگیری شود که جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به این‌که در صورت ادامه این روند 155 هزار هکتار از اراضی دچار خسارت می‌شوند، اضافه کرد: میزان تلفات در بخش شیلات تاکنون 50 هزار قطعه است.
چنگلوایی با بیان این‌که نباید کشاورزان را به حال خود رها کرد، گفت: قسمت عمده خسارت سیل در خوزستان به کشاورزان، دامداران و روستاییان وارد شده است.


بعد از هجدهم فروردین وضعیت بهتر می‌شود

حالا بیش از 15 هزار خانوار سیل‌زده خوزستانی، دور از خانه و کاشانه، در اردوگاه‌های هلال ‌احمر به صورت موقت اسکان یافته‌اند. چادر، پتو، مواد غذایی، آشامیدنی و دارویی همه به مقدار لازم موجود است، اما دل‌های مردم سرد است چراکه زمین‌هایشان زیر آب رفته، دیگر درآمدی ندارند و خانه‌هایشان تا کمر در آب فرورفته است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان می‌گوید: «100 روستای در معرض سیلاب تاکنون به صورت کلی و جزئی برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب تخلیه شده‌اند».
«کیامرث حاجی‌زاده» می‌افزاید: همه روستاهای تخلیه شده دچار آبگرفتگی نشده‌اند بلکه این کار به ‌منظور پیشگیری از حوادث احتمالی و به خطر افتادن جان مردم صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون 35 اردوگاه اسکان اضطراری در کل استان و در نقاط امن برپا شده است، بیان می‌کند: به ساکنان مناطق عشایری توصیه می‌شود مناطق نزدیک به رودخانه را ترک کنند و به نقاط مرتفع
 بروند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه می‌دهد: شهرهای غربی خوزستان مانند دشت ‌آزادگان، هویزه و حمیدیه امکان آبگرفتگی دارند و بعد از هجدهم فروردین‌ماه می‌توان امیدوار بود که سیل فروکش کند چراکه موج جدید بارش‌ها تا هجدهم فروردین ادامه دارد.
وی می‌گوید: خسارت زیادی به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی خوزستان وارد شده است اما اعلام رقم دقیق خسارت به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد و این موضوع پس از خروج از بحران بررسی می‌شود.
وی می‌گوید: خسارت زیادی به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی خوزستان وارد شده اما اعلام رقم دقیق خسارت نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد و این موضوع پس از خروج از بحران بررسی می‌شود.

 

ایلام

خسارت سنگین سیل  به راه‌های ایلام


وقوع سیل در استان ایلام نیز خرابی‌های زیادی به بار آورد اما از آنجا که سیل لرستان زودتر رخ داد و همه نگاه‌ها و دوربین‌ها به سمت آن کشیده شد، سیل ایلام در حاشیه قرار گرفت و آنطور که باید رسانه‌ای نشد.
سیل اخیر ایلام تلفات جانی داشت و بخش‌های زیادی از زیرساخت‌های این استان هم خسارت دید. وقوع سیل خسارت سنگینی به راه‌های آن وارد کرد. 
به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای ایلام، «خسارات ناشی از سیل اخیر به شبکه راه‌های استان هزار میلیارد ریال است».
«محمدرضا رضایی» گفت: در پی بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب، 810 کیلومتر از راه‌های استان دچار خساراتی از قبیل نشست‌های موضعی، رانش و آب‌بردگی شدند. همچنین 27 پل کاملا تخریب شدند و به 750 پل آسیب‌های جدی وارد شد که میزان خسارت اولیه حدود هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.


خسارت به عشایر

مدیرکل امور عشایر ایلام نیز گفت: طبق برآوردهای اولیه، سیل به حوزه عشایری استان 76 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
«علی سلیمی» اظهار کرد: از این میزان خسارت سهم راه‌ها، زیرساخت و ابنیه عشایری بین 50 تا 60 میلیارد ریال برآورد اولیه شده است.
وی افزود: از 2200 کیلومتر راه و ابنیه عشایری هزار و 800 کیلومتر آن به علت بارش‌های تند سیلابی هفته جاری تخریب شده یا آسیب جدی دیده است.»
سلیمی گفت: بارش‌های شدید سیلابی حدود 10 میلیارد ریال خسارت به چادرها، وسایل و امکانات عشایر استان ایلام وارد کرده است.
وی افزود: سیلاب همچنین موجب تلف شدن بیش از 200 راس دام عشایر مناطق آبدانان، ملکشاهی و ایوان به ارزش 6 میلیارد ریال شد.


50 مدرسه آسیب دیدند

«محمدرضا حیدری» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز به خسارات وارد شده به مدارس این استان اشاره کرد و گفت: سیل هفته گذشته درمجموع به 50 مدرسه این استان خسارت وارد آورد که در بازدیدهای انجام شده میزان خسارت‌ها مشخص شد. درمجموع 35 میلیارد ریال خسارت به مدارس این وارد آمده است.
حیدری گفت: بر اثر ورود سیل به داخل فضاهای آموزشی به‌ ویژه در شهرستان دره‌شهر، بخش ماژین و شهرستان سیروان آسیب‌هایی به مدارس این مناطق وارد آمده که شامل آسیب‌دیدگی محوطه، موتورخانه‌ها، نم‌زدگی، تخریب نمای داخلی و بیرونی مدارس، چاه‌های سرویس بهداشتی و تجهیزات است.


نجات مسافران نوروزی از سیل

تعداد زیادی مسافر نوروزی نیز در سیل اخیر ایلام گرفتار شدند که نجات یافتند.  مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام با اشاره به تداوم امدادرسانی به سیل‌زدگان این استان گفت: 150 نفر از مسافران نوروزی در سیل ماژین گرفتار شده بودند که به وسیله بالگردهای این جمعیت به دره‌شهر منتقل شدند.
«حسین عارفی» ادامه داد: همچنین تاکنون زمینه اسکان 3 هزار سیل‌زده در کمپ‌های این جمعیت فراهم شده است.
وی از امداد‌رسانی به 8543 سیل‌زده در شهرستان‌های مختلف استان تاکنون خبر داد و افزود: به این افراد که 1883 خانوار در مناطق تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی هستند، امدادرسانی شده است. امدادرسانی و تمرکز عملیاتی هلال احمر بر ادامه ارسال اقلام ضروری از طریق بالگرد به ماژین و روستاهای اطراف آن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید