• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51373
+
-

مدیریت بحران سیل در البرز

استاندار: جاده‌های دسترسی روستایی باز است و ستاد بحران استان در آماده‌باش کامل قرار دارد

گزارش
مدیریت بحران سیل در البرز

استاندار گفت: در البرز تدابیری اندیشیده شده که امکان اسکان حدود ۳۱۵ هزار سیل‌زده فراهم شود. بر این اساس و در صورت موافقت و دستور مسئولان ملی آمادگی میزبانی از سیل‌زدگان سایر استان‌های کشور در البرز وجود دارد.
به گزارش ایسنا، «عزیزالله شهبازی» با اشاره به این‌که در برخی مناطق البرز حدود ۱۵۰ میلی‌متر بارندگی گزارش شده، افزود: میزان بارندگی در سامانه جدید که هفته پیش وارد استان شد، حدود ۵۳ میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به این‌که تا حصول اطمینان از تحقق امنیت و آرامش در البرز بیدار و هوشیار هستیم، ادامه داد: اکنون به دلیل رهاسازی صورت‌گرفته در سدهای امیرکبیر و طالقان، سدها گنجایش چندین سیلاب را نیز دارند.

شهبازی گفت: با توجه به گستردگی بارش‌ها در البرز آب‌گرفتگی‌های جزئی معابر و رانش زمین در طالقان اتفاق افتاد ولی جای خرسندی دارد که شاهد خسارات جانی در استان نیستیم.
وی با بیان این‌که با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سال قبل، البرز به خوبی مدیریت شد، افزود: حجم آب در رودخانه‌های البرز در برخی موارد مانند کردان که از ۳۰ میلیون متر مکعب بیشتر نبوده اکنون به ۹۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
وی با اشاره به این‌که به ابنیه مهم استان طی بارش‌های اخیر آسیبی وارد نشده، گفت: جاده‌های دسترسی روستایی نیز باز است و اعضای ستاد بحران استان در آماده‌باش کامل قرار دارند.

شهبازی با تاکید بر این‌که اکنون البرز در شرایط اضطرار نیست، افزود: در روستای نجم‌آباد ۲۰ خانه در معرض خسارت احتمالی ناشی از سیلاب هستند. به همین علت با حضور در این مکان بر روند امور نظارت داریم.
وی عنوان کرد: مکان‌های اسکان در نظر گرفته‌ شده و در صورت نیاز به تخلیه روستا، مردم از وجود این اماکن مطلع شده‌اند.

شهبازی یادآوری کرد: با مدیریت صورت‌گرفته در حوزه سدهای استان، اکنون در سد امیرکبیر ۸۹ میلیون متر مکعب و در سد طالقان ۱۲۰ میلیون متر مکعب فضای خالی برای چندین سیلاب بزرگ پیش‌بینی شده که اگر حتی ۱۰ روز به شدت بارندگی داشته باشیم با مشکل مواجه نخواهیم شد.
وی ادامه داد: مسئولان ملی در خصوص پرداخت خسارات ناشی از سیل به مردم اطمینان لازم را برای تلاش در مسیر جبران آسیب‌ها داده‌اند.
استاندار البرز افزود: رئیس جمهوری طی تماسی با بنده ضمن قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته، توصیه‌های لازم را برای آرامش و آسایش مردم استان داشتند.


خسارات  کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج گفت که بارش‌های شدید هفته گذشته و سیلاب، منجر به از بین رفتن محصول نخود‌فرنگی زمین کشاورزی 2 هکتاری در این شهرستان شد.«عبدالرضا روشن‌نژاد» با اشاره به حضور کارشناسان در مزارع و باغ‌های شهرستان برای بررسی وضعیت خسارات احتمالی در اثر بارش شدید باران، آب‌گرفتگی و سیلاب، افزود: با توجه به شرایط جوی اخیر، پس از گزارش سیلاب و آب‌گرفتگی مزارع، کارشناسان این مدیریت امروز بازدیدهایی برای بررسی وضعیت خسارات احتمالی از مزارع شهرستان داشتند.

وی اظهار کرد: در بازدید از مزارع صوفی‌آباد و حسین‌آباد مهرشهر به علت هدایت آب معابر به برخی مزارع منطقه با هدف جلوگیری از خسارت به ساختمان‌ها و تاسیسات، سبب آبگرفتگی مزرعه در سطح 2 هکتار از اراضی زیر کشت و از بین رفتن محصول نخود فرنگی این مزارع شده است. 

روشن‌نژاد با اشاره به این‌که در برخی مزارع صرفا به تعویق افتادن تاریخ کاشت محصولات را خواهیم داشت، افزود: خوشبختانه در سایر مزارع غلات، سبزی و صیفی و زمین‌های آماده به کاشت در منطقه صوفی‌آباد، اختر‌آباد، آق‌تپه، کمال‌آباد و حسین‌آباد خسارتی گزارش نشده است. 
وی تصریح کرد: بررسی و رصد مزارع و باغ‌های شهرستان با هدف برآورد خسارت‌های احتمالی ادامه دارد.


ابنیه تاریخی خسارت دید

معاون میراث فرهنگی البرز از وارد شدن آسیب به ابنیه تاریخی استان در بارندگی‌های اخیر خبر داد.
«حسین امین‌افشار» اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر خساراتی به ابنیه تاریخی استان وارد کرده ولی شدت و میزان این خسارات هنوز به طور قطعی مشخص نیست.
وی ادامه داد: برای مثال دیوار کاهگلی امامزاده ابراهیم (ع) تا حدودی دچار آسیب شده است.وی گفت: آسیب به ابنیه تاریخی استان بیشتر آسیب رطوبتی است و خوشبختانه به صورت تخریب و ریزش نبوده است. امین‌افشار ابراز کرد: منتظر گزارش کارشناسان میراث فرهنگی در خصوص شدت خسارات وارده هستیم و پس از بررسی نهایی اعلام خواهد شد.


موج مهربانی با سیل‌زد‌ه‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل فرودگاه پیام گفت: طی هماهنگی استاندار البرز و جمعیت هلال احمر، کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در استان البرز و تجهیزات و امکانات مدیریت بحران از راه هوایی به استان‌های سیل‌زده ارسال خواهد شد. «نادر ثناگومطلق» گفت: هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی استان برای کمک به استان‌های آسیب‌دیده از سیل وجود دارد و با هماهنگی عزیزالله شهبازی، استاندار البرز، و جمعیت هلال احمر مقرر شد کمک‌های مردمی و تجهیزات امدادی استان از طریق فرودگاه پیام به استان‌های آسیب‌دیده منتقل شود.ثناگو تاکید کرد: فرودگاه پیام امکانات خوبی برای خدمات‌دهی به پروازهای باری دارد و در حال مذاکره برای هماهنگی پرواز به مقصد استان‌های آسیب‌دیده از سیل هستیم و همه امکانات و تجهیزات خود را برای ارسال سریع امکانات وتجهیزات آماده کرده‌ایم.


کمک بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز از ارسال 2 کامیون حامل کمک‌های غیرنقدی فعالان اقتصادی البرز برای سیل‌زدگان استان‌های گرگان و لرستان خبر داد.
«رحیم بنامولایی» افزود: این کمک‌ها شامل محصولات سلولزی و بهداشتی برای اتاق‌های بازرگانی استان‌های اشاره‌شده ارسال شد تا از آن طریق در اختیار هموطنان عزیز مناطق سیل‌زده قرار گیرد. وی ضمن قدردانی از مردم همیشه در صحنه و فعالان اقتصادی که در اقدام خداپسندانه یاری رساندن به سیل‌زدگان مشارکت داشته‌اند، گفت: اتاق بازرگانی البرز آماده جمع‌آوری، هماهنگی و ارسال کمک‌های بخش خصوصی استان به مناطق سیل‌زده کشور 
است.


پیشتازی ورزشکاران در خدمت‌رسانی
 
مدیر کل ورزش و جوانان البرز گفت: تمامی سالن‌های ورزشی در استان برای اسکان احتمالی مسافران نوروزی و سیل‌زده‌ها در آمادگی کامل قرار گرفت.
«امیر غفرانی» افزود: همچنین تمامی سالن‌ها و مجموعه‌های ورزشی که توسط مستاجران اداره می‌شوند، موظف به آماده‌باش و حضور شبانه‌روزی هستند. وی اضافه کرد: این آمادگی در مجموعه ورزش استان وجود دارد که 100 نیروی دارای تجربه و آموزش‌دیده به استان‌های سیل‌زده اعزام شود. به محض صدور اجازه، این اقدام در قالب گروه جهادی انجام می‌شود. 

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی البرز نیز گفت: 2 گروه امداد و نجات با بیش از 100 خودرو 2 دیفرانسیل و آفرود با هدف امداد و نجات به مناطق سیل‌زده در استان گلستان اعزام
 شدند. «اردشیر درویشی» افزود: همراه این خودروها، اقلام ضروری اهدایی مردم استان از جمله لباس، آب معدنی، کنسرو، تن ماهی و چادر برای کمک به سیل‌زدگان تهیه و ارسال شد. 

وی اضافه کرد: همچنین با بروز سیلاب در استان لرستان، کمک‌های غیرنقدی از این استان شامل نان، برنج، پوشک بچه، شیر خشک، لوازم بهداشتی، داروهای اسهال و سرماخوردگی، قطره چشمی، خرما، آب معدنی، چکمه، لباس، چادر و پتو توسط خودروهای 2 دیفرانسیل و آفرود به منطقه اعزام شد. همچنین تیم فوتبال گل ریحان البرز، پس از حضور در آق‌قلا، این بار به یاری هموطنان حادثه‌دیده خود در شهرستان دورود استان لرستان
 شتافته است.


ورود سامانه بارشی به البرز

مدیر کل هواشناسی استان البرز اعلام کرد که سامانه جدید با بارش باران، آذرخش و وزش باد شدید همراه است.«منصور رحمانیان» گفت: بارش‌های امروز به صورت رگباری است و احتمال جاری شدن سیلاب در استان وجود دارد.
وی افزود: دمای هوای امروز استان بین 6 تا 18درجه بالای صفر خواهد بود.مدیر کل هواشناسی استان البرز اظهار کرد: کیفیت هوای امروز استان البرز سالم پیش‌بینی می‌شود.


احتمال ریزش سنگ و سقوط بهمن

هواشناسی استان البرز همچنین برای محور کرج - چالوس ریزش سنگ و سقوط بهمن را پیش‌بینی کرد.
رحمانیان با اعلام وضعیت جوی استان اظهار کرد: در حال حاضر آسمان در کلان‌شهر کرج ابری تا قسمتی ابری است. وی با اشاره به وضعیت جوی منطقه دیزین گفت: آسمان ابری تا نیمه‌ابری همراه به رعد و برق است و احتمال ریزش سنگ و سقوط بهمن وجود دارد. رحمانیان در بخش دیگری به وضعیت جوی محور کرج - چالوس اشاره کرد و گفت: در این محور به‌تدریج شاهد رعد و برق خواهیم بود.
مدیر کل هواشناسی استان البرز گفت: بیشینه سرعت باد در این محور ۲۴ کیلومتر بر ساعت است و ریزش سنگ و سقوط بهمن نیز پیش‌بینی می‌شود.


اسکان کارتن‌خواب‌ها

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری نیز گفت: با دستور ویژه استاندار با توجه به شرایط جوی تمام گرمخانه‌ها و کمپ‌های استان به‌صورت شبانه‌روزی و با ظرفیت مضاعف پذیرای افراد بدون سرپناه هستند.
«مریم اسماعیلی‌فرد» افزود: با همکاری اداره کل بهزیستی و شهرداری کرج مقرر شد افراد بی‌سرپناه به مکان‌های گرم انتقال یابند.

وی با دعوت از عموم به حفظ آرامش و پرهیز از سفرهای غیرضروری و توجه به اطلاعیه‌های ستاد بحران، از هم استانی‌ها دعوت کرد کمک‌های خود را برای هموطنان سیل‌زده با تاکید بر بسته‌های بهداشتی مادر و کودک از طریق پایگاه‌های هلال احمر استان ارسال کنند.


استقرار تیم‌های امدادی در 46 نقطه

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز اعلام کرد که تیم‌های امدادی اورژانس در 46‌نقطه از محورهای ارتباطی و شهری استان استقرار یافتند.
«مهرداد بابایی» گفت: با توجه به روزهای پایانی تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافران، تیم‌های امدادی به مسافران و حادثه‌دیدگان احتمالی خدمات‌دهی خواهند کرد.

بابایی افزود: اورژانس البرز به منظور پوشش حوادث ترافیکی احتمالی، ضمن افزایش ظرفیت ناوگان زمینی در این محور، با استقرار اورژانس هوایی در این جاده مهم، آمادگی دارد سرعت انتقال و درمان بیماران و مصدومان را افزایش
 دهد. به گزارش ایرنا، بالگرد اورژانس 115 البرز به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 7 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه موتورلانس و نیز یک واحد ایستگاه سلامت نوروزی در محور کرج چالوس آمادگی ارائه خدمات درمانی به مسافران نوروزی را دارد. در اتوبان کرج قزوین نیز یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، 13 دستگاه آمبولانس مستقر و 3 ایستگاه سلامت دایرند. در جاده اشتهارد 4 دستگاه آمبولانس مستقر و یک ایستگاه سلامت آماده ارائه خدمت
 است.در جاده قدیم کرج - قزوین 8 دستگاه آمبولانس، در شهرستان طالقان 3 دستگاه آمبولانس و یک ایستگاه سلامت و در مناطق پرتردد شهری نیز در 7 نقطه آمبولانس مستقر خواهد بود و کارشناسان عملیاتی اورژانس با تمام توان آماده ارائه خدمات درمانی هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید