• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51377
+
-

رونق بارندگی و کسادی گردشگری

همشهری وضعیت بارش‌ها و آمار گردشگران را در استان‌های همدان، زنجان و قزوین بررسی می‌کند

فاطمه کاظمی|  همدان - خبرنگار :


 امسال همه استان‌های کشورمان نوروز متفاوتی را تجربه کردند. سیل‌های ویرانگری که شمال و جنوب و در ادامه غرب کشور را درگیر خود کرد و متاسفانه تعدادی از هم‌وطنانمان جان خود را از دست دادند، دل‌ودماغی برای سفر برای ایرانی‌ها نگذاشت. استان‌های همدان، زنجان و قزوین نیز از بارندگی‌های سیل‌آسا در امان نبودند و بخش‌های مختلف خسارت دیدند. 


 بارش در همدان

بعد از بارش‌های سنگین روز 12 فروردین به مدت 24 ساعت در همدان استاندار در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آسیب‌ها و خسارات این بارش‌ها صحبت کرد. سید سعید شاهرخی در این نشست گفت: اولویت ما حفظ جان مردم بود و وزیر کشور، معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس‌جمهوری طی تماس‌هایی که با من داشتند بر این مساله تأکید داشتند. خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی در این بحران نداشتیم. خسارات به اموال عمومی حتما جبران خواهد شد. اگرچه بعد از این نشست به تناوب 5 تن از هم‌استانی‌هایمان به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌توجه به هشدارها جان باختند. 

استاندار درباره میزان بارش‌ها توضیح داد: میانگین بارش استان در سال بارشی سال گذشته ۳۳۶ میلی‌متر بوده در حالی که میانگین بارش‌ها در ۳۰ ساعت گذشته (از شب 13 فروردین) ۱۲۱ میلی‌متر بود. با وجود این، در این مدت تردد در همه جاده‌ها و راه‌های استان ادامه داشت.

شاهرخی افزود: ۵ هزار و 227 واحد در کل استان تخریب شده‌اند یا به تعمیر نیاز دارند. ۲هزار و 237 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده‌اند و ۳ هزار و 700 واحد مسکونی آسیب دیده‌اند و به تعمیر نیاز دارند. ۱۲۸ واحد تجاری، ۵۶ کیلومتر از بزرگراه‌ها و ۵۸۹ کیلومتر از راه‌های اصلی آسیب دیده‌اند. ۱۴۹ پل بزرگ و کوچک یا تخریب شده‌اند یا خودمان تعمدا آن را تخریب کرده‌ایم. 
وی اضافه کرد: تاکنون 63 درصد ظرفیت سد اکباتان به عنوان بزرگ‌ترین سد همدان پر شده است. 


گردشگران همدان

 طبق گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تعداد مسافران و گردشگران همدان به‌خصوص در ایام بارندگی‌ها به میزان چشمگیری کاهش یافت. با وجود این، همدان همچنان مورد توجه مسافران و گردشگران بود و در نهایت بازدید میلیونی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و انسان‌ساخت استان ثبت شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درباره آمار گردشگران نوروزی همدان به همشهری می‌گوید: دراین‌باره دو آمار اقامت و بازدید را می‌توان ارائه داد. از 29 اسفند تا پایان روز سیزدهم فروردین 201 هزار نفر در استان همدان اقامت کردند که اقامتشان در مراکز اقامتی رسمی مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌مسافرهای دارای مجوز و مدارس ثبت شده است. بیش از یک میلیون نفر نیز از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و انسان‌ساخت مانند بوستان‌های استان بازدید کردند.

علی خاکسار درباره نوروزگاه‌هایی که در سطح استان برگزار شد، توضیح می‌دهد: امسال یکی از پربارترین برنامه‌ها دراین‌باره را تنظیم کرده بودیم و قرار بر اجرای 73 نوروزگاه در قالب 520 برنامه بود اما متاسفانه شرایط جوی اجرای کامل آنها را به ما نداد و فقط نوروزگاه‌هایی که در مکان‌های مسقف برنامه‌ریزی شده بود برگزار شد و بیشتر نوروزگاه‌های فضای باز لغو شدند. با این حال استقبال از نوروزگاه‌ها عالی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه‌ای برای ساماندهی مسافران و گردشگرانی داشت که در شرایط جوی نامناسب قرار گرفتند، بیان می‌کند: این اداره به عنوان یکی از اعضای ستاد سفر و همچنین ستاد بحران این وظیفه را بر عهده داشت و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود و طبق دستور استاندار 23 سالن ورزشی برای اسکان اضطراری مسافران و گردشگران پیش‌بینی شد و تعدادی از مساجد، حسینیه‌ها و مکان‌های عمومی آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران بودند. اما خب از آنجا که ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی خالی بود، استقبال از این مکان‌های عمومی کم بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درباره میزان استقبال از هتل‌ها می‌گوید: امسال یک تغییر در کل کشور و همدان داشتیم و آن این‌که اقامت مسافران در هتل‌ها بیشتر از سال‌های گذشته بود و دلیل آن هم این بود که اغلب شهروندانی که هر سال به سفر خارجی می‌رفتند امسال به دلیل افزایش قیمت ارز سفر داخلی را ترجیح دادند و اسکان در هتل‌های 4 و 5 ستاره افزایش یافت. هرچند میزان اقامت در استان در روزهای پایانی تعطیلات به دلیل هشدارهای مرکز هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل به‌شدت کاهش یافت.

خاکسار با بیان این‌که امسال آمار بیشترین بازدیدها برعکس سال گذشته بود، توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته معمولا غار علیصدر در صدر بازدیدها قرار داشت اما امسال آرامگاه بوعلی سینا آمار بیشترین بازدیدها را به خود اختصاص داد. 


خسارت‌ها در قزوین

استاندار قزوین گفت: طی بارش‌های اخیر در استان قزوین که منجر به طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب شد، بیشترین خسارات به حوزه کشاورزی و راه‌های روستایی استان وارد شد.
عبدالمحمد زاهدی در جریان بازدید از ایستگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی هلال‌احمر افزود: اقدامات ترمیمی در حوزه راه‌ها شروع شده و لازم است که در برخی مناطق آب فروکش کند.

وی بارندگی‌های اخیر در استان را بی‌نظیر دانست و گفت: یک‌سوم آبیاری زراعی استان در سال گذشته طی بارندگی‌های اخیر به وقوع پیوست که بارش حجم قابل توجهی از باران را نشان می‌دهد.زاهدی اظهار کرد: در این مدت برخی رودخانه‌های استان نظیر باراجین 184 مترمکعب بر ثانیه دبی آب داشتند که بسیار بالا بود، به همین دلیل اقدامات لازم برای رفع خسارات احتمالی انجام شد.

استاندار قزوین با بیان این‌که خسارات اتفاق افتاده کمتر از مقدار پیش‌بینی شده بود، گفت: 203 روستا و 17 شهر استان در معرض خطر سیل قرار داشتند که با تخلیه برخی اماکن مسکونی در حاشیه مسیل‌ها از افزایش میزان خسارات جلوگیری شد. 
استاندار قزوین در خصوص میزان خسارت‌های بارش در استان اظهار کرد: بر اثر رانش زمین 2 نفر در استان جان خود را از دست دادند و چند واحد مسکونی روستایی نیز تخریب شده است اما برآورد دقیق خسارت‌ها در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان عنوان کرد: خوشبختانه هیچ تخریب گسترده‌ای در استان قزوین گزارش نشد که مرهون اقدامات انجام شده در انحراف آب رودخانه‌ها به سمت زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها بود. علیرغم این‌که سد نهب در تاکستان هنوز تکمیل نشده بود اما با انحراف آب به این سد جلوی ورود خسارات به شهرهای همجوار گرفته شد.

زاهدی با اشاره به خسارات سیل در نقاط شهری بیان کرد:خوشبختانه در شهرهای قزوین با مشکل جدی به‌جز مقداری آب‌گرفتگی مواجه نبودیم و با وجود این کارشناسان در نقاط مختلف استان در حال ارزیابی و تخمین دقیق خسارات هستند. 


بازدید از جاذبه‌های قزوین 

جانشین ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین گفت: بیش از یک میلیون مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه‌های قزوین بازدید کردند. علی فرخ‌زاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از 28 اسفند 97 تا روز ششم فروردین امسال یک میلیون و 120 هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری قزوین بازدید کردند.
وی با اشاره به استقبال مسافران نوروزی برای اقامت در استان قزوین تصریح کرد: در همین مدت 117 هزار و 931 نفر در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌مسافرها و سایر مراکز اقامت داشته‌اند. 
به گفته این مسئول، تاکنون ٧٠٢ مورد نظارت و بازرسی بر تاسیسات گردشگری قزوین انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین نیز گفت: در تعطیلات نوروزی تا پایان سیزدهم فروردین 8 هزار و 107 خانوار و در مجموع 29 هزار و 187 نفر در مراکز فرهنگیان استان قزوین اسکان یافتند.
خیرالله رحمانی افزود: برای اسکان نوروزی فرهنگیان در سال جاری 17 پایگاه آماده شده بود که از این تعداد 5 پایگاه در شهر قزوین و 12 پایگاه دیگر در سایر نواحی و مناطق مستقرند.
وی اضافه کرد: در مجموع 81 مدرسه و 792 کلاس درس برای اسکان نوروزی فرهنگیان آماده و تجهیز شده است که از تعداد کل کلاس‌ها 104 کلاس ویژه، 442 کلاس نوع الف و 246 کلاس نوع ب است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: تعداد تردد خودروها در جاده‌های استان قزوین طی تعطیلات نوروز از 19 میلیون عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش یافته است.علی فرخزاد افزود: علیرغم افزایش میزان تردد در سطح جاده‌های استان در ایام نوروز تلفات جاده‌ای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به میزان اقامت در استان اضافه کرد: از 25 اسفند تا شامگاه 13 فروردین 237 هزار و 678 نفر در مراکز اقامتی استان قزوین شامل هتل، مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان، اقامتگاه بومگردی، خانه‌مسافر و مراکز اسکان فرهنگیان اقامت داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشته است. فرخزاد گفت: میزان بازدید از مراکز گردشگری استان طی این ایام 2 میلیون و 200 هزار نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل بارندگی‌های اخیر و شرایط نامساعد جوی 29 درصد کاهش داشته‌ایم.

معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به میزان مصرف سوخت در استان گفت: از 26 اسفند 97 تا پایان 13 فروردین‌ماه 32 میلیون لیتر بنزین، 650 هزار لیتر نفت سفید و 12 میلیون لیتر نفت گاز مصرف شده و 2 میلیون لیتر بنزین و یک میلیون لیتر نفت سفید به استان زنجان ارسال شده است. 


خسارت سیل در زنجان 

فرماندار زنجان گفت: برآورد اولیه خسارت بارندگی‌های اخیر در شهرستان زنجان ۱۸۵ میلیارد ریال است و برآورد نهایی نیز به‌زودی اعلام شد. 
رضا عسگری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این‌که بارندگی‌های اخیر طبق برآورد اولیه ۱۸۵ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف در این شهرستان وارد کرده است، گفت: عمده خسارت‌های وارده بر اثر تداوم بارندگی‌ها و آسیب به منازل مسکونی روستاییان بوده است. 
 فرماندار زنجان تصریح کرد: اغلب خسارت‌هایی که به منازل مسکونی وارد شده مربوط به بافت‌های غیرمقاوم و خشت و گلی بوده و تاکنون با وجود تمام درخواست‌ها و اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت که برای مقاوم‌سازی داشته‌ایم به دلایل مختلف استقبال نشده است. 

وی با بیان این‌که بارندگی‌ها به ۷۴۵ واحد روستایی و دامی و ۱۵ واحد مسکونی در شهر نیک‌پی آسیب وارد کرد، افزود: ۱۶۵ واحد مسکونی نیز دچار خرابی دیوار و محوطه شده‌اند.این مسئول با بیان این‌که مجموع خسارت‌های بخش ساختمانی ۱۳۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده است، ادامه داد: میزان خسارت به بخش کشاورزی استان اعم از انبار‌ها، کانال‌های آب استخر‌های پرورش ماهی و بخش زنبورداری ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

عسگری بیان کرد: در بخش زیرساخت موجود در شهرستان ۱۸ کیلومتر راه روستایی دچار خسارت شده و 2 دهنه پل نیز در محور‌های روستایی تخریب شدند که در مجموع ۱۳ میلیارد ریال خسارتی است که در این بخش وارد شد. 
وی با بیان این‌که عمده خسارت‌های بارندگی مربوط به منازل روستایی و ساختمان‌های فرسوده است، گفت: علیرغم پرداخت تسهیلات و اعتبارات با سود بانکی ۵ درصد برای بازسازی و نوسازی منازل و ساختمان‌های فرسوده وضعیت منازل روستایی این شهرستان مناسب نیست و بخش اعظمی از منازل مسکونی در روستا‌ها فرسوده و ناپایدار هستند.

استاندار زنجان نیز گفت: خدا را شاکریم که هیچ اتفاقی در طارم نیفتاد و به نوعی بحران ایجاد شده در بارش‌های اخیر تبدیل به فرصت شد و باید قدردان این نعمت الهی بود. فتح‌الله حقیقی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان طارم خسارت‌های جزئی وارده به حوزه کشاورزی شهرستان طارم را مربوط به تغییرات آب و هوایی دانست و متذکر شد: تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری و کاهش این خسارت‌ها باید از سوی مدیران انجام شود.

فرماندار شهرستان ماهنشان گفت: طبق ارزیابی‌های اولیه بارش‌های اخیر ۱۳ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی و بخش مسکن روستایی شهرستان ماهنشان خسارت زده است. محمد نوری در گفت‌و‌گو با مهر ۲۰ پل روستایی، ۳۰۵ واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی نشده که خشت و گلی بودند ۳۰ تا ۹۰ درصد دچار آسیب شدند.  فرماندار ماهنشان با بیان این‌که بر اثر بارش‌های اخیر در این شهرستان ۹۸ واحد دامی تخریب ‌شده و ۵۷ رأس دام سبک هم تلف‌ شده است، گفت: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده به مزارع پرورش ماهی در ماهنشان هیچ گونه خسارتی وارد نشده است. 


بازدید از جاذبه‌های گردشگری زنجان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: از 28 اسفند 97 تا 13 فروردین سال جاری 478 هزار و 658 بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به ثبت رسید.

یحیی رحمتی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر پایه اطلاعات ثبت شده، طی این مدت 26 هزار و 781 نفر از گنبد سلطانیه بازید کردند. وی ادامه داد: از 28 اسفند 97 تا 13 فروردین جاری، 17 هزار و 530 مورد بازدید از بنا و موزه رختشوی‌خانه، 18 هزار و 114 مورد بازید از موزه مردان نمکی و 7 هزار و 429 مورد بازدید نیز از غار کتله‌خور ثبت شده است.رحمتی اظهار کرد: در این مدت 408 هزار و 804 مورد بازدید نیز از سایر جاذبه‌های گردشگری در استان به ثبت رسیده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: از 28 اسفند 97 تا 13 فروردین جاری، 94 هزار و 569 نفر از مسافران نوروزی در این استان اقامت کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد کاهش دارد.این مسئول افزود: از 28 اسفند 97 تا 13 فروردین جاری، برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مسافران، 944 مورد نظارت از مراکز ارائه خدمات گردشگری و اقامت در استان انجام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید