• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51332
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YJNA
+
-

برگزیت؛ شاید وقتی دیگر

اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای به تأخیر انداختن خروج انگلیس تا یک سال دیگر است

اروپا
برگزیت؛ شاید وقتی دیگر

محمدامین خرمی ـ خبرنگار

تنش بی‌سابقه میان مجلس و دولت در انگلیس بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا باعث شد تا بالاخره مقام‌های اروپایی تسلیم شوند و به فکر یک فرصت 12ماهه دیگر برای بررسی چگونگی خروج از سوی انگلیسی‌ها بیفتند.
کشمکش میان نخست‌وزیر انگلیس و نمایندگان مجلس، در نشست‌های مشترک هفته گذشته نیز راه به جایی نبرد و باعث شد تا ترزا می‌ بالاخره برای چندمین بار دست به قلم شود و در نامه‌ای از مقام‌های اتحادیه اروپا بخواهد به این کشور برای اجرای برگزیت، 3‌ماه دیگر فرصت دهند. نامه خانم می‌ پس از 2روز مذاکره با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که اکنون در جایگاه حزب مخالف دولت در مجلس قرار گرفته منتشر شد. می‌ در نامه خود آورده که هم حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار و هم حزب کارگر بر ضرورت رسیدن به یک متن توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا اشتراک‌نظر دارند و مخالف خروج بدون توافق هستند، اما مشکل در جزئیات است. این موضوع البته نکته جدیدی نیست و دیگر هم انگلیسی‌ها و هم اروپایی‌ها می‌دانند که مشکل در عدم‌توافق دو طرف بر سر جزئیات خروج است. ترزا می‌ در عین حال در نامه خود خطاب به دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، نوشته که هر دو حزب از او  برای نهایی شدن توافق میان دولت و مجلس مهلت 3ماهه خواسته است. نخست‌وزیر انگلیس در نامه خود با تأکید بر اینکه ادامه شرایط مبهم کنونی نه به نفع انگلیس است و نه اتحادیه اروپا، از طرف‌هیات اروپایی خواسته تا به‌منظور ادامه تلاش برای کسب توافق مجلس در این زمینه، مهلت قبلی بازهم تمدید شود.
دولت انگلیس در حالی درخواست تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپا را داده که همین الان هم در وقت اضافه به سر می‌‌برد. انگلیس براساس مهلت قانونی باید 7روز پیش از اتحادیه اروپا خارج می‌شد. خروج از اتحادیه باید طبق توافق شکل‌گرفته میان دولت و اتحادیه اروپا انجام شود اما رأی منفی پی در‌پی نمایندگان مجلس به این توافق، دولت انگلیس را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است.
همزمان با انتشار نامه ترزا می، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی به نقل از یکی از مقام‌های ارشد کمیسیون اروپا گزارش داد که دونالد تاسک در حال تهیه طرحی است که براساس آن مهلت یک ساله‌ای برای انگلیس درنظر گرفته خواهد شد تا طی این مدت، دولت و احزاب اپوزیسیون بتوانند راهکاری برای اختلافات پیدا کنند و به نتیجه برسند. این طرح باید به تصویب همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد، بنابراین قرار است در نشست سران اتحادیه اروپا که 4روز دیگر برگزار می‌شود، ارائه شود.

اروپا، خسته از بلاتکلیفی برگزیت
به‌نظر می‌رسد آنچه در صحنه سیاسی انگلیس می‌گذرد، اروپایی‌ها را خسته کرده باشد. این برای نخستین بار است که یکی از 28عضو اتحادیه اروپا تصمیم به خروج می‌گیرد و همه اتفاقات آن هم برای انگلیسی‌ها و هم برای طرف‌های اروپایی تازه است. انگلیس براساس نتیجه همه پرسی که حدود 3سال پیش برگزار شد مسیر خروج را در پیش گرفت اما نتیجه‌ای که 51.9درصد به نفع موافقان خروج و 48.1درصد به نفع مخالفان را نشان می‌داد، از همان موقع باعث ایجاد یک شکاف عمیق در جامعه و میان سیاستمداران انگلیس شد؛ شکافی که این کشور را در یک بلاتکلیفی غیرقابل پیش‌بینی فرو برد.
ماجرای مهلت بیشتر به انگلیس، واکنش‌های متفاوتی به‌دنبال داشته است. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا که از ابتدا جزو مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه بود، دیروز تأکید کرد که تمدید مهلت خروج ممکن نیست مگر اینکه ترزا می ‌بتواند مجلس را با خود همراه کند. مخالفت پی در پی مجلس با خانم می، اعتبار او را هم در داخل و هم در خارج از مرزهای انگلیس از بین برده است و دیگر کسی به او و طرح‌هایش اعتماد ندارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که تا آخرین لحظه برای خروج انگلیس براساس یک توافق مشترک خواهد جنگید و اجازه نمی‌دهد خروج بدون توافق اتفاق بیفتد. وزیر روابط اروپایی فرانسه ضمن استقبال از مذاکرات میان ترزا می ‌و جرمی کوربین، تأکید کرد که مهم خروجی این نشست‌هاست که تاکنون راهی برای عبور از بحران نبوده است. همزمان وزیر خارجه ایرلند از تعویق برگزیت استقبال کرد اما صدراعظم اتریش گفت که دلیلی برای مهلت بیشتر نمی‌بیند.
نخست‌وزیر انگلیس اکنون هم از سوی هم‌حزبی‌هایش، هم از سوی مخالفانش و هم از سوی رهبران اروپایی به‌شدت تحت فشار است. درصورت تصویب مهلت یکساله برای برگزیت، انگلیس بیش از پیش در بلاتکلیفی فرو می‌رود؛ بازنده بزرگ این شرایط، بدون شک ترزا می ‌و حزب حاکم خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید