• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237339
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66ZwR
+
-

دیگر کسی صالح نبود؟

حضور صالح حردانی به جای رضاییان تنها تغییری است که یاران قلعه‌نویی در ترکیب تیم ملی داده‌اند؛ حزباوی، آریا، قربانی، نعمتی و بقیه فقط سیاهی‌لشکرند

دیگر کسی صالح نبود؟

حضور علی نعمتی در ترکیب تیم ملی طی جدال روز پنجشنبه با ازبکستان، تعداد بازیکنانی را که امیر قلعه‌نویی بعد از پایان جام‌ملت‌های آسیا به بازی گرفته به 29نفر رساند. امیر قلعه‌نویی در دوره جدید سرمربیگری‌اش در تیم ملی که از سال1401 آغاز شده، در 26بازی سرمربی تیم ملی بوده است اما جام‌ملت‌های آسیا در کشور قطر که برای ایران با شکست مقابل تیم میزبان به پایان رسید، این دوره را به 2مقطع تبدیل کرده است؛ یکی قبل از جام‌ملت‌ها که به آماده‌سازی برای این رقابت‌ها گذشت و مقطع دوم بعد از جام‌ملت‌ها که تا اینجا با 7بازی برای ایران سپری شده است. مقطع اول در پایان جام‌ملت‌ها با 15برد، 3مساوی و یک باخت به پایان رسید. در این دوره یعنی از پایان جام‌جهانی2022 تا پایان جام‌ملت‌های آسیا2023 تیم ملی 19مسابقه انجام داد که شامل 11بازی رسمی و 8بازی دوستانه می‌شد. بازی‌های دوستانه برای قلعه‌نویی خوش‌یمن بودند و به استثنای بازی با روسیه که یک-یک مساوی شد، با نتایج خوبی برای ایرانی‌ها به پایان رسیدند. اما در بازی‌های رسمی 8برد، 2تساوی و یک باخت به تیم ملی رسید که 2تساوی مقابل ازبکستان و سوریه رخ داد و یک شکست نیز همان باخت 3-2 مقابل قطر بود که منجر به خروج ایران از جام‌ملت‌های آسیا شد.

رفتنی‌ها: کریم، احسان، رامین  |   اما در مقطع دوم و بعد از پایان جام‌ملت‌های آسیا، به محض بازگشت تیم ملی به خانه، زمزمه‌ها برای تغییر در کادر بازیکنان و نیاز تیم ملی به جوانگرایی آغاز شد. دیدارهایی که ایران در پیش داشت ابتدا 2مسابقه با ترکمنستان و بعد از آن هم دیدار با هنگ‌کنگ و ازبکستان در دور اول مقدماتی جام‌جهانی بود‌. پس از آن هم نوبت به دور آخر بازی‌های مقدماتی رسید که ایران با قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره‌شمالی همگروه شد. امروز تعداد مسابقات ایران بعد از پایان جام‌ملت‌ها به 7بازی رسیده و هشتمین بازی هم جدال با قطر است که روز سه‌شنبه در امارات برگزار می‌شود. در پروژه جوانگرایی تیم‌ملی، بعد از جام‌ملت‌ها امید ابراهیمی شخصا از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی هم دیگر دعوت نشدند. رامین رضاییان هم بازیکنی بود که بعد از جام‌ملت‌ها یک‌بار دعوت شد و یک 90دقیقه برای تیم قلعه‌نویی بازی کرد اما به مرور از لیست کنار رفت و دیگر در تیم ملی دیده نشد.

باند طارمی، بیرو، سردار و...  |   به جای این نفرات اما کدام بازیکنان به تیم ملی رسیده‌اند و چهره جدید تیم ملی قرار است با کدام بازیکن‌ها ساخته شود؟ اگر دقایق بازی بازیکنان تیم ملی را بعد از جام‌ملت‌های آسیا جمع بزنیم، پرکارترین بازیکنان تیم طی این 7بازی اخیر مهدی طارمی (622دقیقه)، میلاد محمدی (562دقیقه)، شجاع خلیل‌زاده (540دقیقه) و سامان قدوس (513دقیقه) هستند؛ یعنی دقیقا همان‌هایی که قبلا هم حضور داشتند و همگی آنها در جام‌ملت‌های آسیا فیکس بازی می‌کردند. نفرات بعدی هم علیرضا بیرانوند (450دقیقه) و سردار آزمون (402دقیقه) هستند؛ یعنی 6بازیکنی که بیشترین حضور در تیم ملی را بعد از جام‌ملت‌ها داشته‌اند، همان چهره‌هایی هستند که در آن تورنمنت بازیکن اصلی تیم بودند. همه این 6نفر در جام‌جهانی قطر نیز در تیم کی‌روش حاضر بودند و فقط شجاع خلیل‌زاده جایی در ترکیب اصلی نداشت.

باز هم هستند اما نیستند!  |   تیم ملی ایران با شکل و شمایلی که بعد از جام‌ملت‌های آسیا پیدا کرده، چهره‌های جدید دیگری هم دارد و نفرات جدیدش منحصر به صالح حردانی نیستند. اما بقیه این نفرات، جزو ذخیره‌های تیم محسوب می‌شوند و جایی در ترکیب اصلی پیدا نکرده‌اند. امین حزباوی‌پور یکی از مهم‌ترین پدیده‌های این سال‌هاست که درخشش در خط دفاعی، او را حتی تا ترکیب اصلی تیم السد هم پیش برد. او اما در 7بازی بعد از جام‌ملت‌ها فقط 252دقیقه بازی کرده و از این لحاظ سیزدهم است. نفر بعدی محمد قربانی است که از سپاهان به لیگ روسیه ترانسفر شد و در حال‌حاضر یکی از لژیونرهای فوتبال ایران است. او به تناوب توسط کادر فنی تیم ملی دعوت می‌شود اما کلا 191دقیقه بازی کرده و فقط در یک مسابقه فیکس بوده است تا رتبه‌اش بین ملی‌پوش‌ها ‌شانزدهم باشد. رتبه هفدهم در اختیار آریا یوسفی است که چهره‌ای جوان و جدید محسوب می‌شود، اگرچه در لیست 26نفره جام ملت‌ها نیز حضور داشته است. او بعد از آن رقابت‌ها طی 7مسابقه فقط 148دقیقه برای تیم ملی بازی کرده است. علی نعمتی که با یک حضور 90دقیقه‌ای در همین بازی با ازبکستان به لیست ملی‌پوشان اضافه شد، جدیدترین چهره این لیست است و با 90دقیقه بازی‌اش رتبه نوزدهم را دارد. بقیه بازیکنان جدید، دقایق حضور بسیار ناچیزی دارند که جمع آنها به یک‌نیمه هم نمی‌رسد. سامان فلاح 19دقیقه، محمدرضا آزادی 6دقیقه و جواد آقایی‌پور و محمد کریمی هر کدام یک دقیقه در زمین بوده‌اند و بود و نبودشان فرقی برای تیم امیر نداشته است. حتی ‌اللهیار صیادمنش، شهریار مغانلو و ابوالفضل جلالی هم با اینکه قبلا در تیم ملی حاضر بوده‌اند و بازیکن جدید محسوب نمی‌شوند، فرصت چندانی برای بازی به‌دست نیاورده‌اند و دقایق حضورشان به 75دقیقه هم نمی‌رسد.

صالح حردانی؛ تنها کشف امیر
اما بعد از این 6نفر، در پله هفتم و به‌عنوان هفتمین بازیکن پرکار تیم ملی در دوره جدید به نام صالح حردانی می‌رسیم که بعد از جام‌ملت‌ها به تیم اضافه شده و در 6بازی از 7بازی به میدان رفته است. حردانی در این بازی آخر مقابل ازبکستان اخراج شد اما اگر این مسابقه را هم یک بازی 90دقیقه‌ای برای او لحاظ کنیم، دقایق بازی‌اش به 392دقیقه طی 6بازی می‌رسد. علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، حسین کنعانی‌زادگان و امید نورافکن هم دیگر بازیکنان پرکاری هستند که بالاتر از 350دقیقه برای تیم ملی بازی کرده‌اند و در جمع 11بازیکن برتر حضور دارند؛ یعنی از 11بازیکنی که از جام‌ملت‌های آسیا تا امروز بیشترین حضور را در ترکیب اصلی تیم ملی داشته‌اند فقط یک نفر تازه به تیم اضافه شده است؛ یک بازیکن 25ساله که حالا جوان‌ترین بازیکن ترکیب اصلی است و در دفاع راست جای رامین رضاییان و صادق محرمی را گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید