کارنامه تورم 97
در سال گذشته رؤیای تورم تکرقمی رنگ باخت و رشد این شاخص در 12ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۷ به 26.9درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۳.۴ واحد درصد افزایش داشت.
به گزارش همشهری، افزایش شیب رشد نرخ تورم نقطهبهنقطه کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی در سال 1397نسبت به ماههای مشابه سال قبل، این شاخص را از 7درصد در فروردینماه به 47.5درصد در اسفندماه رساند تا با ضریب 7برابری رشد نرخ تورم، میخ آخر بر تابوت تورم تکرقمی کوبیده شود. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در اسفندماه سال گذشته نرخ تورم نقطهبهنقطه به 47.5درصد رسید؛ یعنی خانوارهای کشور در اینماه بهطور میانگین مجبور بودهاند ۴۷,۵ درصد نسبت به اسفند ۱۳۹۶ پول بیشتری برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» بپردازند. از سوی دیگر نرخ تورم 12ماهه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۷ نیز 26.9درصد اعلام شده است که از واردشدن همین میزان هزینه بیشتر به خانوارهای کشور برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان، نسبت به سال 1396حکایت دارد. طبق آمارهای منتشر شده، در اسفندماه سال گذشته، گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» رکورددار جهش قیمت بودهاند و تورم نقطهبهنقطه این گروه نسبت به اسفندماه 96به 74.4درصد رسیده است. در این ماه، تورم گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 36.9درصد بوده که توانسته تا حدودی اثر تورم افسارگسیخته گروه خوراکیها را خنثی کرده و تورم نقطهبهنقطه اسفندماه را روی 47.5درصد تثبیت کند.
بار تورم بر دوش خانوارهای روستایی
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در اسفندماه ۱۳۹۷ شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری نسبت بهماه قبل ۳.۸ درصد و نسبت بهماه مشابه سال قبل 46.6درصد رشد داشته است اما در همین ماه، شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور نسبت بهماه قبل ۴.۵ درصد و نسبت بهماه مشابه سال قبل 52.7درصد رشد داشته است که از تحمیل بار تورمی بیشتر به این خانوارها حکایت دارد. بررسیها نشان میدهد بالاتر بودن سهم گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» در سبد مصرفی خانوارهای روستایی باعث شده است فشار تورمی بر این خانوارها بیشتر احساس شود؛ چراکه تورم این گروه نسبت به تورم گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بهمراتب شدیدتر بوده است.
آمارها نشان میدهد در اسفندماه 97 در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت بهماه قبل، بهترتیب مربوط به گروههای «قندوشکر و شیرینی»، «گوشت»، «سبزیجات»، «دخانیات» و «نوشیدنیها» بوده و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز بهترتیب گروههای «حملونقل»، «پوشاک و کفش»، «هتل و رستوران» و «تفریح و فرهنگ» بیشترین افزایش قیمت را نسبت بهماه قبل داشتهاند. در اینماه دامنه تغییرات نرخ تورم برای دهکهای مختلف هزینهای از 25.9درصد برای دهک اول تا 28.9درصد برای دهک دهم متغیر بوده و بار تورمی خانوارهای ثروتمند بهدلیل تنوع بالای سبد کالا و خدمات مصرفی و ارزمحور بودن اغلب آنها بیش از خانوارهای فقیر بوده است.