• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51143
+
-

عبور پارس‌جنوبی از سد تحریم

برای نخستین بار، با وجود تحریم‌ها، ایران در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی گرفت

گزارش
عبور پارس‌جنوبی از سد تحریم

پالایشگاه فازهای ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی به ارزش 11میلیارد دلار دیروز به‌صورت رسمی افتتاح شد، با بهره‌برداری از این فازها، برای نخستین بار ایران در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد.
به گزارش همشهری، دیروز پالایشگاه فازهای ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی به ارزش 11میلیارد دلار با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت و برخی مقام‌های کشوری و لشگری به‌صورت رسمی افتتاح شد.همزمان با افتتاح این پروژه طرح‌های بزرگی در صنعت گاز از پروژه افزایش توان انتقال اتان به مجتمع‌های پتروشیمی تا راه‌اندازی رسمی طرح تولید مرکاپتان هم با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد. هدف از توسعه هرکدام از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی روزانه ۵۶‌میلیون مترمکعب گاز ترش، ۷۵‌هزار بشکه میعانات‌گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) و یک‌میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است. ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات این طرح‌ها حدود ۵‌میلیارد دلار در سال برآورد شده است. مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این 2‌مگاپروژه، ۱۱میلیارد دلار بوده است که با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال‌۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷‌میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از ۲‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. با بهره‌برداری از این فازها، برای نخستین بار ایران در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد. در همین رابطه دیروز حسن روحانی در مراسم افتتاح این پروژه گفت: افتتاح پالایشگاه هرمزگان با تولید روزانه ۱۴‌میلیون لیتر بنزین و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز با تولید ۳۶‌میلیون لیتر بنزین که مجموع آن ۵۰‌میلیون لیتر بنزین است، نشان داد که وزارت نفت ما و بخش‌های مختلف عمرانی کشور توانسته‌اند حرکت توسعه‌ای خود را با وجود تحریم، فشار و مشکلات اقتصادی ادامه دهند. روحانی با اشاره به اینکه فازهای 13و 22تا 24پارس‌جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انرژی کشور است تصریح کرد: باوجود فشار دشمنان، ملت ما راه خود را ادامه خواهد داد، درست است که آمریکا با کمک برخی متحدان خود فشارها و مشکلاتی وارد می‌کنند، اما ما رابطه خود را با کشورهای همسایه توسعه داده‌ایم.

درآمد پروژه‌ها
بیژن زنگنه، وزیر نفت هم درگفت‌وگو با خبرگزاری شانا درباره درآمد سالانه پروژه‌هایی که دیروز افتتاح شد گفت: مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این فازها، 11میلیارد دلار بوده است.البته جرأت نمی‌کنم درآمد سالانه این طرح‌ها را بگویم، زیرا از یک سو آقای روحانی آن را مطالبه می‌کند و از سوی دیگر مردم منطقه (باخنده) اما شما (خبرنگاران) می‌توانید مجموعه تولید این فازها را که شامل روزانه ۱۵۰‌هزار بشکه میعانات گازی، ۱۰۰‌میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۸۰۰‌تن گوگرد و سالانه ۲‌میلیون تن اتان، ۲‌میلیون تن ال‌پی‌جی است را به قیمت روز محاسبه کنید.
اودرپاسخ به این پرسش که آیا این پروژه توسط پیمانکاران ایرانی اجرا شده است افزود: شرکت‌های اصلی و مدیریتی ایرانی بودند. البته تجهیزاتی همانند ماشین‌های دوار از شرکت‌های خارجی خریداری شده است که در نصب و راه‌اندازی آن نمایندگان این شرکت‌ها حضور داشتند. این تجهیزات پیش از تحریم وارد کشور شده است. البته در دنیای امروز با داشتن منابع مالی می‌توان تجهیزات را تامین کرد.

   افتتاح طرح‌های عظیم صنعت گاز

همزمان با افتتاح این پروژه طرح‌های بزرگی در صنعت گاز از پروژه افزایش توان انتقال اتان به مجتمع‌های پتروشیمی تا راه‌اندازی رسمی طرح تولید مرکاپتان هم با حضور رئیس‌جمهوری و به‌صورت ویدئوکنفرانس در استان بوشهر افتتاح شد. ایران پس از فرانسه، روسیه و آمریکا، اکنون در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ مرکاپتان (ماده بودارکننده گاز طبیعی) در جهان قرار دارد. واحد تولید ادورانت به همت متخصصان ایرانی و با استفاده از کالای ساخت داخل، در عسلویه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. این واحد عظیم صنعت گاز دیروز با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید