• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 اسفند 1402
کد مطلب : 220304
+
-

پژو پارس روی خط پاسکاری

چالش بر سر تداوم یا توقف تولید پژو پارس بین سازمان استاندارد و ایران‌خودرو، مشتریان را نگران کرده است

گزارش
پژو پارس روی خط پاسکاری

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

به‌دنبال چالش‌های به‌وجود آمده در مورد تداوم تولید پژوپارس قیمت انواع این خودرو بین 40تا 45میلیون تومان افزایش یافته است. با این حال هنوز مشخص نیست آیا تولید پژو‌پارس ادامه خواهد یافت یا خیر؛ چراکه سازمان استاندارد می‌گوید مجوز‌های لازم را برای تداوم تولید به شرط دریافت استاندارد‌های 85گانه صادر کرده، اما ایران‌خودرو می‌گوید این خودرو نمی‌تواند استاندارد‌های 85گانه را پاس کند.

تردید بر سر تداوم تولید
۲۴ دی‌ماه امسال مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ضمن تأکید بر اینکه قانون مربوط به استانداردهای اجباری در صنعت خودرو، قطعا اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند، اعلام کرد: گروه صنعتی ایران‌خودرو فقط تا نیمه اسفند‌ماه سال‌جاری برای خودروی پژو پارس مجوز تولید خواهد داشت؛ پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد و سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال پیش‌فروش‌های پس از مهلت قانون توقف تولید، ندارد. تولید‌کنندگان خودرو باید بن‌سازه‌های تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار داده و براساس مجوزهای لازم ازجمله رعایت استانداردهای ۸۵گانه اقدام به پیش‌فروش خودروهای خود کنند.
سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد نگرانی مشتریانی که سال گذشته از طریق سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده بودند را برانگیخت؛ چراکه ایران‌خودرو نیز اعلام کرده بود به جای پژو پارس به مشتریان سمند سورن تحویل خواهد داد که قیمت بالاتری دارد. به‌دنبال افزایش نگرانی مشتریان و اعتراض‌های فراوانی که در این زمینه به‌وجود آمد، نهم اسفند‌ماه رئیس سازمان ملی استاندارد در یک مصاحبه تلویزیونی از صدور مجوز دوباره برای تولید خودروی پژو پارس و تحویل به مشتریان خبر داد، اما تأکید کرد این خودرو باید استاندارد‌های 85گانه را تا فروردین سال بعد دریافت کند.
با این حال، این تأیید تداوم تولید پژوپارس برای تحویل به مشتریان مدت زیادی دوام نداشت؛ چراکه چند روز بعد یعنی 14اسفند مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با ارسال نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد خواستار شفاف‌سازی‌ تصمیم این سازمان در مورد ادامه تولید پژوپارس شد.
مدیرعامل ایران‌خودرو در این نامه با تأکید بر اینکه هنوز این موضوع به ایران‌خودرو ابلاغ نشده اعلام کرد: با توجه به اینکه خودروی پژوپارس در سرفصل بن سازه‌های قدیمی قرار می‌گیرد نمی‌تواند استانداردهای 85گانه را دریافت کند. ارسال چنین نامه‌ای از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو کلاف تولید پژو پارس را پیچیده‌تر کرد.
اما مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در واکنش به درخواست ایران‌خودرو برای شفاف‌سازی‌ از تصمیم این سازمان در مورد ادامه تولید پژوپارس عقب‌نشینی نکرد و گفت: فرصت دوباره برای تولید این خودرو با دریافت تعهد از سازنده خودرو و رعایت الزامات فنی و ایمنی، داده شده است تا نتایج مرکز آزمون بین‌المللی از بابت تست‌هایی که از آنها خواسته‌ایم واصل شود. پیش‌بینی می‌شود، نتایج این آزمون استاندارد تا فروردین‌ماه 1403مشخص شود. این سخنان دوگانه در مورد تداوم تولید پژوپارس تردید‌ها را نسبت به تداوم تولید این خودرو در سال بعد افزایش داده است.

افزایش قیمت در بازار
در کشاکش جنجال بر سر تولید پژوپارس قیمت این خودرو شیب صعودی پیدا کرده است. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت انواع پژوپارس در بازار ظرف چند روز گذشته بین 40تا 45میلیون تومان افزایش یافته است؛ به‌طوری که قیمت پژوپارس ELX به 720میلیون تومان، پژو‌پارس TU5 به مبلغ 814 و پژو پارس سفارشی به680میلیون تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی پرتقاضا بودن این محصول به 2موضوع بازمی‌گردد که نخست قیمت و دوم ارزش خرید بالای این محصول است. در حال حاضر فاصله قیمت این خودرو با کارخانه تا دوبرابر افزایش یافته و این موضوع ارزش خرید این محصول را افزایش داده است. درواقع پژو پارس تنها محصولی است که با خرید آن می‌توانید بیش از خرید سایر محصولات سود کنید. نکته دوم اما تطابق قیمت این محصول با قدرت خرید مشتریان است. تنها محصولی که مشتریان زیادی می‌توانند از پس خریدش بربیایند و در عین حال متناسب با سلیقه ایرانی‌هاست، خودروی پژوپارس است.

چه‌کسی مخالف تداوم تولید است؟
با وجود تأکید‌های سازمان ملی استاندارد دارد به‌نظر می‌رسد خود ایران‌خودرو نیز اصرار بیشتری بر توقف تولید دارد؛ پژوپارس، سورن پلاس و دنا پلاس هر 3 براساس یک پلتفرم تولید می‌شوند و این یعنی اینکه اگر امکان تولید سورن پلاس XU7P و دنا پلاس با سیستم‌های ایمنی جدید وجود داشته باشد، تولید پژوپارس با استاندارد 85گانه نیز امکان‌پذیر است. با این حال ایران‌خودرو اعلام کرده که امکان دریافت استاندارد‌های 85گانه برای پژوپارس وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :