• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50840
+
-

سهم زنان کرمانی از مدیریت‌ها

طبق آمار دفتر امور زنان و خانواده استانداری، مدیران ارشد زنی که به سمت‌های مدیر کل، مدیر مراکز و رئیس دانشگاه رسیده‌اند، 6 نفر هستند

زنان
سهم زنان کرمانی از مدیریت‌ها





راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار:


در استان کرمان فقط 6 مدیر کل خانم در حال فعالیت هستند. طبق قوانین موجود تصور می‌شود که باید این تعداد بیشتر باشد، اما نظر مسئولان مربوط متفاوت است و معتقدند اختصاص 30 درصد پست‌های مدیریتی فقط شامل مدیر کل نمی‌شود، از این جهت کرمان نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد.

در برنامه ششم توسعه طبق دستورات رئیس جمهوری مقرر شد تا پایان این دوره 30 درصد پست‌های مدیریتی هر استان متعلق به زنان باشد. در تبصره 6 که به ماده 2 تصویب‌نامه شورای عالی اداری در تیرماه سال 95 هیأت دولت الحاق شد، نوشته شده است: «به منظور بهره‌گیری از زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست‌های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هر یک از سطوح پست‌های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هریک از سطوح مدیریت حرفه‌ای (از تجربه خدمات دولتی) در مورد زنان و کارمندان کمتر از 15 سال سابقه در مواردی که سایر شرایط احراز شده باشد، به دوسوم زمان پیش‌بینی‌شده توسط شورای راهبری توسعه مدیریت تقلیل می‌یابد.» در تبصره 2 الحاقی به ماده 5 نیز آمده است: «تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به 20 درصد افزایش یابد.» 


6 مدیر کل خانم در کرمان 

پس از گذشت 2سال از این تصویب‌نامه به سراغ کرمان و پست‌های مدیریتی زنان در استان کرمان می‌رویم.  طبق آمار دفتر امور زنان و خانواده استانداری، مدیران ارشد که به سمت‌های مدیر کل، مدیر مراکز و رئیس دانشگاه تقسیم می‌شوند، 6 نفر هستند. فاطمه‌السادات حسینی (مدیر کل امور زنان و خانواده)، زهرا موسی‌پور (مدیر کل امور اجتماعی استانداری)، مرجان شاکری (رئیس سازمان محیط زیست)، معصومه رفیعی‌پور (مدیر کل اداره کل اسناد و کتابخانه ملی)، شهناز جهانگیری (رئیس مرکز توسعه و آینده‌نگری در آموزش و پرورش) و فاطمه معین‌الدینی (رئیس دانشگاه پیام نور) از مدیران ارشد استان کرمان هستند. 

در این استان 59 نفر مدیران میانی (معاونان اداره‌ها، رئیس دانشگاه‌ها و مراکز، رئیس اداره‌های شهرستان‌ها) 342 نفر مدیران پایه (معاونان شهرستان‌ها، مدیر بخش‌ها، مدیر و رئیس گروه‌ها) مشغول به کار هستند. اعضای زن، عضو شوراهای اسلامی شهر 24 نفر، اعضای زن عضو شورای اسلامی روستاها 33نفر و تعداد دهیاران 275نفر است. همچنین حدود 170 دستگاه دولتی در استان وجود دارد و تعداد 89 هزار و 97 (89097) نفر در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند. 


تعداد مدیران زن موفق

با توجه به تعداد کم مدیران ارشد زن استان به سراغ مدیر کل امور زنان و خانواده در استانداری می‌رویم. او معتقد است وضعیت پست‌های مدیریتی استان کرمان نسبت به دیگر استان‌ها بهتر است.  «فاطمه‌السادات حسینی» می‌گوید: پست‌های مدیریتی فقط شامل مدیران ارشد نمی‌شود بلکه مدیران پایه و میانی هم از این دست هستند که تعداد آن‌ها در استان جالب توجه است و نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری داریم. در واقع می‌توان گفت از لحاظ آماری استان درصد خوبی را در پست‌های مدیریتی زنان شامل می‌شود. با توجه به این‌که استاندار و مدیریت استان تغییر کرده، یک زمانی برای ایجاد روال قبلی نیاز است اما با این حال خانم دکتر شاکری، رئیس سازمان محیط زیست، در زمان استانداری دکتر فدایی به این سمت منصوب شد. دکتر شاکری اولین مدیر کلی است که در زمان استانداری دکتر فدایی انتخاب شد. تعداد پست‌های مدیریتی و معاونت در شهرستان‌ها زیاد است که همین تعداد جزو همان 30 درصد حساب می‌شوند. 


سیاست آموزشی برای انتخاب بانوان مدیر 

این مقام مسئول تاکید می‌کند: باید فرصتی برای انتخاب مدیران لحاظ شود. در حال حاضر برای دهیاران و مدیران پایه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود تا این افراد مهارت لازم برای انجام پست‌های بالاتر را کسب کنند. از آنجایی که هیچ وقت فرصت به خانم‌ها داده نشده باید آرام‌آرام افراد دارای پست‌های میانی استحقاق لازم برای مدیریت‌های بالاتر را پیدا کنند. اگر قرار باشد خانمی مدیر کل شود، اما توانمندی، مهارت و بینش لازم را برای این سمت نداشته باشد، نه‌تنها موفق نمی‌شود، بلکه آسیبی که می‌بیند به دیگران هم وارد می‌شود. از طرفی این ناتوانی برای همه خانم‌ها هم لحاظ می‌شود و می‌گویند بانوان نمی‌توانند مدیریت صحیحی داشته باشند. 

حسینی ادامه می‌دهد: سیاست‌های ما برای پست‌های مدیریت بانوان آموزش‌های لازم برای این افراد است تا آرام‌آرام ارتقا پیدا کنند، دومین مورد آرام وارد شدن در پست‌های مدیریتی است؛ یعنی همین که در حال حاضر از پست‌های پایه و میانی ورود کرده‌ایم. این مقدمات برای فراهم کردن موقعیت برای ورود زنان به مراحل مدیریتی بالاتر است.


فضای سالم کاری برای زنان

مدیر کل اداره اسناد و کتابخانه ملی در خصوص موقعیت بانوان مدیر کل در فضای کاری که بیشتر مردان حضور دارند، می‌گوید: تفکر آن خانم مدیر خیلی در این مسائل نقش دارد. در فضای کاری من زن و مرد با هم کار می‌کنند و مشکلی با هم ندارند و همراه هم هستند. من هم بخشدار بوده‌ام و هم در استانداری کار کرده‌ام که می‌توانم بگویم فضای کاری خوبی با همکاران زن و مرد خود داشته‌ام. 
«معصومه رفیعی‌پور» معتقد است: باید 30 درصد در پست‌های مدیریتی برای زنان منظور شود، زیرا دقت نظر خانم‌ها بیشتر است و نه‌تنها کلیات بلکه جزئیات را به خوبی متوجه می‌شوند. به لحاظ مسائل مالی و موارد دیده‌شده مثل اختلاس هم می‌توان گفت خانم‌ها سالم‌تر هستند. افزایش پست‌های مدیریتی به خانم‌ها کمک موثری به دولت می‌کند؛ زیرا این افراد دلسوز‌تر هستند. همین طور که در خانواده زن دلسوزتر از مرد است، در فضای کاری هم این اتفاق می‌افتد. از آنجایی که یک پست معاونت به استانداری‌ها اضافه شده و پست حساسی هم نیست، حتی در دیگر شهرستان‌ها به خانم‌ها اختصاص داده شده و انتظار می‌رود استاندار کرمان آن را برای خانم‌ها در نظر بگیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید