• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50114
+
-

شیرینی

شیرینی

باقلوای فاطمه‌پز


باقلوا از جمله شیرینی‌هایی است که این روزها طرفداران بسیاری میان ایرانیان پیدا کرده و به یکی از شیرینی‌های محبوب مراسم‌، اعیاد و مناسبت‌های خاص تبدیل شده است. تهیه باقلوا در خانه شاید تا حدودی سخت باشد اما بدون شک در چنین شرایطی که قیمت یک‌کیلو باقلوای تازه از 40تا 120هزار تومان است، تهیه باقلوای خانگی به‌مراتب برایتان ارزان‌تر خواهد بود. فاطمه قربانی را که خاطرتان هست، اینفلوئنسر معروف حوزه آشپزی که باقلواهایش زبانزد همه است، اینجا دستور تهیه باقلوا به سبک این سرآشپز محبوب را برایتان ذکر کردیم. باقلوا به روش استانبولی3 مرحله دارد؛ مرحله اول تهیه خمیر، مرحله دوم تهیه شربت و مرحله سوم تهیه مواد میانی.

مواد لازم برای خمیر باقلوا
3عدد تخم‌مرغ
 یک لیوان شیر
یک لیوان ماست
یک لیوان روغن مایع
بیکینگ پودر به مقدار کافی
آرد سفید و پودر نشاسته به مقدار لازم 
مواد لازم برای شربت باقلوا
۲ فنجان شکر
‌۲ فنجان آب
یک قاشق غذاخوری آبلیمو
یک قطعه دارچین
 مواد لازم برای لایه میانی باقلوا 
۲ فنجان پودر پسته
1/8قاشق چایخوری میخک آسیاب‌شده
یک‌چهارم فنجان شکر ریزدانه 


طرز تهیه
در ابتدای کار تخم‌مرغ‌ها، شیر و ماست را با روغن مایع مخلوط کنید. پس از اینکه خوب مخلوط شدند بیکینگ پودر و آرد را به آن اضافه کنید (آرد را قاشق قاشق اضافه کنید) تا خمیری لطیف به‌دست بیاید. آرد را تا اندازه‌ای اضافه کنید که خمیر به‌دست نچسبد. خمیر ‌آماده‌شده را چند دقیقه در دمای اتاق قرار دهید و روی آن را با دستمالی مرطوب بپوشانید. از خمیر تکه‌های کوچکی به اندازه یک گردو جدا کنید. روی هر تکه را کمی پودر نشاسته بپاشید، سپس به کمک وردنه پهن کنید تا خمیر بسیار نازک شود. تمام خمیرها را به همین صورت آماده کنید. کف سینی فر را چرب کنید، لایه‌ای از خمیرها  را کف سینی بچینید و رویش کمی نشاسته بپاشید. سپس لایه دیگری قرار دهید و این کار را تا 5طبقه ادامه دهید. پس از اینکه 5طبقه از ورقه‌های خمیر را روی هم قرار دادید، مواد میانی را مخلوط کنید و روی تمام سطح خمیر بپاشید و با قاشق کمی فشار دهید تا خمیرهای لایه پایینی کمی به‌هم بچسبند و فضای خالی میان خمیر و گردوها پر شود. پس از اینکه تمام مغزهای گردو را قرار دادید مانند ابتدای کار لایه‌لایه روی گردوها را با خمیر بپوشانید و این کار را نیز تا 5طبقه انجام دهید. با چاقو خمیر باقلوایی که درون سینی چیده‌اید را به‌صورت مربع یا مثلث برش بزنید. سعی کنید تمام تکه‌ها یک اندازه باشند. کره را آب کنید و روی خمیرها بریزید. سپس باقلوای آماده و برش‌خورده را در طبقه وسط فری که از قبل با درجه حرارت 180درجه سانتی‌گراد روشن کرده‌اید به‌مدت 45دقیقه قرار دهید. برای تهیه شربت باقلوا آب و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید، دارچین و آبلیمو را به آنها اضافه کنید و بعد از اینکه شکر در آب به خوبی حل شد، زیرقابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت خنک شود. در مرحله آخر ظرف باقلوا را از داخل فر بیرون آورید و شربت را روی باقلوا‌ها بریزید. اجازه دهید باقلوا مقداری خنک شود و آن را به‌مدت ۵ ساعت درون یخچال قرار دهید تا شربت به خوبی جذب باقلوا شود.

نکته یک: نازک پهن‌کردن خمیر باقلواها نخستین نکته مهم در پخت باقلوای ترکی است.
نکته2: میزان غلظت شربت در داشتن باقلوای باکیفیت بسیار حائز اهمیت است.


طرز تهیه لوز نارگیل خانگی

یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب عید نوروز شیرینی نارگیلی است. اغلب ما از دوران خوش کودکی این شیرینی لذیذ را به‌خاطر داریم و همیشه آن را در سفره‌های عید نوروز دیده‌ایم. در شرایطی که قیمت این شیرینی محبوب نوروزی به 42هزار تومان رسیده است بهتر است که خودتان دست به‌کار شوید و در خانه با هزینه‌های به‌مراتب کمتر آن را تهیه کنید.

مواد لازم
پودر نارگیل آسیاب شده 125گرم
شکر 200گرم
پودر قند 20گرم
سفیده تخم‌مرغ 3عدد
روغن مایع 75گرم
آبلیمو نصف قاشق چایخوری
پودرپسته برای تزئین به میزان لازم


طرز تهیه
ابتدا دو سوم از شکر و سفیده تخم‌مرغ و روغن مایع و پودر نارگیل و پودر قند را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و با هم مخلوط می‌کنیم. سپس ظرف را روی حرارت خیلی کم گذاشته و مرتب هم می‌زنیم تا مواد داغ شوند. از آنجا که داخل مواد از سفیده تخم‌مرغ استفاده شده و ممکن است که سفیده حین مرحله داغ‌شدن، ببندد و خراب شود باید مرتب مواد را هم بزنیم. این کار را تا حل‌شدن سفیده و آب‌شدن شکر ادامه می‌دهید. زمان این کار تقریبا 20دقیقه با حرارت ملایم است. حرارت ملایم یعنی اگر دست‌تان را داخل مواداولیه کنید، نسوزد و فقط گرمای مواد را احساس کنید. بعد از 20دقیقه مواد کاملا یکدست می‌شود. در مرحله بعد، باقیمانده مواد و آبلیمو را اضافه می‌کنیم و مجددا ظرف را روی حرارت می‌گذاریم و هم می‌زنیم تا مواد غلظت پیدا کند. بعد از 5دقیقه مواد را از روی حرارت برمی‌داریم. سپس اجازه می‌دهیم تا مایه شیرینی نارگیلی کاملا خنک شود. در این حین داخل سینی کاغذ روغنی می‌گذاریم و آن را کاملا چرب می‌کنیم. بعد مواد را در قیف ریخته و با سرماسوره ساده با فاصله کنار هم می‌چینیم. روی شیرینی نارگیلی‌ها پودر پسته می‌ریزیم و در دمای 160درجه طبقه وسط فری که به‌مدت 20تا 25دقیقه از قبل گرم شده است، می‌گذاریم تا شیرینی‌ها آماده شوند. شما می‌توانید دقایق آخر گریل فر را هم روشن کنید تا مقداری روی شیرینی‌های نارگیلی طلایی شود. شیرینی‌ها را بعد از اینکه از فر خارج کردیم می‌گذاریم تا کاملا خنک شوند و سپس آنها را سرو می‌کنیم.

  شیرینی نخودچی به سبک آذرالسلطنه



شیرینی نخودچی یا نان نخودچی یکی از شیرینی‌های سنتی شهر قزوین و از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی ایرانی است که به شیرینی عید نوروز نیز شهرت دارد. همین شهرت نیز موجب شده تا قیمت این شیرینی به ظاهر ساده در روزهای پایانی سال تا 40هزار تومان برسد. آذر ماهی صفت، یکی از محبوب‌ترین سرآشپزان و اینفلوئنسرهای اینستاگرام روش تهیه خانگی این شیرینی محبوب نوروز را برایتان توضیح داده است. ماده اصلی شیرینی نخودچی، آرد نخودچی است و برای تهیه آن باید از بهترین و با کیفیت‌ترین نوع آرد نخودچی که بسیار نرم و مرغوب است استفاده شود. روغن و پودرقند مورد استفاده در این شیرینی نیز باید از نوع بسیار نرم و باکیفیت انتخاب شود. خمیر این شیرینی خشک‌تر از سایر خمیرهاست و باید با مالش و ورزدادن آن را نرم کرد اما میزان ورزدادن نباید به اندازه‌ای باشد که خمیر، روغن پس دهد.

مواد لازم
500گرم آرد نخودچی
250گرم روغن جامد
250گرم پودر قند یا شکر ساییده‌شده
یک قاشق چایخوری پودر هل 
مقداری خلال یا پودر پسته 

طرز تهیه
برای تهیه شیرینی نخودچی خانگی ابتدا شکر یا پودر قند را همراه با روغن داخل کاسه‌ مناسبی ریخته و حدود 2 دقیقه با همزن برقی هم بزنید. سپس پودر هل را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا شبیه کرم شود. حالا آرد نخودچی را الک کرده و به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد جذب روغن شود. با دست خمیر را کمی ورز دهید تا جمع شود. از ورزدادن زیاد خمیر خودداری کنید چون خمیر بسیار نرم شده و به روغن می‌افتد. در این مرحله می‌توانید خمیر را فورا قالب زده شروع به پخت کنید و یا اینکه خمیر را داخل یک کیسه فریزر قرار داده و به‌مدت یکی، دو ساعت در جای خنک استراحت بدهید و بعد قالب بزنید. برای پخت شیرینی نخودچی، کف سینی فر را یک کاغذ روغنی پهن کرده و شروع به قالب‌زدن شیرینی‌ها کنید. برای قالب زدن خمیر، آن را با دست کف یک سینی پهن کنید. فر را روشن کنید تا خوب گرم شود. سپس خمیر را با کاتر گل پنج‌پر یا چهارپر یا هر قالب دلخواه دیگری اندازه بزنید و سپس قالب را ابتدا داخل آرد برنج زده و تکان دهید و بعد شروع به قالب‌زدن کنید. حالا تمام گل‌های قالب‌زده را با فاصله کم داخل سینی فر بچینید. روی هر یک از شیرینی نخودچی‌ها یک تکه خلال پسته گذاشته یا مقداری پودر پسته بریزید. سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و بسته به استاندارد بودن فر، حدود 15تا 20دقیقه زمان دهید تا شیرینی‌ها با حرارت 160درجه پخته شوند. اگر حرارت بیشتر از این مقدار بوده و شیرینی‌ها زودتر از این مدت بپزند، تیره شده و ظاهر مناسبی نخواهند داشت. بعد از اتمام پخت، سینی را از فر خارج و صبر کنید تا شیرینی‌ها کمی خنک شوند. بعد از سرد‌شدن کامل، شیرینی‌ها را سرو کنید.

نکته
1- حتما از مواداولیه باکیفیت، مرغوب و تازه استفاده کنید.
2- سعی کنید به جای پودر هل آماده، خودتان در منزل هل تازه را آسیاب کنید تا عطر و بوی تازه و بهتری داشته باشد.
3- به جای روغن جامد می‌توانید از کره نیز استفاده کنید.
4-کیفیت آرد نخودچی در طعم نهایی این شیرینی بسیار مؤثر است.
5-اگر دوست دارید شیرینی نخودچی خانگی کمی سفت‌تر از حالت معمول باشد، می‌توانید مقدار 100گرم آرد را جایگزین 100گرم آرد نخود کنید.

شیرینی آلمانی یا مشهدی




شیرینی مشهدی یکی از شیرینی‌های خشک خوشمزه ویژه نوروز است که بسیاری از ما آن را به‌خاطر مربای خوشمزه وسطش دوست داریم. هر کیلوی این شیرینی ساده هم‌اکنون بین 38تا 50هزار تومان به فروش می‌رسد از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در آخرین روزهای پایانی سال دست به‌کار شوید و خودتان این شیرینی ساده با ماندگاری طولانی را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم
کره یا روغن جامد 100گرم
پودر قند نصف پیمانه
وانیل 1/2قاشق چایخوری
زرده تخم‌مرغ یک عدد
شهد یا عسل یک قاشق مرباخوری
شیر یا آب ولرم یک قاشق غذاخوری
پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری
آرد 1/5 پیمانه

طرز تهیه
ابتدا کره یا روغن جامد را آب می‌کنیم البته نه اینکه گرم شوند. کره را به همراه پودر قند و وانیل به‌مدت 2دقیقه با همزن هم می‌زنیم تا کرم رنگ شود. بعد یک عدد زرده تخم‌مرغ را هم به آن اضافه می‌کنیم و 2 دقیقه دیگر با همزن هم می‌زنیم. سپس یک قاشق عسل یا شهد را به همراه آب یا شیر ولرم به بقیه مخلوط اضافه می‌کنیم و مقداری دیگر هم می‌زنیم و بعد پودر کاکائو را اضافه کرده و هم می‌زنیم. در آخر هم آرد را کم‌کم اضافه کرده و با قاشق هم بزنید تا خمیر در ظرف جمع شود. خمیر احتیاج به ورزدادن ندارد و اگر زیاد هم بزنید به روغن می‌افتد که مناسب نیست. خمیر آماده شده را داخل نایلون گذاشته و برای نیم‌ساعت در یخچال استراحت دهید. بعد از نیم ساعت خمیر آماده شده را در داخل نایلون به ضخامت نیم سانت پهن و صاف کنید تا کاملا تمام قسمت‌های آن یکدست شود. بعد با قالب‌های مختلف و یا گرد آنها را قالب بزنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و شیرینی‌ها را با کمی فاصله می‌چینیم. وسط نصف شیرینی‌های قالب‌زده را هم با پشت سر ماسوره گرد خالی می‌کنیم و شیرینی‌ها را با دمای فر 180درجه به‌مدت 10دقیقه می‌پزیم. پس از سرد شدن شیرینی‌ها، شکلات شیری و کاکایویی را به‌صورت جداگانه به روش بن‌ماری ذوب کنید و با ماسوره روی شیرینی‌هایی که وسط‌شان خالی شده بریزید. به همین ترتیب هر تعدادی که دوست دارید با شکلات، بادام، پودر پسته و پودر نارگیل تزئین کنید. وسط شیرینی‌های ساده و خالی نشده مقداری مارمالاد یا ژله مغزی می‌ریزیم و شیرینی‌های ساده را زیر و شیرینی حفره‌دار تزیین شده را روی قسمت رویی قرار دهید تا شیرینی‌ها جفت شوند. شیرینی‌های مشهدی آماده سرو هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید