• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50050
+
-

جدال بی‌پایان

اختلاف میان اسپیلبرگ و نتفلیکس بالا گرفت

جدال بی‌پایان

آرش نهاوندی/مترجم


کمپانی نتفلیکس نسبت به اقدامات استیون اسپیلبرگ در جهت جلوگیری از ارسال محتوای جاری (استریم) توسط این کمپانی در توییتر واکنش نشان داد. اسپیلبرگ در تلاش است که از کاندیدا شدن فیلم‌های نتفلیکس در اسکار جلوگیری کند.
ورایتی فیلم و ایندی وایر گزارش داده‌اند که استیون اسپیلبرگ که رئیس بخش کارگردانان آکادمی اسکار است، در جلسه بعدی مدیران آکادمی اسکار درباره تغییر قوانین اسکار به‌منظور جلوگیری از حضور کمپانی‌های ارائه‌دهنده سرویس ارسال محتوای جاری (استریم) در مراسم اسکار صحبت خواهد کرد.

دلیل  اختلاف میان اسپیلبرگ و نتفلیکس
اسپیلبرگ یک سالی است که مبارزه‌ای را به منظور جلوگیری کمپانی‌های فعال در حوزه «رسانه جاری» از حضور در مراسم اسکار کلید زده است. اما نتفلیکس با تولید فیلم «رما» به کارگردانی آلفونسو کوارون که در اینترنت برای تماشاگران قابل دسترس است به‌نظر می‌رسد توانسته باشد درست در جهت عکس خواسته‌های اسپیلبرگ عمل کند و اوضاع را بر وفق مراد خویش پیش ببرد. نتفلیکس برای ساخت رما و در راه تلاش به‌منظور مطرح کردن این فیلم برای نامزدی در مراسم اسکار ده‌ها میلیون دلار خرج کرده و با برنده شدن رما در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمبرداری به‌نظر به هدفش رسیده و درست اینجاست که اسپیلبرگ قصد دارد تلاش‌های خود را به‌منظور جلوگیری از حضور نتفلیکس در اسکارهای بعدی افزایش دهد.

واکنش نتفلیکس
نتفلیکس که تا‌کنون به خواسته‌های اسپیلبرگ و سایر کارگردانانی که خواستار اکران فیلمشان در سالن‌های سینما به‌صورت نامحدود هستند، وقعی ننهاده‌است، در واکنش به اقدامات اسپیلبرگ ضد‌حضور این کمپانی فعال در حوزه «رسانه جاری» در مراسم اسکار بدون اینکه به این کارگردان نامی سینما اشاره‌ای داشته باشد، در توییتی نوشته است: ما عاشق سینما هستیم. البته ما به چیزهای دیگر نیز علاقه‌مند هستیم. ما همچنین مشتاقانه علاقه داریم زمینه دسترسی مردمی را که همیشه از نظر مالی توانایی رفتن به سینما را ندارند یا در روستاهایی بدون سالن سینما زندگی می‌کنند فراهم کنیم. با این کار ما قصد داریم به همه مردم در همه جا اجازه دهیم همزمان از انتشار یک فیلم در بازار لذت ببرند. ما از این طریق راه‌های بیشتری پیش پای فیلمسازان قرار می‌دهیم که بتوانند هنر خود را به اشتراک بگذارند.

مرد ایرلندی و اسکورسیزی مورد استثنایی
اما همه مانند اسپیلبرگ بر این باور نیستند که تولید فیلم توسط نتفلیکس و سایر شرکت‌های رسانه جاری، باعث کم‌رونق شدن سالن‌های سینما و کاهش درآمد فیلم‌ها می‌شود. مارتین اسکورسیزی در میانه دعوای فیلمسازان با نتفلیکس ساخت جدید‌ترین فیلمش «مرد ایرلندی» را با این شرکت به پایان برده است. اسکورسیزی اما معتقد است درحالی‌که بسیاری از کمپانی‌های فیلمسازی از سینمای مستقل حمایت نمی‌کنند، کمپانی‌هایی نظیر نتفلیکس با ریسک‌پذیری این کار را انجام می‌دهند. اسکورسیزی چندی قبل در این‌باره گفته بود: «کمپانی‌هایی مانند نتفلیکس با حمایت از سینمای مستقل ریسک‌پذیری خود را نشان می‌دهند. فیلم «مرد ایرلندی» یک فیلم ریسکی است. هیچ کمپانی دیگری نمی‌خواست از این فیلم به ‌مدت 5 تا 7 سال حمایت مالی کند، اما نتفلیکس این ریسک را پذیرفت.»


نتفلیکس با سینما چه می‌کند؟ 

نتفلیکس از شرکت‌هایی است که در حوزه رسانه‌های سیال یا جاری (Streming Media) فعال است. بر مبنای تعاریف ارائه شده، رسانه جاری به آن دسته از محتوای چندرسانه‌ای (مولتی‌مدیا) گفته می‌شود که همزمان با ارسالش از طرف فرستنده محتوا، توسط گیرنده محتوا قابل نمایش است. درواقع، گیرنده محتوا نیاز ندارد که ابتدا تمام محتوا را بارگیری کند تا بتواند آن را نمایش دهد، بلکه فرستنده می‌تواند محتوا را به‌صورت جاری ارسال کند، یا آنگونه که در انگلیسی مصطلح است «استریم» کند.
این مسئله سبب شده است تا نحوه ارائه، پخش و توزیع فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی که توسط نتفلیکس یا سایر شرکت‌های فعال در حوزه رسانه جاری تولید می‌شود، تابع قوانین این شرکت‌ها باشد و اغلب تنها با پخش آنها در تعداد معدودی از سینماها موافقت شود؛ امری که می‌تواند بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان به سینما را از دیدن فیلم‌ها در سالن‌های سینما محروم کند. کارگردان‌ها برای مطرح شدن فیلم‌ها نیاز به نمایش آنها بر پرده نقره‌ای سینما دارند چراکه نمایش یک فیلم از سینما با نمایش یک فیلم از طریق تلویزیون از نظر بصری، صوتی و تصویری و حسی که در مخاطب ایجاد می‌کند تفاوت آشکار و فاحشی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید