• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50018
+
-

جلسه پرحاشیه شورای شهر در آخرین روزهای بررسی بودجه 98

افزایش بودجه فرهنگی شهرتا سقف 200میلیارد تومان

شورا
افزایش بودجه فرهنگی شهرتا سقف 200میلیارد تومان

معصومه مهدیانی/خبر‌نگار

بررسی مسائل فرهنگی، همیشه همراه با احساس بوده ‌است؛ به همین‌خاطر است که در جریان بررسی بودجه فرهنگی شهر تهران رئیس شورای شهر تهران پس از سخنان مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران گفت:‌‌ «این سخنان آقای فراهانی، یکی از احساسی‌ترین سخنرانی‌ها در شورای پنجم بود.» ماجرای سخنرانی مجید فراهانی در شورای شهر که به قهر و آشتی مختصر هم ختم شد، به‌دلیل افزایش ناگهانی 200میلیارد تومانی بودجه فرهنگی شهر تهران در سال 98بود.
در صدو‌بیست‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، درآمدها و هزینه‌های بودجه سال 98شهرداری مورد بررسی قرار گرفت که یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های آن افزایش سقف بودجه فرهنگی تا 200میلیارد تومان بود؛ افزایشی که به گفته ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست «کاملا فی‌البداهه و در پی نشست‌ها و جلسات فوری کمیسیون‌ها در ساعات پایانی شب قبل بوده است.» 

پروژه‌های عمرانی در قالب حوزه فرهنگی
دلیل افزایش یکباره بودجه حوزه فرهنگی، دیده شدن تعدادی از پروژه‌ها و برنامه‌های عمرانی در قالب این حوزه بوده است. بنا به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اعضای کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق تا ساعت 3بامداد روز سه‌شنبه در حال رایزنی برای افزایش سقف بودجه فرهنگی بودند. در نهایت با توافق کمیسیون تلفیق سقف بودجه حوزه فرهنگی با الحاق تعدادی از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام تا سقف 200میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. زمانی که پیشنهاد این افزایش در جلسه علنی شورا مطرح شد، با انتقادات و عکس‌العمل‌های منفی برخی از اعضا مواجه شد؛ تا جایی که مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورا تصمیم به ترک جلسه گرفت. همچنین ناهید خداکرمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: «من مدافع کارهای فرهنگی هستم. اما این قیمت‌گذاری‌ها را چه‌کسی انجام داده؟ تا نصف شب قیمت‌گذاری می‌کردید؟ کار کارشناسی این قیمت‌ها کجاست؟ آیا متولی فرهنگ در تهران فقط شهرداری است؟ پس بخش خصوصی کجا قرار است وارد شود؟ به‌رغم موافقتم در افزایش بودجه فرهنگی این افزایش بی‌مقدمه و بدون کارشناسی را درست نمی‌دانم.» 

شهرداری محلی برای پخش پول بود
مجید فراهانی، رئیس کمیسیون بودجه نیز در مخالفت با افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی گفت: «متأسفانه استنادی که برای سقف بودجه ارائه می‌شود فعالیت‌هایی است که سال‌های گذشته برای هدف‌های مختلف انجام شده و شهرداری به محلی برای پول پخش کردن تبدیل شده بود. هم‌اکنون پیمانکاران و بانک‌ها از شهرداری طلب دارند. اوضاع حمل‌ونقل عمومی خوب نیست و بافت فرسوده نیز هر روز مشکل‌ساز می‌شود و اگر زلزله‌ای در تهران بیاید یک و نیم میلیون نفر در معرض خطر مرگ هستند. 5هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم؛ از همین رو چرا باید سقف بودجه را ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.» وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی شهرداری رقمی معادل با کل بودجه وزارت ارشاد است، گفت: «مردم در اتوبوس و مترو له می‌شوند و هر روز آمار نزاع‌ها بالا می‌رود؛ به همین‌خاطر نباید در امور غیرضرور این بودجه را هزینه کنیم.» به‌رغم سخنرانی پرشور و احساسی مجید فراهانی و مخالفت‌های شدیدش، ‌این پیشنهاد با 11رأی موافق به تصویب رسید که این مسئله سبب قهر فراهانی از جلسه شورای شهر و تصمیم او برای ترک جلسه شد که نهایتا ماجرا با مداخله حسن رسولی ختم به خیر شد.

نگاه تجاری به حوزه اجتماعی نداشته باشیم
در ادامه جلسه پیشنهادهایی برای نحوه تأمین بودجه 200میلیاردی حوزه فرهنگ مطرح شد که ازجمله آن تأمین 100میلیارد تومان از بودجه از خود بخش فرهنگی و اجتماعی بود. ارائه این پیشنهاد نیز موجب بلند شدن صدای اعتراض الهام فخاری شد. نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: «حوزه سلامت، فرهنگی و اجتماعی نه‌تنها در تهران که در همه کلانشهرهای دنیا، حوزه‌ هزینه‌ای است نه درآمدگیری. درخصوص درآمدزایی از ورزشگاه‌های تحت نظر شهرداری هم باید بگویم بخشی از این فضاها برون‌سپاری شده و در اختیار مردم نیست. فضاهای ورزشی شهرداری وظیفه توسعه ورزش همگانی را دارد و باید برای اقشار کم‌برخوردار در دسترس باشد. بیشتر فضاهای ورزشی شهری تهران در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند؛ از همین رو در حوزه اجتماعی نمی‌شود نگاه درآمدزایی به ورزش همگانی داشت. برای تأمین این بودجه باید تدبیر دیگری داشته باشیم.» بنا به‌نظر اعضای شورا قرار شد این هزینه از بخش‌های اعتبارات متمرکز تملک دارایی- سرمایه‌ای، بخش دریافت عوارض و سرمایه‌گذاری‌ها حاصل شود. طرح دو‌فوریت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها‌ در تیرماه سال آینده نیز از دیگر موضوعات به تصویب رسیده در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید