• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49958
+
-

گرانی در ویترین بازار عید

قیمت‌ اقلام مورد نیاز مردم از سوی اتحادیه‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است تا به عاملی برای گران‌فروشی تبدیل شود

بازار
گرانی در ویترین بازار عید

ابراهیم نوید آرین| ارومیه – خبرنگار:


نزدیک به 20 روز مانده به پایان سال، دغدغه کمبود برخی کالاهای مورد نیاز شب عید و گران‌فروشی اصناف به دغدغه بی‌پایان مردم تبدیل شده است. اعلام نشدن قیمت مصوب برخی کالاها هم موجب شده تا برخی از اصناف با میل خود قیمت اجناسشان را تعیین و به مشتری عرضه کنند. هر چند طی روزهای اخیر مسئولان آذربایجان غربی، پیش‌بینی‌های لازم را برای مقابله با گرانی و عرضه به‌موقع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم داشته‌اند. 

به گفته مسئولان در بخش محصولات کشاورزی طی روزهای آینده هزار تن سیب و 2 هزار تن پرتقال از طریق واحد‌های مورد تایید عرضه خواهد شد. همچنین اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم با اجرای طرح نظارت بر بازار شب عید کم‌فروشی و گران‌فروشی در بازار را رصد می‌کند و تلاش برای کاهش جرائم را در دستور کار دارد. همچنین قرار است توزیع گوشت در مناطق محروم و کم برخوردار هم در اولویت سازمان صمت استان قرار بگیرد.


فعالیت ۲۱ گروه در طرح نوروزی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت آذربایجان غربی می‌گوید: برنامه‌های این معاونت از اول بهمن امسال آغاز شده و تا پانزدهم فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون ۲۱ گروه بازرسی و نظارت با همکاری مشترک دستگاه‌های ذی‌ربط و گشت‌های ویژه این معاونت به صورت مداوم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تا پایان 15 فروردین، حتی در روزهای تعطیل عید به صورت مداوم فعالیت خواهند داشت. 

«علیرضا محمودی» می‌افزاید: رسیدگی و برخورد با تخلفاتی همچون گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار از مهم‌ترین اولویت‌ها و سیاست‌های این معاونت به شمار می‌آید. با توجه به مشکلاتی که در بحث اقتصادی دامنگیر جامعه به‌ویژه قشر کم‌درآمد شده و حساسیتی که دادستانی کل کشور روی این موضوع دارد، کار برخورد با متخلفان در این طرح با جدیت انجام خواهد شد.

محمودی بیان می‌کند: از زمان شروع این طرح ۳ هزار و ۵۶۶ مورد بازرسی از انبارهای واحد‌های صنفی و تولیدی انجام شده است که ۱۱۹ مورد تشکیل پرونده داشتیم. ارزش ریالی این پرونده‌ها نزدیک به 800 میلیارد ریال اعلام شده است. از این رقم ۷۸ میلیارد ریال به ۵۰ پرونده احتکار کالاهای اساسی‌، ۱۳ مورد گران‌فروشی، ۴۹ مورد اعلام نکردن موجودی، یک مورد نگهداری و عرضه کالای قاچاق و ۶ پرونده مربوط به سایر تخلفات بوده است.


توزیع گوشت قرمز در مناطق محروم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم بیان می‌کند: با توجه به روند رو به رشد قیمت برخی از کالاهای اساسی به‌ویژه گوشت قرمز در چند ماه گذشته، طی مکاتباتی که با سازمان‌های مرتبط انجام داده‌ایم، مقرر شد مناطق کم‌برخوردار و محروم اولویت توزیع گوشت قرمز در بحث تنظیم بازار باشند.

محمودی با تقدیر از سازمان بهزیستی و کمیته امداد استان می‌افزاید: اگر همکاری و تعامل این 2 سازمان نبود، در بحث توزیع گوشت به افراد تحت پوشش این 2 نهاد‌، با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم. اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، توانستیم ۱۸۳ تن گوشت قرمز گوسفندی و هزار و ۳۶۶ تن گوشت منجمد گوساله را تا تاریخ ۲۳ بهمن امسال و به‌ازای هر خانوار ۲ کیلوگرم با همکاری این 2 سازمان توزیع کنیم.

وی با بیان این‌که برخی از مردم به دریافت فاکتور فروش از فروشنده تمایلی ندارند، عنوان می‌کند: آنگونه که باید فرهنگ صدور و دریافت فاکتور از سوی فروشنده و حتی خود مشتری در بین جامعه جا نیفتاده است که این موضوع مشکلاتی را در ثبت شکایت‌ها ایجاد می‌کند. از همه مردم تقاضا داریم بعد از خرید هر گونه کالا حتما فاکتور فروش را از فروشگاه و یا مغازه‌دار دریافت کنند تا به تخلفاتی که از سوی برخی واحد‌های صنفی صورت می‌پذیرد به‌راحتی رسیدگی شود.


ذخیره اقلام مورد نیاز شب عید

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی هم اظهار می‌کند: با تدابیر و برنامه‌های اندیشیده‌شده هیچ مشکلی در بحث ذخیره میوه شب عید در استان نخواهیم داشت. «احمد دهقان» می‌افزاید: مانند سال‌های گذشته میوه در مکان‌هایی که از پیش تعیین شده توزیع خواهد شد. همچنین طبق مصوبه کارگروه کشوری، به روال سال‌های گذشته سیب به میزان هزار تن و پرتقال به میزان 2 هزار تن در بازار شب عید توزیع خواهد شد. 

وی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر این‌که آذربایجان غربی هزار تن سیب از سایر استان‌ها وارد کرده است، بیان می‌کند: این شایعات را از اساس تکذیب می‌کنیم، چراکه هرسال استان ما در بحث تامین سیب بازار شب عید در کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و با تدابیری که صورت گرفته 15 هزار تن از سیب استان در کشور توزیع خواهد شد. 

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی درباره قیمت میوه شب عید، اظهار می‌کند: نزدیک به 200 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است و نگرانی ما بیش از آن‌که معطوف به کمبود سیب باشد، از وجود این حجم بالای سیب مانده در سردخانه‌هاست.
به گفته دهقان، نرخ میوه‌هایی که در مکان‌های تعیین‌شده ستاد کارگروه توزیع خواهند شد، هنوز در کارگروه تامین بازار شب عید مصوب نشده است، اما قطعا در تنظیم بازار نقش تاثیرگذاری خواهد داشت. 


اقلام اساسی شب عید با چاشنی گرانی

تنها چند روز دیگر تا شب عید مانده است و هر سال حضور مردم در بازار موجب رشد تقاضا می‌شود. براساس یک حساب و کتاب ساده در‌می‌یابیم که افزایش تقاضا در آستانه سال نو که البته به نسبت سال‌های گذشته بسیار کم است، سبب بالارفتن قیمت کالاها شده، اما این بار نوسانات بازار ارز و روند صعودی نرخ آن معادلات را برهم ریخته، به همین سبب مسئولان هم به دنبال کنترل قیمت کالاها در بازار و کاهش نگرانی در این زمینه هستند. هر چند که کنترل و نظارت بر گرانی عرضه همه کالاهای مورد نیاز مردم در شب‌های منتهی به سال جدید امری سخت و ناممکن به نظر می‌رسد.

با وجود برپایی نمایشگاه‌ بهاره در ارومیه، اما قیمت‌ بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم به صورت رسمی و از سوی اتحادیه‌ها اعلام نشده تا خود عاملی برای فروش کالاها به قیمت‌های دلخواه باشد. صرف نظر از پوشاک، میوه‌، محصولات پروتئینی، شیرینی و آجیل هم همیشه در روزهای عید از اقلام پذیرایی خانواده‌ها بوده است، اما با گرانی‌های اخیر به نظر می‌رسد این 2 قلم جنس کمتر از سوی خانواده‌ها خریداری شود. در این زمینه، قیمت شیرینی و آجیل شب عید از سوی اتحادیه‌های این صنف را پیگیری کردیم،‌ اما تا زمان تهیه این گزارش، پاسخ مشخصی نگرفتیم. مساله‌ای که در اعلام نشدن این قیمت‌ها از سوی اتحادیه، آن هم در روزهایی که اغلب مردم خریدهای نوروزی را آغاز کرده‌اند، کمی قابل توجه و تامل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید