
50 بازار ترهبار جدید در 4 سال اخیر
50درصد تهرانیها به میادین میوه و تره بار دسترسی آسان دارند

نیلوفر ذوالفقاری | روزنامهنگار
براساس آمارها نیمی از شهروندان تهرانی دسترسی آسانی به بازارهای میوه و ترهبار دارند. در دسترس بودن، کیفیت و قیمت مناسب محصولات، دلایلی است که باعث شده 4/8 میلیون شهروند تهرانی برای خرید مایحتاج خود، بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران را انتخاب کنند. مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران درباره جزئیات فعالیت این بازارها و برنامهریزی برای افزایش تعداد آنها توضیحات بیشتری میدهد.
کیفیت؛ شرط ورود محصولات
در سازمان میادین برای هر محصول استانداردهایی تدوین شده که باید رعایت شود. قیمت مناسب محصولات نیز موضوعی است که به آن توجه ویژه شده است. با توجه به اینکه یارانه مشخصی برای محصولات قابل عرضه در بازارها وجود ندارد، مدیریت شهری تلاش کرده قیمتها عادلانه باشد.
تلاش برای هماهنگی عرضه و تقاضا
اگر عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت محصولات در بازار کاهش مییابد و همین موضوع تولید را تحتتأثیر قرار میدهد. اما اگر عرضه کمتر از تقاضا باشد، قیمتها افزایش پیدا میکند. در این شرایط سازمان میوه و ترهبار مداخلاتی در بازار انجام میدهد تا هم بازار به ثبات برسد و هم نظم عرضه و تقاضا به هم نریزد. امکان دارد در عرضه برخی از محصولات مافیا وجود داشته باشد اما در برخی دیگر از محصولات وجود مافیا معنایی ندارد بلکه باید برنامهریزی درست برای تولید وجود داشته باشد تا عرضه محصولات به اندازه تقاضای آن باشد.
دسترسی آسان 50درصد تهرانیها به بازارها
بررسیها نشان میدهد 50درصد از مردم شهر تهران دسترسی آسانی به میادین و بازارهای میوه و ترهبار دارند. طبق آمار بانک مرکزی که هفتگی درباره میوه و ترهبار منتشر میشود، قیمت میوه و ترهبار در این بازارها 47درصد با مغازههای شهر تفاوت دارد. این اختلاف قیمت بهدلیل پرداخت یارانه نیست بلکه بهدلیل نظارت بر کالا و حذف واسطههاست که از کشاورز یا تامینکننده دست اول تامین میشود. 6/1میلیون خانوار در شهر تهران از میادین میوه و ترهبار خرید میکنند؛ بهعبارتی 8/4میلیون نفر از شهروندان تهرانی برای خرید مایحتاج خود، به میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران مراجعه میکنند.
ابتدای صبح، بهترین زمان خرید
شهروندانی که حرفهای میوه میخرند، صبحهای زود به بازار میآیند. 20درصد از بخش ممتاز محصولات در همان ابتدای روز توسط مردم به سرعت از روی پالت دستچین میشود. در مرحله دوم 50تا 60درصد کیفیت معمولی محصولات نیز در ساعات اولیه توسط مردم خریداری میشود و پسسورتهای محصولات نیز در ساعات پایانی بازار با قیمت کمتری عرضه میشود.
1/6
میلیون خانوار در شهر تهران از میادین میوه و ترهبار خرید میکنند
300
بازار خردهفروشی در شهر توسط سازمان میادین میوه و ترهبار مدیریت میشود
همه محلهها صاحب بازار میوه و ترهبار میشوند
مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران:در محلههایی که جمعیت بیشتری دارد، بازارهای میوه و ترهبار محلهای گستردهتر است. سعی ما بر این است که کیفیت محصولاتی که در بازارهای محلهای عرضه میشود بالا باشد. در بیشتر مناطق شهر تهران بازار میوه و ترهبار وجود دارد. در حال حاضر در برخی از محلههای پر تراکم شهر تهران 2بازار محلهای وجود دارد. در این دوره مدیریت شهری تا کنون ۵۰ بازار ساخته شده است. در حال حاضر فاصله شهروندان تهرانی تا بازار میوه و تره بار به صورت نسبی از خانه ۹۰۰ متر است. تلاش سازمان میادین این است که در محلههایی که بازار میوه و ترهبار ندارند با همکاری شهرداری مناطق ۲۲گانه بازار راهاندازی شود.