• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49703
+
-

کشف شواهد دریاچه‌های زیرزمینی در مریخ

دانشمندان اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار دلایل علمی زمین‌شناسی به‌دست آورده‌اند که وجود دریاچه‌های زیرزمینی در سیاره سرخ را ثابت می‌کند

کشف شواهد دریاچه‌های زیرزمینی در مریخ

دانشمندان می‌گویند برای نخستین بار شواهدی به‌دست آورده‌اند که نشان‌دهنده وجود سیستم آب زیرزمینی در مریخ را نشان می‌دهد. این کشف می‌تواند قدم مهمی در تحقیقات برای کشف یا اثبات وجود حیات در سیاره سرخ باشد.
به گزارش آسوشیتدپرس، با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از کاوشگران ناسا و سازمان فضایی اروپا شواهد مستقیمی به‌دست آمده که وجود سیستم آب زیرزمینی در مریخ را تأیید می‌کند.
الگوسازی‌های قبلی نشان می‌داد که سیاره سرخ زمانی مملو از آب بوده و این آب‌ها در نهایت به زیر سطح آن منتقل شده‌اند اما برای اثبات این ماجرا تاکنون شواهدی این چنین در دست نبود.
این اطلاعات تازه را زمین شناسان مریخ با کمک مدارگرد مارس اکسپرس متعلق به سازمان فضایی اروپا کشف کرده‌اند. این مدارگرد که در سال ۲۰۰۳ میلادی به فضا پرتاب شد، مرتبا به دور مریخ می‌گردد و مجموعه‌ای از دوربین‌های بسیار دقیق را در خود دارد که از سطح سیاره سرخ عکسبرداری می‌کنند.
جمعی از پژوهشگران دو دانشگاه از ایتالیا و هلند به بررسی این تصاویر پرداختند و پس از ارزیابی و تحلیل دقیق ۲۴ حفره عمیق در سطح نیمکره‌شمالی مریخ دریافتند که زمانی در این سیاره آب جریان داشته است.
یافته‌های این دانشمندان نشان می‌دهد که تقریبا تمامی این حفره‌ها زمانی مخازن آبی بوده‌اند. به همین‌خاطر دانشمندان باور دارند که اندوخته‌ای عظیم از آب زیرزمینی در مریخ (در حدفاصل ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متری) جریان داشته است. فرانچسکو سیلز، یکی از دانشمندان این تحقیقات می‌گوید: ما نخستین شواهد زمین شناختی یک سیستم آب‌های زیرزمینی گسترده در سیاره مریخ را کشف کرده‌ایم.
مریخ زمانی آب داشته اما شرایط جوی آن با گذر زمان تغییر یافته و این آب به زیر سطح سیاره سرخ منتقل شده است. ما در بررسی‌هایمان ردپای آب زیرزمینی در مریخ را پیدا کردیم هرچند که مقیاس آن و نقشی که در سیاره مورد بحث داشته هنوز مشخص نیست. ما در واقع نخستین شواهد زمین‌شناسی را در رابطه با سیستم آب زیر زمینی در مریخ پیدا کرده‌ایم.

سیاره جنجالی
مریخ همیشه برای دانشمندان سیاره‌ای جذاب بوده است و به همین‌خاطر کاوشگرهای زیادی به این سیاره رفته‌اند. در این میان کشف شواهد وجود آب در این سیاره همیشه مورد توجه بوده است چون می‌تواند احتمال وجود حیات حتی به‌صورت سلولی در این سیاره را بالا ببرد.
پیش از این هم دانشمندان حدس زده بودند که که احتمالاً مخزن بزرگی از آب مایع زیر سطح کره مریخ وجود دارد. کشف این دریاچه آب مایع با طول حدود ۲۰ کیلومتر در لایه زیرین قطب جنوب بسیار سخت است اما اگر بالاخره زمانی انسان بتواند به مخزن آب مایع مریخ دست پیدا کند می‌تواند معما و راز همیشگی احتمال وجود حیات در این سیاره را کشف کند. دانشمندان مدت‌هاست فهمیده‌اند که در سطح مریخ به‌خاطر شرایط سخت آن ازجمله دمای بسیار پایین هم‌اکنون نمی‌تواند حیات وجود داشته باشد. به همین‌خاطر جست‌وجو برای حیات در مریخ به زیر سطح این سیاره رفته چون زیر لایه‌های یخ اشعه‌های مضر وجود ندارد و آب مایع خودش می‌تواند نشانه حیات مثلا به‌صورت مولکولی باشد. حضور آب در هر مکانی می‌تواند احتمال تشکیل حیات را بالا ببرد، به‌خصوص در کره مریخ که گروهی از دانشمندان آن را بهترین جایگزین برای سکونتگاه ثانویه انسان می‌دانند. به همین‌خاطر مأموریت بعدی برای اکتشاف در مریخ باید روی این دریاچه و نمونه‌برداری از آن متمرکز شود. نمونه‌برداری از این دریاچه می‌تواند پاسخ بسیاری از سؤال‌ها و معماهای سیاره سرخ را برای انسان مشخص کند.

کاوش زیر سطح مریخ
برای نخستین بار، پژوهشگران تحقیق درباره زیر سطح مریخ را آغاز کرده‌اند. چهار‌ماه پیش بود که ناسا کاوشگر اینسایت یا بینش را روی سطح سیاره سرخ فرود آورد و حالا این کاوشگر تحقیقاتش را آغاز کرده است. وظیفه این کاوشگر نه‌تنها تحقیق روی سطح سیاره سرخ بلکه کاوش در اعماق این سیاره است. یک بازوی روباتی به ‌آرامی روی سطح سیاره قرارمی‌گیرد تا لرزش سطح مریخ را بسنجد. دستگاه سنجش لرزه می‌تواند سیگنال‌های خفیف ناشی از برخورد شهاب سنگی در نزدیکی‌اش را تشخیص دهد. این لرزه‌ها اطلاعاتی درباره ساختار درونی مریخ از پوسته تا هسته آن را به‌دست می‌دهد.
هم‌اکنون، دانشمندان نمی‌دانند آیا اعماق مریخ شبیه زمین با هسته سفت درونی یا هسته سیال بیرونی است. کشف این موضوع یکی از اهداف کلیدی اینسایت است. نوع خاصی از مته برای این کاوشگر درنظر گرفته شده تا عمق حداقل ۵ متری سطح سیاره را هدف تحقیق قرار دهد. این بخشی از تلاشی است تا بفهمیم سیاره‌ای که همزمان با زمین به‌وجود آمده است چرا این قدر با کره محل زندگی ما تفاوت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید