• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49004
+
-

تصویر

دست‌های غول‌پیکر در گوشه وکنار جهان

سمیرا مصطفی‌نژاد

چند تغییر حالت در فرم دست‌ها می‌تواند دریایی از احساسات را به بیننده منتقل کند؛ اخطار، آرامش، اضطرار، عجله، حمایت. دست‌ها زبان گویای انسان‌هایی هستند که به هر دلیلی توان سخن گفتن ندارند و ابزار ارزشمند هنرمندانی که زیبایی دست انسان را به نمادی از مفاهیم ارزشمند تبدیل می‌کنند و آثاری خلق می‌کنند که درک آنها نیازمند شرح و کلام چندانی نیست. مجسمه‌‌هایی به شکل دست با اهدافی متفاوت، از یادبود قربانیان یک فاجعه انسانی گرفته تا مجسمه یادبود کیشلوفسکی -کارگردان مشهور لهستانی- در گوشه و کنار جهان به شهرت رسیده‌اند. یکی از مشهورترین مجسمه‌های دست در جهان، «مانو دل دزیرتو» نام دارد که در میانه صحرای آتاکاما در 75 کیلومتری جنوب شهر آنتوفاگاستا در شیلی واقع شده ‌است. این مجسمه 11متری اثر ماریو ایرازابال -هنرمند شیلیایی- است که اثر خود را به یاد قربانیان بی‌عدالتی و شکنجه در طول حکومت رژیم نظامی شیلی ساخته ‌است.


مجسمه مشهور مقبره کریستوف کیشلوفسکی -کارگردان لهستانی- در قبرستان پوآژکی، واقع در ورشو لهستان


بروس نومان - هنرمند معاصر آمریکایی- یکی از هنرمندانی است که در خلق آثارش از شکل و فرم دست انسان الهام می‌گیرد و در سال2013 نمایشگاهی متشکل از 15مجسمه از دست در فرم‌های مختلف برگزار کرد.


مجسمه‌ 11متری «مانو دل دزیرتو» در صحرای آتاکاما واقع در شیلی اثر هنرمند شیلیایی ماریو ایرازابال که به یاد قربانیان بی‌عدالتی و شکنجه در طول حکومت رژیم نظامی شیلی ساخته شده ‌است.


«دست‌های درحال دعا»، بزرگ‌ترین مجسمه برنزی ایالات متحده است که وزنی درحدود 30تن دارد و در ورودی کمپ دانشگاه اورال رابرتز نصب شده‌است.


دست غول‌پیکر فولادی اثر نیومان نوآرتا، یکی از شناخته‌شده‌ترین مجسمه‌های کشور اندونزی است.


 «یادبود هولوکاست»، ‌مجسمه‌ای به ارتفاع 12متر در میامی فلوریداست که روی آن خالکوبی‌ای مشابه با شماره‌های بازوی زندانیان اردوگاه آشوویتز حک شده‌است. این اثر برای یادبود قربانیان هولوکاست توسط کنت تریستر طراحی و ساخته شده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید