• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178856
+
-

حذف 2غول به‌دست غول

بلژیک به لوکاکو و دی‌بروینه باخت، آلمان به اسپانیا و کاستاریکا

حذف 2غول به‌دست غول

در مرحله گروهی این دوره 2غول بزرگ و مدعی قهرمانی با شرایطی متفاوت حذف شدند. بلژیک به اختلافات درون‌تیمی خودش باخت و آلمان احتمالا به کم‌کاری اسپانیا و انگیزه باورنکردنی ژاپنی‌ها.

  بلژیک
روملو لوکاکو که در 28بازی ملی آخر خود 28گل برای بلژیک زده بود، در بازی با کرواسی چند موقعیت را خراب کرد و عامل اصلی تساوی بدون گل بود. اما مقصر اصلی کسی بود که نتوانست اختلافات درون تیم را حل کند؛ روبرتو مارتینس که قراردادش به‌عنوان سرمربی تمدید نخواهد شد. نسل طلایی بلژیک به همین سادگی ناکام ماند. بلژیک در جام‌جهانی۲۰۱۴: در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد و در یورو۲۰۱۶ در مرحله یک‌چهارم. در جام‌جهانی۲۰۱۸ در رده سوم قرار گرفت و در یورو۲۰۲۰ تا یک‌چهارم نهایی خودش را رساند اما امسال در جام‌جهانی۲۰۲۲ در مرحله گروهی کنار رفت. یکی از معضلات اصلی این تیم ارتباط بسیار بد کوین دی‌بروینه و تیبو کورتوا بود که این رابطه بد بین او و فرتونگن هم شکل گرفت و به بقیه اعضای تیم هم سرایت کرد. مشکل او با فرتونگن از آنجایی آغاز شد که ستاره من‌سیتی گفته بود تیم ملی بلژیک به‌دلیل سن بالای بازیکنانش مدعی قهرمانی نیست. سر همین موضوع بین او و مدافعان مسن درگیری پیش آمد و ماجرای رختکن به بیرون انتشار یافت. مشکل دی‌بروینه با کورتوا هم از سال2013 و بر سر یک رابطه عاطفی با یک زن شروع شد. آن زمان هر دو در چلسی حضور داشتند و دوستان بسیار نزدیک بودند اما درگیری و اختلاف بر سر یک زن باعث شد که رابطه آنها به‌کلی خراب شود. دی‌بروینه در زندگینامه‌اش درباره تأثیر این اتفاق در تیم ملی نوشت: «سرمربی بلژیک از من پرسید که آیا لازم است تیبو را از تیم بیرون بیندازد اما من حق نداشتم تعیین کنم که چه‌کسی باید انتخاب شود و چه‌کسی نه. همه ما پیش از این اتفاق دوستان خوبی بودیم اما حالا صرفا بازیکنان حرفه‌ای هستیم و هیچ ارتباطی بیرون از زمین نداریم.» آنها سال‌هاست با هم حرف نمی‌زنند و بیش از 90دقیقه تحمل حضور در کنار یکدیگر را ندارند. پیش از این فردریش گونونگبه، مجری شبکه آرتی‌ال مدعی شده بود که یک بازیکن نماد واقعی سقوط بلژیک است و آن بازیکن کسی نیست جز دی‌بروینه؛ بازیکنی که در زمین افتضاح و بیرون از زمین بدعنق است.

  آلمان
آلمان برای صعود نیاز داشت به کاستاریکا 8-7 گل بزند تا درصورت پیروزی ژاپن بر اسپانیا، به‌عنوان تیم دوم صعود کند. تا دقیقه70 همه‌‌چیز برعکس شد و کاستاریکا و ژاپن با نتایج مشابه 2بر یک از 2حریف بزرگ خود پیش افتادند و این یعنی حذف آلمان و اسپانیا. به لطف 2گل کای هاورتس ورق برگشت و اسپانیا در جام ماند. لاروخا تنها 3دقیقه اضطراب حذف از جام‌جهانی را تجربه کرد، با این‌حال برای جبران لطف آلمان‌ها کاری نکردند. اسپانیا که فقط یک گل برای صدرنشینی لازم داشت، برای زدن این گل تلاش چندانی نکرد و از دقیقه۷۳ تا پایان بازی، فقط ۲شوت داشت. همین باعث خشم فدراسیون فوتبال آلمان شد. برای اسپانیا بهتر بود به ژاپن ببازد و به‌عنوان تیم دوم صعود کند تا در دور بعدی به مراکش بخورد نه به کرواسی و علاوه بر آن در نیمه پایینی جدول، از آرژانتین و برزیل فرار کند.

232
 آلمان پیش از بازی دیشب برزیل با کامرون به رکورد گلزن‌ترین تیم ادوار جام‌جهانی رسید و در 232گل با برزیل برابر شد؛ برزیل و آلمان: ۲۳۲گل، آرژانتین: ۱۴۰، ایتالیا: ۱۲۸، فرانسه: ۱۲۶، اسپانیا: 108، انگلیس: 100گل.

12
آلمان در 12بازی پیاپی در یورو و جام‌های جهانی نتوانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد که این طولانی‌ترین روند بد تاریخ این تیم است.

04
کاستاریکا بیشترین گل‌هایش به یک تیم را به تیم آلمان زده (4گل) و بیش از هر تیم دیگری از این تیم گل خورده (8گل در 2بازی 4 بر 2).


آلمان به کاستاریکا باخت؛ یعنی این کاستاریکا بود که تعیین کرد از گروه مرگ کدام تیم‌ها صعود کنند. آنها ابتدا به‌اندازه کافی (7گل) از اسپانیا خوردند، سپس ژاپن را شکست دادند و در نهایت توانستند از باخت سنگین مقابل آلمان بگریزند.
    از زمان ثبت دقیق آمار و ارقام در جام‌جهانی۱۹۶۶، تنها 2تیم با وجود ثبت بیش از ۷۰۰پاس، در یک مسابقه جام‌جهانی باخته‌اند؛ آلمان: ۷۷۱پاس و باخت ۲ بر یک مقابل ژاپن، اسپانیا: ۱۰۵۸پاس و باخت ۲ بر یک مقابل ژاپن (هر دو در این دوره).
    تیم ملی فوتبال آلمان پیش از شروع دوران تنزل کنونی در 4جام‌جهانی پیاپی در جمع 4تیم پایانی رقابت‌ها قرار داشت. آنها 2014 را با قهرمانی پشت سر گذاشتند، 2010 و 2006 سوم شدند و 2002 هم به نایب‌قهرمانی جهان دست پیدا کردند، اما حالا برای نخستین‌بار در 2دوره پیاپی در مرحله گروهی حذف شده‌اند. 16بار صعود کرده بودند و 2بار در دور گروهی حذف شده‌اند.


شاید اگر کمک‌داور ویدئویی نبود، آلمان صعود می‌کرد. ژاپن روی ارسال کائورو میتوما و ضربه سر تاناکا گل برتری مقابل اسپانیا را به ثمر رساند. در تصاویر ابتدایی تلویزیونی اینگونه به‌نظر می‌رسید که توپ به‌صورت کامل از خط عرضی عبور کرده است، اما تکنولوژی نشان داد که توپ 1.88میلی‌متر روی خط دروازه بود که بازیکن ژاپن به آن ضربه زد.

نکته


موراتا معمولا گل‌های مهمی برای لاروخا می‌زند. او تعداد گل‌هایش در جام‌جهانی را به عدد9 رساند تا با فرناندو تورس برابر شود. حالا فقط 3گل با داوید ویا فاصله دارد. موراتا پس از تلمو سارا (۱۹۵۰)، نخستین بازیکن اسپانیا است که در هر 3بازی مرحله گروهی جام‌جهانی گل می‌زند.


 تاناکا، وینگر 24ساله تیم فرایبورگ 2بار به‌عنوان مهره تعویضی وارد زمین شد و 2غول را با گل‌هایش حذف کرد. مقابل آلمان 4دقیقه پس از ورود به زمین و مقابل اسپانیا 3دقیقه. او پیش از این فقط 2گل ملی داشت.


نویر شماره یک تاریخ جام‌های جهانی شد. او نوزدهمین بازی خود در جام‌جهانی را انجام داد و رکورددار بیشترین تعداد بازی در جام‌جهانی به‌عنوان یک دروازه‌بان شد.


حذف در جام‌جهانی قبلی باعث شد تونی کروس از تیم ملی خداحافظی کند و حالا به‌نظر می‌رسد نوبت توماس مولر پرافتخار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید