• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48977
+
-

در جلسه یکصد و بیست و پنجم شورای شهر تهران مطرح شد

بلاتکلیفی 473پرونده برج‌باغ

شورا
بلاتکلیفی 473پرونده برج‌باغ

معصومه مهدیانی/خبر‌نگار


اسفندماه سال گذشته بود که بعد از 14سال اعضای شورای شهر تهران به لغو مصوبه برج‌باغ‌ها به‌عنوان قاتل باغ‌های تهران پرداختند تا با این کارشان ضمن نجات باغ‌های در حال نابودی پایتخت،  خیال بسیاری از دلسوزان محیط‌زیست را راحت کنند. این تصمیم شورای شهر هرچند که به‌نفع شهر و مردم بود اما موجب بلاتکلیفی عده‌ای از مالکان شد. به همین خاطر هم‌اکنون 473پرونده چشم‌انتظار تعیین‌تکلیف مصوبه برج‌باغ‌ها هستند. 
به گزارش خبرنگار همشهری، ‌ اعضای شورای شهر تهران در یکصد‌وبیست‌و‌پنجمین جلسه علنی خود به بررسی طرح جایگزین مصوبه برج‌باغ‌ها پرداختند تا نحوه ساخت و ساز در باغ‌های تهران مشخص شود. بررسی گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران و بررسی اعتراض هیأت تطبیق به کاهش محدوده آلودگی هوا و ترافیک از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته شورای شهر به آن پرداخته شد.

صدور 493پروانه ساختمانی در باغ‌ها
در ابتدای روند بررسی طرح جایگزینی مصوبه برج‌باغ‌ها، ‌ محمد سالاری،  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با ارائه توضیحاتی درخصوص مصوبه برج‌باغ‌ها گفت: «طبق آمار موجود از سال87 تا 96، ‌ میزان صدور پروانه‌های ساختمانی 493پرونده با وسعت 128هکتار بوده است. منطقه یک با 44درصد بیشترین سهم را در صدور پروانه‌های ساختمانی در باغ‌ها داشته است. بعد از آن مناطق21 و 22 با 13درصد در رتبه دوم قرار دارد. همچنین متوسط اندازه قطعات در پروانه‌ها حدود 2هزار و 600 مترمربع بوده است. شهرداری تهران از صدور این پروانه‌ها حدود 1200میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.» سالاری در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته فنی باغ را مطرح کرد و خواستار بررسی پرونده‌های مربوط به باغ‌ها در این کمیته شد.

مردم بلاتکلیف هستند
سالاری با بیان اینکه مردم در حوزه برج‌باغ‌ها بلاتکلیف هستند، ‌ عنوان کرد: «اکنون 473پرونده بلاتکلیف است که از این بین 38پرونده درخواست تغییر نقشه و تمدید پروانه و 435پرونده درخواست تخریب و نوسازی دارند. همچنین از این بین 63 پرونده کل عوارض را تا پایان سال97 به ارزش 170میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند،  ‌72پرونده مبلغی به میزان 492میلیارد تومان به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کرده و 18پرونده نیز عوارضی به مبلغ 67میلیارد را بعد از لغو مصوبه واریز کرده‌اند. این پرونده‌ها باید تعیین‌تکلیف شود تا مردم از بلاتکلیفی دربیایند.»

نابودی 128 هکتار از باغ‌های تهران
در ادامه جلسه زهرا صدراعظم نوری،  رئیس کمیسیون سلامت،  محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز در دفاع از جایگزینی مصوبه موسوم به برج‌باغ گفت: «طبق تصویر هوایی سال1325 قریب به 5هزار هکتار باغ در شهر تهران وجود داشته است. براساس نتایج مطالعات تهیه شناسنامه باغ‌ها،  وسعت باغ‌ها در اراضی مشجر به 2هزار و 491هکتار رسیده؛ یعنی طی 72سال 2509هکتار از اراضی مشجر و فضای سبز و باغ‌ها نابود شده است. طی 10سال و با اجرای مصوبه برج‌باغ اتفاقاتی در شهر تهران افتاده که مدیران گذشته شهرداری باید راجع به آن پاسخگو باشند.  این مدیران،  شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید را دروغگو خطاب کرده‌اند اما خودشان باید پاسخگو باشند که چگونه طی 10سال 128هکتار از باغ‌ها و فضای سبز شهر تهران را نابود و تبدیل به ساختمان‌های اداری،  تجاری و مسکونی کرده‌اند.» 
او با بیان اینکه در مصوبه برج‌باغ قرار بود سطح اشغال 30درصد و حداکثر طبقات 9طبقه باشد، ‌گفت: «بنا بود طبقات زیرزمین زیاد نباشد و نهایتا تا 2 یا 3 طبقه ساخته شود اما وضعیت سطح اشغال در 84درصد پروانه‌هایی که صادر شده از 35 تا ۱۰۰درصد است. ۶۳درصد پروانه‌های صادر شده اجازه ساخت 9طبقه به بالا و 30درصدشان اجازه ساخت 12طبقه به بالا داشته‌اند؛ یعنی از این تعداد،  248پروانه بالای 9طبقه ساخته و تخلف کرده‌اند.» 
نوری ادامه داد: «باید جایگزین مصوبه موسوم به برج‌باغ‌ها به‌گونه‌ای باشد که میزان تخریب باغ‌ها به حداقل برسد.» در نهایت کلیات این طرح با 17رأی موافق به تصویب رسید.

عدم‌موفقیت شهرداری در جذب سرمایه‌گذار

سیدحسن رسولی،  خزانه‌دار شورای شهر تهران در ادامه جلسه دیروز به قرائت گزارش درآمد و هزینه 6ماه نخست سال۹۷ شهرداری تهران پرداخت و گفت: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی6 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 87هزار و 147 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند. ‌شهرداری در برش عملکردی 6ماهه نخست سال1397 توانسته مبلغ 62 هزار و 793میلیارد ریال یعنی 72 درصد را تحصیل کند و با اعلام مبلغ 14هزار و 34میلیارد ریال هزینه در6ماهه معادل 17درصد مصارف خود را منظور کرده است.» وی ادامه داد: «شهردار تهران باید نسبت به انجام کاهش جدی هزینه‌های جاری و اهتمام در جلب و جذب صاحبان سرمایه‌ها در تامین منابع براساس راهبرد حفظ حقوق سرمایه‌گذاران شجاعانه تصمیم بگیرد. متأسفانه در 6ماه نخست سال نسبت به جذب سرمایه‌گذار توفیقی نداشتیم.» در ادامه جلسه نیز اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری به مصوبه کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده‌های مرکزی شهر در سال۹۸ مورد بررسی قرار گرفت. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اعتراض فرمانداری،  اعتراض اساسی نبوده و نیاز به ویرایش مصوبه دارد،  گفت: «یکی از موضوعات اعتراضی این بود که شهرداری تهران موظف است خودروهایی که بیش از یک میلیون بدهی عوارض دارند را توقیف کند که همان زمان در جریان بررسی این لایحه،  اعلام کردیم «مدیریت شهری اجازه توقیف ندارد.» فرمانداری نیز به این موضوع اعتراض کرده بنابراین ما «اعمال قانون» را جایگزین کلمه «توقیف» کردیم. همچنین به اشتباه بند مربوط به تخفیف ساکنان محدوده زوج و فرد حذف شده بود که دوباره با اعتراض فرمانداری،  این بند بازگشت.» 




این خبر را به اشتراک بگذارید