• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48931
+
-

نقد پنهانکاری در فضای مجازی

گردش آزاد
نقد پنهانکاری در فضای مجازی


انتشار فهرست کامل کارکنان شهرداری تهران یا حقوق پایه و سفرهای خارجی مدیران آن شاید تنها نمونه موفق پاسخ به مطالبات مردمی درباره شفاف‌سازی در این حوزه بوده است.

بسیاری از نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در مقابل موج توییتری درخواست‌های شفاف‌سازی مقاومت دارند و با قید محرمانه، پاسخ به این سؤالات را پس می‌زنند. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیرا در پست توییتری خود در فضای مجازی نوشته بود: «پس از شفافیت شهرداری و انتشار لیست حقوق‌بگیرانش، برخی اصولگرایان شروع به پیداکردن موارد مسئله‌دار این لیست کرده‌اند. کارخوبی می‌کنند. ولی بهتر است شرمنده باشند که نهادهای منتسب به آنان، تمام عیار دربرابر این نوع شفافیت‌ها مقاومت می‌کنند و تن نمی‌دهند.

اگر حساب پاک بود از محاسبه باکی نبود.» مدیریت سابق شهرداری تهران شاید مصداقی از این توییت عبدی بود، همچنان که ماجرای افشای واگذاری املاک نجومی و حقوق‌های کلان در سال‌های پیش با وجود ادعای شفافیت هیچ‌گاه جنبه علنی پیدا نکرده بود. مورد دوم این مصادیق دستگاه‌های معاف از مالیات در سال‌های گذشته بوده‌اند. نمایندگان مجلس روز شنبه ۴ اسفند و در جریان بررسی بودجه سال ۹۸، مصوبه‌ای را تصویب کردند که درصورت تأیید آن از سوی شورای نگهبان، آستان قدس رضوی، بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام باید در سال آینده مالیات پرداخت کنند. تاکنون حجم فعالیت‌های مالی این دستگاه‌ها مشخص نبوده و به‌دنبالش میزان مالیات‌های آنها نیز نه‌تنها نامشخص بوده که پرداختی نیز صورت نگرفته است. فردی در توییتر نوشته بود: «در بلاد کفر فراریان مالیاتی تلاش می‌کنند اطلاعات را پنهان کنند، در مملکت ما خود سازمان امور مالیاتی! کتباً از این سازمان پرسیده «چند نفر» در ۵سال گذشته «مالیات بر ثروت» داده‌اند؟ پاسخ داده: محرمانه است!» .

در مجموعه دولت نیز همچنان برخی بخش‌ها ازجمله در ورزش شفافیت را جدی نگرفته‌اند. یکی از کاربران توییتری مدتی قبل تنها با اشاره به برخی قراردادهای مالی استقلال و پرسپولیس که دولت نیز اخیرا خصوصی‌سازی آنها را مصوب کرده، نوشته بود: «حالا که بحث پاسخگویی هست کاش به این پرسش هم جواب بدید: برج ۵ از وزارت ورزش در سامانه شفافیت درباره شفاف‌سازی قرارداد اسپانسرینگ و قراردادهای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پرسیدم، برج ۹ گفتید صبور باشم جواب می‌دهیم؛ برج ۱۱ شده و خبری نیست! از چه چیزی می‌ترسید؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید