• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48278
+
-

پیشنهاد 3پروژه به سرمایه‌گذاران خارجی

شهرداری تهران به‌دنبال جذب سرمایه کشور‌های خارجی در پروژه‌های عام‌المنفعه شهری است

شهر
پیشنهاد 3پروژه به سرمایه‌گذاران خارجی


محمد سرابی/ خبر‌نگار
شهردار تهران با گروهی از سرمایه‌گذاران پروژه‌های شهری کشور ترکیه روز گذشته ملاقات کرد و در این دیدار برخی از طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری پایتخت را که در لایحه بودجه سال 1398شهرداری در 26عنوان ذکر شده بود ارائه کرد. طرح‌هایی همچون تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب، ساماندهی اراضی رود دره کن، نوسازی بافت فرسوده و تکمیل بزرگراه شوشتری از پروژه‌هایی بود که از سوی شهرداری تهران به هیأت ترکیه‌ای معرفی شد. از این جلسه خبر دیگری منتشر نشده است اما دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی به‌صورت مستمر و به‌عنوان یک رویکرد در شهرداری دنبال می‌شود. چندی پیش بود که پیروز حناچی در همایش سرمایه‌گذاری هتل استقلال فهرستی از پروژه‌های شهرداری تهران را برای شرکت‌کنندگان آلمانی این همایش برشمرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: نکته مهم در ارائه طرح‌های شهرداری به سرمایه‌گذاران خارجی این است که جزئیات طرح و نکات فنی آن به دقت مشخص شده باشد. تنها در این صورت می‌توان به موفقیت قرارداد‌ها امیدوار بود. هر رابطه مالی اگر مطالعه نشده برقرار شود موجب افزایش بدهی‌ خواهد شد. پیش از این، مواردی که زیانبار بودند هم سریع و بدون مطالعه اجرا شدند.

سید مهدی منبتی تأکید می‌کند: شهرداری برای فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری داخلی تلاش می‌کند اما همزمان با آن در‌ها را برای سرمایه‌های خارجی هم باز کرده‌ایم. شهرداری تهران ارگانی غیردولتی است و این ویژگی باعث می‌شود که شامل برخی از مشکلات مالی تحریم‌ها  نشود، در این بین پروژه‌های عالم‌المنفعه و محیط‌زیستی از طرف سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. او با شرح اینکه سرمایه‌گذاری خارجی کاری زمانبر است، می‌افزاید: وقتی از یک طرف خارجی برای مشارکت دعوت می‌شود، نخستین تضمین، خود پروژه است که سودآور باشد. در موارد دیگر که پروژه خودگردان نباشد، شهرداری تعهدی را می‌پذیرد و براساس آن تضمینی می‌دهد. مثلا در ساخت وسایل حمل‌ونقل شهری، یک «حداقل تقاضا» را برای سازنده تضمین می‌کند و اگر محقق نشد به همان میزان بلیت خریداری می‌کند.

در جریان مذاکرات سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با اتاق بازرگانی از گردشگری تاریخی در مناطق 12، 11و 6استقبال شد. برخی از این سرمایه‌گذاران داخلی نمایندگان شرکت‌های خارجی هستند و سرمایه اصلی را از خارج از کشور تامین می‌کنند. سابقه پروژه‌های شهری ترکیه نشان می‌دهدکه این کشور در جذب سرمایه‌گذاری موفق بوده است. شهرداری تهران تا‌کنون با سرمایه‌گذاران کشورهایی غیر از آلمان، ترکیه ، کره‌جنوبی، چین، ژاپن ، سوئیس و در دوره‌های قبلی ایتالیا مذاکره کرده است.

منبتی با شرح انواع قرارداد‌های مشارکت می‌گوید: در برخی پروژه‌های مشارکت عمومی - خصوصی (PPP) یک قرارداد بین 8سال تا 30سال و برای پروژه‌های زیرساختی با حجم بزرگ منعقد می‌شود و برای اینکه یک دارایی و خدمت عمومی ایجاد شود یک دسته مسئولیت‌ها و ریسک‌ها به بخش خصوصی منتقل می‌شود نکته مهم این است که «جبران هزینه» بخش خصوصی وابسته به کیفیت عملکرد اجرایی است.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران می‌افزاید: در برخی از انواع این مشارکت‌ها مانند BOT بخش خصوصی باید از پروژه بهره‌برداری کند، به همین دلیل مراقب کیفیت آن خواهد بود. مهم‌تر اینکه در برخی از این قرارداد‌ها همه دارایی‌ها پس از پایان یافتن زمان قرارداد به نهاد عمومی منتقل خواهد شد. به همین دلیل است که مطالعه و تعریف دقیق پروژه تا این اندازه اهمیت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید