• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48136
+
-

چندنفر از اصولگرایان مخالف دولت، طرح استیضاح حسن روحانی را دنبال می‌کنند

بنای کارشکنی

مجلس
بنای کارشکنی

بنای کار مخالفان داخلی دولت در 6سال گذشته کاملا مشخص است؛ سنگ‌اندازی بیشتر و اثبات ناکارآمدی دولت دوازدهم و تلاش برای یارگیری از بدنه اجتماعی جناح حامی روحانی در بزنگاه‌های سیاسی و البته وادار‌کردن جمعی از اصلاح‌طلبان به مخالفت با روحانی.
نه اینکه نقدی بر عملکرد دولت وجود ندارد، نه! البته که عملکرد دولت دوازدهم با شعارهای انتخاباتی حسن روحانی تفاوت قابل توجهی دارد؛ تفاوتی که برای آن علل بسیاری می‌توان بر‌شمرد که اصلی‌ترین آنها هم ضعف مدیریتی و ناسازگاری زیر‌مجموعه رئیس‌جمهوری و هم عامل خارجی و ناپایداری اقتصادی است که در قریب به یک سال گذشته روی ناخوش خود را نشان داده است. در این شرایط اما نسخه مشترک قریب‌الاتفاق دلسوزان کشور و نظام، همگرایی و همگامی است، به‌رغم این، منتقدان دولت شرایط گل‌آلود پیش آمده را برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی‌شان مغتنم شمرده‌اند؛ روزی پرچم تقبیح برجام را بلند می‌کنند و روز دیگر اعتراضات «نه به FATF» راه می‌اندازند و یک روز دیگر برای رد کلیات لایحه بودجه98 نقشه آبستراکسیون می‌کشند، حالا در جدید‌ترین اقدامشان بحث عدم‌کفایت حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری را به جریان انداخته‌اند.
دیروز مجتبی ذوالنوری، از چهره‌های شاخص جبهه پایداری در مجلس و منتقد دوآتشه دولت در بهارستان در گفت‌وگو با فارس از به جریان انداختن طرح استیضاح حسن روحانی در ۱۴محور ازجمله عدم‌برخورد با بیکاری، سوءمدیریت در کنترل بازار ارز، وارد‌آمدن خسارت به منافع ملی، سوءمدیریت در کنترل قیمت کالا‌ها و... خبر داد. به‌رغم این مصاحبه ذوالنوری، اما او دیروز  مدام از حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی طفره می‌رفت. او در پاسخ به همشهری مبنی بر چرایی به جریان انداختن طرح مذکور  گفت: باید بروم به جلسه کمیسیون برسم.

استیضاح روحانی، پروژه است
 به‌رغم سکوت ذوالنوری، اما قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید درباره علت به جریان انداختن طرح استیضاح روحانی در مجلس معتقد است وقتی که برنامه طیف پایداری‌های مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه98 در جلسه ‌شنبه مجلس با شکست مواجه شد، طرح استیضاح رئیس‌جمهوری را مطرح کرده‌اند. او به همشهری گفت: اگر دیروز کلیات بودجه رد می‌شد، آنها همان را دستاویز نا‌کارآمدی روحانی می‌کردند و تا پروژه بعدی به سراغ طرح بعدی‌شان استیضاح رئیس‌جمهوری نمی‌رفتند.او ادامه داد: نکته جالب و قابل اعتنا در طرح پایداری‌ها برای استیضاح روحانی این است که در میان خود هم دچار اختلاف شده‌اند.
پایداری‌ها نه گفتند!
نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با تأیید دودستگی منتقدان دولت در مجلس برای بررسی عدم‌کفایت رئیس‌جمهوری به همشهری گفت: آنچه که من از فضای مجلس استنباط کردم، این بود که بیشتر نمایندگانی که متعلق به طیف سیاسی طراحان هستند، از این ایده استقبال نکردند و برخلاف رویه سابق‌شان بین خودشان هم انسجامی بر سر استیضاح رئیس‌جمهور وجود ندارد.موید ادعای نجفی خوشرودی و میرزایی‌نکو، سخنان محسن کوهکن، دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی است. او هم با بیان اینکه من جزو مجموعه منتقدان دولت هستم و نقدهای خیلی جدی هم به عملکرد دولت دارم و حتی طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کردم و تا آخر پیگیر‌ سؤال از رئیس‌جمهور بودم، تأکید می‌کند که اما الان و در شرایط فعلی بررسی طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهوری را به صلاح کشور و مردم نمی‌دانم و قطعا این طرح را امضا نمی‌کنم.به‌غیر از کوهکن، حسین نقوی‌حسینی، از دیگر اعضای فراکسیون ولایی نیز به همشهری گفت: موافق بررسی استیضاح رئیس‌جمهور در شرایط فعلی کشور نیستم.


مکث
پورمختار: حفظ فضای وحدت، فقط برای روز 22بهمن بود


در میان موافقان و مخالفان استیضاح حسن روحانی، نگاه محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ به طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهوری جالب و قابل تامل است. او بدون مطالعه طرح آماده شده مجتبی ذوالنوری، نماینده همیشه منتقد دولت تدبیر و امید، از استیضاح روحانی اعلام حمایت می‌کند و معتقد است: شعار وحدت و همدلی و تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ آن در شرایط ویژه کشور فقط محدود به روز 22بهمن و سالگرد انقلاب بوده است! مصاحبه اجمالی ‌همشهری با پور‌مختار به‌شرح زیر است:

 نماینده قم از به جریان‌افتادن طرح استیضاح رئیس‌جمهوری در 14محور خبر داده‌اند، این در حالی است که مقام معظم رهبری بر لزوم وحدت مسئولان و حفظ همگرایی ملی تأکید کردند، کلید‌زدن این موضوع از سوی اعضای فراکسیون ولایی را در تناقض با اهداف و هویت فراکسیون ولایی نمی‌بینید؟
رهبری قبل از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نکته‌ای را مطرح کردند و آن هم خاص روز 22بهمن‌ماه بود و آن هم این بود که ایشان افراد را از شعار و بیان دیدگاه در راهپیمایی 22بهمن برحذر داشتند و بعد از آن اعلام کردند که شما کار خودتان را بکنید. نگاه شخصی من هم همین است که 22بهمن یک رویداد ملی است و نباید در آن شعارهایی در تضاد هم داده شود که فضای وحدت شکسته شود اما بعد از 22بهمن دیگر منافاتی برای طرح نظرات مخالف وجود ندارد، به همین دلیل هرکس حق دارد حرفش را بزند، بنابراین طرح استیضاح یا عدم‌کفایت رئیس‌جمهوری برخلاف منویات رهبری نیست و هشداری است از سوی امضا‌کنندگان به رئیس‌جمهور.
یعنی فقط صلح یک‌روزه بود؟
جنگ که نداریم، شعار، بیان دیدگاه و نظرات است.
 فکر نمی‌کنید در این شرایط که از خارج کشور تلاش زیادی برای برهم‌زدن آرامش در کشور می‌شود، این اقدام نمود بین‌المللی خوبی ندارد؟
نه، اصلا اینطور فکر نمی‌کنم، نگاه خارجی مشکلی ندارد، مگر در خارج از کشور اتفاقی می‌افتد آنها منتظر نگاه ما هستند. ضمن اینکه مجلس وظیفه سؤال و پیگیری دارد.
 شما موافق طرح اسیتضاح روحانی هستید؟ آن را امضا کرده‌اید؟
بله، موافق استیضاح حسن روحانی هستم، اما هنوز طرح را امضا نکرده‌ام اما حتما امضا می‌کنم.
 فکر می‌کنید طرح استیضاح حسن روحانی چند امضا به‌دست می‌آورد؟
نمی‌دانم، این بستگی به هنر آقای ذوالنوری دارد که طرح را کلید زده است.
 این جدل سیاسی که بین مسئولان در جریان است، فکر نمی‌کنید که مردم را در شرایط دشوار اقتصادی‌شان از مسئولان دلزده می‌کند؟
احساس مردم نسبت به مسئولان بسیار بد است.
 همین پرخاش مسئولان از تریبون‌ها به یکدیگر این احساس بد را ایجاد کرده است!
ما اعتقاد داریم که حسن روحانی باید بیاید نسبت به این شرایط ایجاد شده توضیح دهد.
 به‌عنوان موافق استیضاح روحانی اولویت استیضاح رئیس‌جمهوری را چه می‌دانید که این طرح را به جریان انداخته‌اید؟
فعلا بحث جدی مطرح نیست، من هنوز طرح را ندیده‌ام که ببینم اولویت‌هایش چیست.
 یعنی بدون اینکه طرح استیضاح روحانی را دیده باشید، از آن اعلام حمایت کرده‌اید؟
من اصل روند استیضاح رئیس‌جمهوری را قبول دارم و با آن موافقم، از جزئیات آن خبر ندارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید