• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189937
+
-

پاسخ لاوروف به کارشکنی آمریکایی‌ها: تلافی می‎کنیم

جهان‌نما
پاسخ لاوروف به کارشکنی آمریکایی‌ها: تلافی می‎کنیم

وزیر خارجه روسیه که برای ریاست جلسه شورای امنیت راهی نیویورک شده، با انتقاد از ممانعت آمریکا از ورود خبرنگاران روسی تأکید کرده که مسکو به این اقدام پاسخ خواهد داد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، دوشنبه برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. روسیه در‌ماه جاری میلادی ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.
به‌گزارش آسوشیتدپرس، لاوروف با اشاره به اینکه ‌آمریکا برای خبرنگاران روسی که ماموریت پوشش دادن سفر او به نیویورک را داشتند روادید صادر نکرده، وعده تلافی کردن این کار را داده است. وزیر خارجه روسیه پیش از ترک مسکو با انتقاد شدید از آمریکا گفته «کشوری که خودش را قدرتمندترین، باهوش‎ترین و آزاد و عادل در جهان می‌خواند به حرکتی احمقانه دست زده و ارزش واقعی قسم خوردن و تضمین‌ دادن‌هایش درباره حفاظت از آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را به نمایش گذاشته است. مطمئن باشید ما فراموش نخواهیم کرد و نخواهیم بخشید.»
لاوروف همچنین با تأکید بر اینکه مواضع روسیه در شورای امنیت سازمان ملل مورد توجه کل جهان قرار خواهد گرفت، گفت «مطمئن هستم حقایق، خیلی بیشتر توجه کل جهان را جلب می‌کند تا اطلاعات فیلتر شده‌ای که همکاران غربی ما به خورد مخاطبانشان می‌دهند. آمریکا با صادر نکردن روادید برای همه خبرنگاران هیأت روسیه از وضعیت خود به‎عنوان کشور میزبان سازمان ملل سوءاستفاده کرده است.»
«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در تکمیل صحبت‌های لاوروف افزود که «راه‌هایی برای پاسخ دادن به این کار خواهیم یافت و به‎گونه‌ای پاسخ خواهیم داد که آمریکایی‌ها تا مدتی طولانی یادشان بماند که چنین کاری نکنند. اقدام آمریکایی‌ها بار دیگر نشان داد که همکاران واشنگتنی ما قابل اعتماد نیستند و به‌عبارت دیگر نباید به حرف‎های آنها گوش داد.» گفته شده که یکی از محورهای اصلی دیدار لاوروف و «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در روز دوشنبه وضعیت پیرامون توافق غلات بوده است؛ مسکو از عدم‌پیشرفت در رفع موانع برای صادرات غلات و کودهای روسیه نگران است. توافق غلات جولای2022، توسط روسیه و اوکراین در استانبول، با میانجیگری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، و دبیرکل سازمان ملل امضا شد. روسیه و اوکراین روی هم‌رفته حدود 30درصد غلات جهان را تامین می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید